Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag vet inte hur många tall- och barrskogar jag har tittat runt i efter denna svamp och så fanns den på gångavstånd i min gamla granskog. Friterad har jag hört att den skall vara god men jag undrar, går den att torka ?
Mkt. stort haröra fanns liksom några stolta fjällskivlingar och kj. Ett par taggsvampar som jag är osäker på, återkommer om jag inte lyckats att klura ut vad det är.
Hittade en bastant ansamling av de här gynnarna på en gräsmatta nära mitt hus. Jag tycker det ser ut som en honungsskivling.
Vidare; man kan läsa om att honungsskivling kan ge magbesvär. Vilken sorts besvär och i vilken omfattning. Jag är sugen på att smaka på nya svampar, men om det innebär att man blir sittande på dass resten av veckan är det kanske inte värt det…
I “Nya svampboken” ser det ut som att Scharlakansvaxing inte finns i Lapplandsfjällen men i Artportalen finns fynd från Tärnafjällen. De svampar jag har hittat och tror är scharlakansvaxing växer i fjällbjörkskogen bland kantareller, blek taggsvamp, KarlJohan m.fl. på mark där kor betade fram till 70-talet.
På bild 1 som jag fotade förra helgen är köttet vitare.
Bild 2 fotade jag idag. Det har regnat hela veckan och nu är köttet gulare.
På bild 3 är de svampar som jag int…mer…
Jag botaniserar vidare i gräsmattan. Jag hittade en vaxing som var förbluffande lik en trattkantarell, fast lite rödare. Sedan hittade jag ännu rödare ex och bestämde dem till kantarellvaxing.
Sedan fanns det en liten beige sak som jag också tror är en Hygrocybe, fast jag är inte säker. Känns torr när man tar i den. Skivor ej nedlöpande, möjligen något urnupna. Hatt lite filtluden, beige, i centrum brunaktig. Fot enfärgat beige, kanske med en anstrykning åt gult. Bilden är doc…mer…
När jag såg denna taggsvamp trodde jag att det var en Sarcodon scabrosus. Men när jag tittar närmare på den tycker jag inte att det stämmer. Inget eller möjligen ytterst lite blått i fotbasen. Sporer nästan runda, 5-5,5x4-4,5 my, mycket vårtiga.
Den har så vitt jag kan se bara enkla septa. Smaken är mycket bitter, doften behaglig.
Hatten är, som ni kan se, rutlikt uppsprucken. Funderar lite på glaucopus. Får den vara så lite blå i foten? Vad är det annars?
Hittade två små illmarigt röda svampar i ett gammalt beteshag idag, där fanns även en anvisning om ett torpställe från mitten av 1700-talet.
Vill gärna tro att det är scharlakansvaxing men vad tror ni?
Ljusare fotbas stämmer ju, och röda trådar/strimmor längs foten.
Haget hyser bl a. kantarell, trattisar, svart trumpetsvamp, rg taggsvamp, sotvaxing, fjällig taggsvamp, andra svampar, många örter, gräs, rönn, ek, björk m fl. barrträd, stenar o block, träden är uppvuxna och ...mer…
SVD har en bra svampblogg där det finns mycket läsvärt.
Hej!Har plockat rödgul trumpetsvamp och det ser ut som svarta prickar på undersidan.
Kan det vara smuts eller är det avföring från sniglarna?
Mvh Karin/Uppsala
Ligger Klippan långt från dina hemmamarker? Jag skulle kunna skicka ett paket svamp (goliatmusseron)till dig med en bil som kör till Klippan framöver.
Fynd från gårdagens svampkurs vid Hjälmarsbergs herrgård, som jag gick bet på. Musseron, tror vi, men vilken?
Finns gott om dessa just nu, hittade flera i fredags oxå, på andra sidan sjön vid Rynninbgevikens naturreservat.
Växer i betad gräsmark, närmaste träd var björk och/eller rönn.
Lite fruktig doft och mild smak. Skulle kunna vara ätlig.
Vad tror ni?
Finns sådana? Idag hittade jag två svampar som var knubbiga precis som sommarkantareller och som även i övrigt såg ut som dem. Dock hade de den där lite för oranga förgen, och även den filtiga handkänslan.
Grenade skivor, nedlöpande. Hattkanten lite nedrullad.
Skall ta en bild senare, slänger bara ut frågan nu. Finns det nån annan svamp som stämmer med beskrivningen?