Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
igår fann jag mängder av blödande svampar. plockade dem ej men ska tillbaka till skogen imorgon igen. är det värt att plocka dessa riskor och vad ska jag göra med dem?
Har läst om alla rapporter här på svampguiden där ni hittar hur mycket som helst av både trattisar och svart trumpet svamp, själv har jag bara sett lite små trattisar och ingen trumpet svamp. Bor i Klippan i Skåne. Vilken sorts skog ska jag gå i?
Hej!
Jag undrar om någon vet om Falun är för långt norrut för svart trumpetsvamp. Jag har endast hittat dessa läckerheter under sydliga expeditioner.
Mvh
Ulf
Hej Annika! Du tog en helt underbar bild på blodsoppeknoppar, och jag undrar om jag får använda den?
Kan hjälpa dig med översättningarna, men det är kanske bättre att vi tar det via mail. Christina.Terase@Skynet.be
Jag brukar färga garn med rödskiviga kanelspindlingar, provade med “gulskiviga”, blev bra, så nu har jag plockat mer. Läste Signalartsboken igår, fick se att olivspindling är mkt giftig.
Kan det vara den på bilderna? (vet att den inte är så vanlig och vi har inte kalk här i marken men…)
Nu blir jag nojig. Kan det vara farligt om tex ett barn suger på en vante av garnet? Kanelspindlingar öht. är väl giftiga? Man kanske ska sticka sockor bara till sig själv..
Mina svampars skivor…mer…
Hej jag har varit och plockat svamp med en som “kan” vi plockade bla en svapm som skall vara en bra mat svamp. Han kallade den för
topsig fjällskvling eller tofsig fjällskivling ? den var vit aktig och var svagt silverfärgad på toppen som i en cirkel. blev försäkrad att det var en ätbar svamp men hittar den ej på sidan
någon som vet vad den kan heta, hittar inget som liknar den i registret
Har hittat en svamp idag som jag absolut inte känner igen…Den ser ut som en murkla Mörk mörk brun skrynklig hatt .foten är räfflad går i brun och ljusbeige.Foten är ihålig hoppressad skrynklig.Skickar med en bild på den…..Vad är detta för svamp ??? Murklor kommer ju på våren…MVH Gudrun Hurtig Ps Bilden vart lite suddig Ds
...blev det en korttur till de rodnande kungschampinjonerna. På vägen dit hittade jag dessa två och ytterligare några dussin av denna kremla (1 och 2) som jag antar är R. grisea, duvkremla/gulskivig brokkremla.
Medan jag rotade under de gamla ekarna med granunderväxt smet frugan iväg till ”målet” (3), en 18 cm kungschampinjon. Det fanns fler men denna var vackrast!
På en gräsbevuxen körväg i granskog med ek och hassel m.m. växte en ’riskgrupp’. Kan det vara hasselriska? S…mer…
Var ute på signalartsletning med Linköpings svampklubb i kväll och hittade ett stort bestånd av vinterskivling.