Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 341 visningar
2 svar

Hans v E*

"JAS" Helsingborg

17 nov 2008 kl. 21:33

Angående denna = 
Knepiga från idag ??? 081106
Hans v E, du skrev =
5:3 är nog en mer okänd skålsvamp i släktet Pezicula. Trädslaget kan vara avgörande för artbestämningen.
Jag skrev att den var på Alm, det var fel av mig, jag har dubbelkollat idag och det är ett stort bröte med olika vindfällor och lågor och den “vita skålen” växte med stor sannolikhet på en Ekgren, det var inget kvar av den. Kan du den nu? Det var inte något kvar av slemsvampen heller den som “åt” på...mer…

0 370 visningar
11 svar

Tre svampar och ett skinn

NadaL, Umeå

17 nov 2008 kl. 14:08

Fotade dom här svampar i slutet av augusti vid en bäck,granskog med inslag av löv:

0 328 visningar
2 svar

Svavelgul slöjskivling...

RasBohlin

16 nov 2008 kl. 22:17

...verkar ha en andra våg i Bohuslän nu! Stora mängder! Hos oss håller den på med en björkstubbe och det verkar som den har börjat att ta hand om rotsystemet nu för den sprider sig hastigt…
Min fråga gäller de friska enarna i närheten (som jag helst ser att de får stå kvar). Det blir små klungor runt dem också nu tycker jag det ser ut som… Finns det anledning att börja oroa sig för dem, eller är det troligare att det är björkens mer avlägsna rötter som angrips?

0 309 visningar
4 svar

på al

Lena M

17 nov 2008 kl. 16:47

Jag har en till som jag inte vet vad det är, såg den igår på en liggade al i ett träskområde. Lite åt rött färgen, stämmer inte korrekt för solskenet.Geleartad och en stor del av stammen var beströdd, någon som har en aning ?

Snart skall jag också ge mig för säsongen, jag lovar, blir väl att lära sig lite om tickor i vinter.

0 1065 visningar
59 svar

Värsta rånet!?

Madde Småland

9 nov 2008 kl. 20:48

Var inne på en ica butik i växjö för att handla lite då jag gick förbi svampen.. Bilden blev inte den bästa med mobilen men man kan ändå se priset på kantarellerna… Snacka om skogens guld…

0 334 visningar
9 svar

Rökslöjskivling

Lena M

16 nov 2008 kl. 15:00

har jag plockat mycket i år, även idag men vad är det här.
Växte på rötter av gamla granar, så ljusa, glänsande hattar och skivorna så vita, ingen smak. Känner mig lite konfunderad, hjälp !

0 734 visningar
6 svar

SENA HÖSTFYND?

Bo E

17 nov 2008 kl. 13:54

I helgen 15-16 nov. hittade jag ett par svampar som jag behöver lite tips om.

1. En vaxskivling, olivgrön till brungrön hatt, mycket tydligt blank, slemmig hatt.
Något oljig smak typ olivolja!
Är det frostvaxskivling eller olivvaxskivling?
Annat?

2. En kremla, smutsgul hatt, gråaktig fot.
Växtplats mellan ek och rönn i blandskog med mest björk och mindre grupper av unggran.

3. En mussling med grönaktig till grönbtun hatt, ljusa skivor med lite rosa anstrykning och en tydlig svart “...mer…

0 337 visningar
3 svar

Helena i Lund

Boman

17 nov 2008 kl. 14:28

Har slarvat bort din mailadress, vill handla lite om det går.

0 403 visningar
4 svar

pipklubbsvamp

Lena M

17 nov 2008 kl. 07:10

tror jag ? Växte på en liggande kvist under gammal gran. Nu är bilden suddig men kan mitt antagande vara rätt ?

0 319 visningar
1 svar

Boman - tack för receptet!

