Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Just nu lär vi oss Svampguiden. Det ingår i våran No. Vi vet att man inte kan äta vit flugsvamp! Vi är duktiga. Ehehehhe.
Klicka på filmlänken nedtill till vänster så ser nu hur den ska användas. Ska ha en sån. Har haft älglössen som sängkamrater varje gång jag varit ute i höst. Dusch o hårtvätt till trots!!
http://www.pickpack.se/product.asp?product=564
Eftersom människan är ett vanedjur (även jag) vill jag även denna höst slå ett slag för det underskattade tranbäret, (vaccinium oxycoccus). Just nu är förekomsten riklig på våra mossar och de ligger utspridda på små tunna trådar och bara väntar på att bli plockade. Dessutom är det rena hälsokosten då de innehåller antioxidanter, flavonider samt polyfenoler, vilka är verksamma mot urinvägsinfektioner, magsår, vissa cancersjukdomar samt hjärt-kärlsjukdomar.
Just hemkommen med två korgar fulla med svamp. Hittade mycket trattisar, några fina exemplar gula kantareller, ett par stora svarta trumpetsvampar samt en hoper med blekgul trattsvamp. Amatörer som vi är var vi lite osäkra på taggsvampens kvalitet som matsvamp. Blev snabbt besvikna när vi i Svampguiden blev upplysta om att taggsvamparna är det visserligen inte finns någon känd giftsvamp bland taggsvamparna men de flesta är oätliga. Klickade vidare till just blek taggsvamp och plötsl…mer…
Jag googlade igår på en internetbridgespelare och hittade vederbörande på facebook. För att få reda på hans identitet var jag tvungen att registrera mig. I samband med det har jag någonstanns klickat fel och många( dvs alla mailkontakter) har säkert fått förfrågan att gå med i facebook. Det var en miss från min sida. Kommer inte att lägga upp profil och dylikt.
Så fort jag ska ut i skogen vid vårat landställe så ska katterna Kaj & Ebba med.Dom tror att dom är (hundar)... Speciellt svarta Kajjan blir alldeles till sig trasorna när han ser att svampkorgen tas fram,sen struttar dom in på stigarna som leder in i svampskogen,före mig naturligtvis!Sen ska det nosas på svamparna o kurras…(he he) dom e härliga dom små liven!!
Annars går jag ensam eller med mannen. Vilka följer med er??
Ha det nu riktigt bra och fira en bra födelsedag. Hinner inte fram för att fira med dig tror jag men om vi träffas senare vore det roligt. Ska jag ta med lite torkad svamp till soppa ha ha.
cenobergömming.
Aftonbladet uppmärksammade Svampkonsulenternas tidning Sporaden tidigare. Om någon missat denna artikel så bifogar jag länk, rätt kul läsning.
Hur skiljer sig aktivt kol som finns i vintillbehörsbutiker, till medicinskt kol som finns på apoteket?
Om man skulle bli tvungen att ta medicinskt kol, och bara skulle råka ha vinbutikskol till hands, kan man i sådana fall ta det?
Såg att bävrarna har arbetat flitigt under hösten.De har vid sin bäck ett tillrinnande dike i vilket de forslat virke från skogen. Tydligen har detta dike varit för grunt, det ser ut som att de har muddrat botten.Massor med dy ligger uppkastat på dikeskamternas båda sidor.De har “muddrat” en sträcka på 20-25m.Har ni någon erfarenhet från dylika arbetsplatser?
Är det någon som (utomhus) prövat att färga med giftsvamp? Det finns ju en del färgrika (=brunröda, brungula i köttet) spindlingar.
Det närmast svamprelaterade jag kommer på är att det Gås mycket i skogen bland läsarna av forumet. Nu till saken: Skit i bingolotto ikväll och titta istället på kalla fakta på fyran kl. 19:20. Den som inte har köpt en dunkudde på JYSK kan därefter sova gott!
Jag efterlyser härmed tips på nyttiga växter och bär som de flesta kan plocka och tillreda själva, som alternativ till dyra preparat i hälsokostaffären.
Min personliga favorit är tranbäret som innehåller antioxidanter, polyfenoler samt flavonider vilka är dokumenterat verksamma mot vissa cancersjukdomar, urinvägsinfektioner samt hjärt-kärlsjukdomar.
Min tanke är att vi med gemensamma ansträngningar kan sammanställa en topp-tio lista som en ersättning till Geschäftet med al…mer…