Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 416 visningar
2 svar

Vad växer i rabatten?

Salasias

18 sep 2008 kl. 09:02

Först kommer det upp “ett hönsägg” och sedan blir det den här svampen. Jag har nyss lagt på en massa flis från kompostkvarnen, och bara efter en vecka dök “äggen” upp.
Vad kan det vara för svamp?

0 517 visningar
4 svar

Murkla, kan någon denna?

"JAS" Helsingborg

18 sep 2008 kl. 12:52

Växer på och vid Eklåga i ädellövskog i HBG, men vad heter den?

0 298 visningar
2 svar

Jag är nyfiken

Sylve

18 sep 2008 kl. 08:37

Jag har plockat svamp i 40 år men aldrig sett denna. Jag bor i Södermanland. Den växer i gräsmattan invid en syrenberså. Den är cirka 1 dm bred och cirka 5 cm hög. Är den en ovanlig fingersvamp, eller?

0 365 visningar
14 svar

Lite mer regn vore välkommet

Maric / Arlanda

16 sep 2008 kl. 13:18

Vet inte hur det ser ut i resten av landet, men här börjar det bli torrt igen.
Var ute en snabbis idag och hittade div. svamp.
Men tom trattkantarellerna börjar torka :-(

0 298 visningar
4 svar

Kan det vara

Lena M

18 sep 2008 kl. 07:44

en rutbläcksopp ? Men i Gästrikland ?
Alla info jag hittar säger att den växer söderut och inte här med granskog på båda sisdor av vägen.
Hälften av skivorna var svarta och hälften bruna men det beror väl på att den inte mognat ( bläckat av sig ) Foten ca 2 dm hög, ihålig och hela svampen skör.
Nu vill jag gärna veta vad det är!

0 368 visningar
13 svar

mini-risk _ a

Birgitta F

17 sep 2008 kl. 18:30

Denna växte tillsammans med granblodriskorna. Väldigt liten lila-aktig sak med ljusa skivor.
Vit mjölksaft

0 199 visningar
2 svar

Tuvad spindelskivling

Trumpelisa

18 sep 2008 kl. 09:31

Är den giftig?

0 332 visningar
5 svar

Nejlikbrosking

Anette

17 sep 2008 kl. 17:36

Vad är detta? Stämmer på beskrivningen på nejlikbroskskivling men ej 100% till utseendet på skivorna som går ner mer längs foten som på en kantarell. Växer i hoper i närheten björk på gräsmattan i breda häxringar. Någon som vet? Jag bor i västjämtland mot Åre

0 433 visningar
1 svar

falsk stolt fjäll..

lotta

18 sep 2008 kl. 08:23

Trodde vi hittat stolt fjällskivling, tillagade och åt lite.. men den var besk och defenitivt inte så god!? vad va det då för sort? det var inte den rodnande!

Lotta

0 260 visningar
0 svar

Höga höjder

AEN

18 sep 2008 kl. 09:55

Jag plockar svamp högst uppe på Linderödsåsen i Skåne och har hela tiden följt svampsäsongen i övriga landet på Svampguiden. Där jag plockar har trattkantarellerna nu precis börjat sticka upp, kantarellerna dök upp 3-4 veckor efter det att andra på forumet började lägga in bilder och vara lyriska. Hur mycket kan det skilja egentligen när det gäller åsar och andra höjdskillnader jämfört med, i mitt fall, övriga Skåne? Jag har ALDRIG hittat några svarta trumpetsvampar i min…mer…

0 289 visningar
9 svar

Vad är det för ägg?

MP

17 sep 2008 kl. 21:00

Eller, frågan kanske snarare ska vara: Vad är det för insekt som lägger ägg i trattisarna? Jag blir så otroligt äcklad varje gång de dyker upp i foten, men ändå kan jag inte sluta plocka trattisar. Plockar trattisar nästan varje dag, och beroende på var jag plockat dem så varierar mängden som det är ägg i.

0 180 visningar
5 svar

Minikremla!

RasBohlin

17 sep 2008 kl. 23:30

Vad heter vi?
Vi är precis lika små som vi ser ut på bild!

0 235 visningar
6 svar

Liten spindling

Irene A

17 sep 2008 kl. 11:58

Efter många års letande fick jag äntligen hitta den lilla grönköttiga spindlingen igen!
Men som vanligt var jag för sent ute för att få en bild av unga och vackra exemplar med de lysande rödorange skivorna och hattkanten. Bara att fortsätta leta…

0 232 visningar
9 svar

Svamp i stället för svamputställning

"JAS" Helsingborg

17 sep 2008 kl. 19:41

Tänkte bara åka en liten tur till en av mina skogar (läs större dunge)för att det var så fint väder och så ville jag kolla hur det stod till med Ostronmusslingarna. Gick en annan väg än vanligt och så plötsligt som det brukar när något är på gång så började något pocka på min uppmärksamhet, det drog i vänster ben och så bar det iväg ”hela” 10m från gångstigen och så tittar jag mig runt och ner och där stod de i mängder. Det var som tusan, det hade jag inte vänt…mer…

0 175 visningar
0 svar

"Sommarflammulinor"

g

18 sep 2008 kl. 08:48

Är dom tidiga eller sena eller är dom rätt i tiden?
Kul att träffa på dom i alla fall.
Bilden från Skövde förra veckan.

0 168 visningar
9 svar

Haröra

Noris

17 sep 2008 kl. 12:53

Kan detta vara ett Haröra?

Hittade den i blandskog härom dagen

0 1393 visningar
21 svar

Premiärsmaka Stolt fjällskivling

anithau

17 sep 2008 kl. 08:55

Nu ska jag för första gången smaka på stolt fjällskivling.

Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig på bra recept - anrättning?

Tack på förhand

0 331 visningar
4 svar

Torka taggsvamp

Brenko

17 sep 2008 kl. 17:03

Nu läser man ju överallt att man inte ska torka taggsvamp för den blir bitter, men i USA gör man tydligen det och gör till svamppulver, för den “återskapar” sig inte så bra.

Nån som testat?

0 1473 visningar
6 svar

Öronmussling-grisöra

Camilla

17 sep 2008 kl. 12:04

Hittade öronmussling idag. Hur är det går den att äta? Den är inte med här i listan på matsvampar. Inte heller i Bonniers svampbok.
Jag har hört att den ska vara god men som det känns nu vågar jag inte sätta fram den på bordet.

0 3290 visningar
16 svar

Hur ska torkad svamp se ut?

Jenny

14 sep 2008 kl. 19:02

Som rubriken lyder.
Hur skall torkad svamp se ut?

Läste på forumet att den skall vara knastertorr och lätt och smula sönder.
Vissa jag torkat har blivit “sega” och svårsmulade.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone