Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hoppas det är okej att fråga om vaxskivlingar så här mitt i smällkalla vintern!
Har sökt runt men känner mej mest förvirrad och osäker när jag försöker jämföra mina bilder med olika svampböcker och på nätet!
Kanske någon här kan bringa lite ordning.
Det blir några olika bildserier från olika tid och plats.
Serie 1:
Slutet av juli
Nr1-2 Ca 20 m från Åbyälven vid en stig,ganska fuktigt.
Nr3 Bara nÃ¥gon meter frÃ¥n älven,väldigt fuktigt,Kung Karls spira fanns nÃ¥got 10-...mer…
Här är en ticka som ingen sa något om den 16 april, så jag ber ännu en gång om hjälp.
Den rätt märkliga, mjukköttiga c. 15 cm stora fläskkotletten (1) häckade ALLDELES ENSAM på en minst 7-8 år gammal, grov asplåga i trollhässlet. Undersidan (2) var desto färggrannare! Porer på något närmare håll (3).
Nu är det glutenfria knäckebrödet färdigt för er som är intresserade! Ni om har min hotmailadress kan maila mej, bara ni använder samma adress som jag fick tidigare! (Fullt filter på hotmailen)
Medan jag kommer ihåg !
Jag satt en dag och kollade på Länskartor och Eniros och tog ut samma punkt med kanske några meters felmarginal men de visade helt olika siffror.
Kan ni/någon testa och se om det blir samma resultat för er ?
Tidigare var kartor uppe på tapeten, sådana som man kunde dra ut, eller är jag ute och cyklar. Någon som vet ?
Så här såg de ut, de som växer på en barkfri tallåga som ramlat ut i trollkärret!
Bild 1, hela raden när ljuset höll på att helt försvinna. Varje hatt 1,5-2 cm.
Bild 2, översidan av hemtagen hatt. Bild 3, undersida.
Nästa serie, bild 4, tvärsnitt.
Är det nån som vet vad det är? Nästan alla bilder dåliga, jag vet, men färgerna skapliga !
Idag kom Leopold till mig när jag hämtade honom på Fritidshemmet och sa - Pappa jag har hittat en ticka som jag vill att du visar dina svampkompisar. Får jag se sa jag och det var ok men jag fick inte gissa vad det var för det skulle ni göra, Han vill ha ett svar när han kommer från skolan i morgon säger han!
Helena idag tänkte jag att jag skulle få lite tid att kolla upp ett område som jag har haft på lut länge. Dalby Söderskog med omnejd men idag blev det bara en snabb runda i Söderskogen, det får väl betraktas som dina domäner eller? Jag var säker på att hitta det jag sökte och mycket riktigt, där var de. Jag tog dem inte utan lämnade dem till dig så nu gäller det bara för dig att oxå hitta dem:))
Fel av mig ursäkta !
Västra sidan av Tysslingen skall det vara. Åk förbi norra Tysslingen mot Frösvidal ta av och följ västra sidan av sjön så kommer vägen att gå upp till höger
för 20 år sedan fans det en skylt med Älgesta skogväg.På 60-talet var Stenknäcken mycket sällsyntare än i dag den har ökat påtaglgt. Möjligheterna att se den var stora i Hjälmarsberg och även Stadsparken och Västra-Mark.
äter pÃ¥ frön o frukkärnor knäcker en körsbärskärna lätt. Kollar pÃ...mer…
Hej!
Hittade detta i lokalpressen idag.
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1435039&insn=1
Om nån är nyfiken på traktens skogar.