Anna-Lena

17 nov 2008 kl. 13:50

Jag gjorde svampbiffar enligt ditt recept till gästerna. De var supergoda och gjorde stor succé! Vegetarianen i sällskapet var nästan gråtfärdig när han fick rårörda lingon och gräddsås till ...

0 331 visningar
5 svar

Hättor på björkfötter ...

Jan A, Uppsala

15 nov 2008 kl. 20:49

...från en 5-metersexkursion i måndags.  I mossan på två olika björkrotben vid kökstrappan växte dessa.
Har någon ett förslag?

0 722 visningar
2 svar

Gelesvampar?

Jan A, Uppsala

16 nov 2008 kl. 23:59

Har nämnt dessa i min trollhandstråd (Träsktrollhänder) i kväll, men tar upp dem igen och visar dåliga bilder. Dessa sladdriga geléorganismer växer på ett mycket klent (c. 2½ mm), dött, ettårigt skott av gråvide, Salix cinerea. De största fruktkropparna är 8- 9 mm stora. På samma gråvidebuske finns trollhand. Mycket tacksam för tips!

0 278 visningar
0 svar

Tick hjälp!

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 22:35

Jag har en ticka i min tråd. Några från idag ? “JAS” Helsing… 8 08-11-16 . som jag vill ha hjälp med.

0 352 visningar
1 svar

Månadens art

Åsa G

16 nov 2008 kl. 15:04

Har ni sett att Skogsstyrelsen har en rubrik som heter “Månadens art”. Där läggs varje månad ut bild och text på någon rödlistad art. Flera gånger har svamp varit med, bifogar exempel.

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=39634

0 289 visningar
4 svar

Kan inte, hjälp?

Helena i Lund

16 nov 2008 kl. 07:03

Denna växte i gräsig blandskog med övervägande tall. Luktar gott, en liten ton av anis? Nästan 10 cm över hatten.

0 307 visningar
5 svar

Nån mussling?

Helena A

15 nov 2008 kl. 18:07

Vad är detta?
Någon mussling antar jag.
Växer på en gammal tallstubbe.

0 346 visningar
5 svar

hemkommen från dagens

Lena M

15 nov 2008 kl. 15:15

tur som blev rätt så givande, men jag har två svampar som jag vill ha artbestämda.
Den första vill jag ha till en musseron, ser mera grå ut i dagsljuset. Växte efter en stig med både gran och tall.Gråmusseron ?
Den andra är i ljusare brunt med lite fjäll på hatten, samma växtmiljö och jag har ingen aning, men säkert finns det någon kunnig.

0 345 visningar
1 svar

Tre från i dag före snön

gunhild i Kåddis

15 nov 2008 kl. 22:53

Förmiddag uppehåll snö på e.m. som ligger kvar får väl skotta i morgon bitti.
Jag hittade lysticka och musslingar på rönn och naturligtvis oemotståndliga flammulinor på sälg,jag vet inte hur många jag fotat i höst. Dom är bara så vackra.

0 587 visningar
44 svar

Till alla matgalningar :)

"JAS" Helsingborg

11 nov 2008 kl. 19:24

Inte svamp men en rolig länk med en kulinarisk läckerhet som de flesta borde testa på rätt sätt. :) http://www.surstromming.se/surstrommingsakademien/Akademi-Guldnal/nr4/akademien-guldnal-nr4.htm

0 384 visningar
9 svar

Från fotomässan

Tina Nordberg Kolsva

15 nov 2008 kl. 20:11

Nu är det överstökat, och jag har dräääääglat över en massa fin utrustning jag knappast kommer att ha råd att köpa.En massa underbara bilder har gett mig många nya ideer. Ett intressant föredrag med bildspel av Anders Ryman. Det handlade om ritualer o seder från jordens alla hörn.
Köpte mig ett litet kamerastativ sk. gorillapod.
Sedan har jag försökt att representera svampforumet på ett godkänt, svampigt sätt. Kolla vad jag fotade vid parkeringen i Älvsjö när jag klev ur ...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone