Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Vem är du, vem är jag
som lever i denna dag?
Vad vill vi med våra liv,
kan vi ha det bra utan kiv?
Alla är vi sköra på något sätt,
det ingår i livets rätt.
Ingen är den andra lik
detta gör oss så unik.
Varför bråka och gnälla,
när vi kan vara snälla?
Så, vem är DU, vem är JAG,
hur vill DU leva i denna dag?
...sysslolös?
Hur kul är det på en skala att sitta och skicka upp ‘tomma’ trådar en lördagskväll?
“Skaffa dig ett liv”...
Citat från tidigare inlägg på forumet.
Det här är inte ett skit kul, lägg ner för f-n GRRR:(
hittade en gammal svamp idag som jag misstänker kan vara läderboll. den är ungefär lika stor som en fotboll. sättet den har spruckit upp stämmer med bilder jag sett, men ingen av de avbildade läderbollarna har varit lika gamla som denna. vore tacksam om någon svampkunnig kunde bekräfta min misstanke, eller komma med något annat förslag.
Receptet op brysselkål är nu tillrättalagt. Sry kompis
...med ett brett leende på läpparna och lyssnar till det intensiva smattret mot fönsterrutan. Lite kluvet är det, särskilt som en mängd utomhusevenemang på något sätt ska genomföras så här i sommarens sista skälvande timme.
Musikfestivaler, allsång, stor musikfestival i Slottskogen i Göteborg - you name it - tappar en stor del av sin publik när himlens portar öppnar sig.
Men just i dag kan jag ändå inte låta bli att bli på gott humör för u finns det ingen återvändo. Sv…mer…
2008-08-11 - kantarell. Mina heter Blek kantarell, de vanligare kantarellerna heter Kantarell INTE GUL KANTARELL, FÖR DE FINNS INTE. obs, även mina bleka kantareller är gula
Södermanland, södertälje, yttereneby nat res
Skriv rätt namn på era svampfynd, Det ni kallar GUL kantarell heter KANTARELL, sedan finns det Blek kantarell, svartnande kantarell, kruskantarell, Grå kantarell,
Men skriv inte GUL KANTARELL för det namnet existerar inte
klas jaederfeldt
Detta kan läsas under “rapp…mer…
... heter ett program som sänds på söndagar kl. 21.00.
För dig som har följt med och vet vad programmt går ut på kan jag nu avslöja att jag var med i ett av programmen men det fick strykas på ett tidigt stadium. Orsaken var att jag åkte ut redan på första frågan som löd:
“Plockade du svamp när du var liten”? Mitt svar var:
-“Nej”. Sant eller falskt? Svaret var:
-“Falskt”. Jag hade alltså ljugit i lögndetektortestet.
Efteråt kom jag på att jag en gång när jag var liten ...mer…
Jag har svårt att hitta någon koppling till ämnet “svamp” i detta inlägg men lyssna på detta i väntan på bättre tider:
http://www.youtube.com/watch?v=uSvCurGp59w
Har en gammal hästkastanj på tomten, snappade upp att torkad krossad hästkastanj kan avvärja mördarsniglar , så nu ligger både kastanjer och skal i svamptorken för att krossas och strös ut runt tomten till våren. En österrikisk studie tydligen.
Kan vara värt ett försök