Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 181 visningar
1 svar

Äntligen en fin Stensopp!

"JAS" Helsingborg

14 jan 2008 kl. 17:53

Så äntligen, sent om sider dök det upp ett par fina stensopper. Min dotter ordnade det åt mig.

0 1245 visningar
4 svar

Fjällig Bläcksvamp.

Enelie, Linköping

12 jan 2008 kl. 17:38

Jag brukar spontanplocka Fjällig bläcksvamp ibland och bara smörsteka färska.
Jag antar att hatten inte går att torka för förvaring eftersom de troligen börjar bläcka.
Men kan man torka foten?
Lämpar den sig för frysning eller inläggningar?
Jag har bara provat den färsk.
Hur gör ni?

0 208 visningar
3 svar

Enelie!

Geraldine Vällingby

14 jan 2008 kl. 01:49

Vad är kålrabbi? Är det någon sorts rotfrukt?

0 219 visningar
10 svar

Färgklickar idag

Tina Nordberg Kolsva

13 jan 2008 kl. 22:00

Vi har haft en hörlig dag. Solen har skinit och strax över noll grader.Ingen snö. Perfekt för naturstudier o fotografering. De här bilderna innehåller inget nytt, men de piggar upp i vinterrusket.

0 515 visningar
3 svar

Färgglad korkmussling!

"JAS" Helsingborg

14 jan 2008 kl. 13:58

Denna gamla Korkmussling gjorde mig glad med sitt ovanliga utseende och färgsättning, från i Lördags.

0 294 visningar
2 svar

anithaumeå / kameran

"JAS" Helsingborg

14 jan 2008 kl. 13:12

Hej anithaumeå, det är precis samma med en kamera som med en dator man kan inte paja varken datorn eller kameran genom att trycka på fel knapp, det bara händer saker som man inte tänkt sig. Nu har jag inte varit med riktigt vad du har köpt men gå bara systematiskt till väga. Välj ett objekt försök att ha samma

0 253 visningar
2 svar

klas jaederfeldt* hjälp!

"JAS" Helsingborg

14 jan 2008 kl. 10:48

Hej klas kan du kolla tråden
“Sprängtickor eller?” bild 3 verkar vi vara överens om att det är sprängticka men de första 2 bilderna vad är det om det inte är sprängticka??

0 241 visningar
8 svar

Vad kan det vara med trädet?

NadaL, Umeå

13 jan 2008 kl. 18:47

Vet någon av er vad som kan ha hänt med detta träd?

0 247 visningar
9 svar

3je. gången Hätta vilken?

"JAS" Helsingborg

11 jan 2008 kl. 19:17

Nu har den kommit på många ställen, ser den överallt faktiskt. men vad/vem har gjort så här med hattarna?

0 226 visningar
8 svar

Mycke JAS nu. Här är LEO.

"LEO" Helsingborg

13 jan 2008 kl. 13:42

En av de yngre svampplockarna och fotograferna på forumet antar jag. Alla bilderna utom så klart de på honom själv har han tagit. Fyllde 5 i nov. Han kommer i fortsättningen att ha en egen signatur. “LEO” Helsingborg 2x3 bilder.

0 175 visningar
7 svar

Vad

Lena M

11 jan 2008 kl. 15:29

växer under de gamla granarna i stora mängder och smakade bittert ?

0 172 visningar
8 svar

Jag känner mig insnöad!!

elsy i Skellefteå

13 jan 2008 kl. 11:09

Så här såg det uti morse när jag tittade ut! Verkar som om hela vinterns snö har kommit på en enda natt! Ooooooooooops!

0 211 visningar
2 svar

Välkommen Leo

gunhild Västerbotten

13 jan 2008 kl. 16:55

Välkommen till forumet Leo. Du är den yngste och jag en av de äldsta tror jag. Hoppas vi träffas i svampskogarna nån gång.
Kanske du kommer upp till Norrland eller jag ner till Skåne.
Jag har goda vänner som flyttat ner till Halland.
Fina bilder som du lagt in på forumet. Du har tur du som har en pappa med ett sånt intresse. Blir du inte lite trött på allt svampprat ibland?

0 481 visningar
8 svar

Råån

Joachim Krumlinde

13 jan 2008 kl. 17:16

Igår gick jag mellan Raus och Gantofta längs Råån. En hel massa svamp, och mycket matsvamp. Ostronmussling (ostronskivling), vinterskvling (vinternagelskivling) och judasöra. Bifogar några bilder på judasöronen.

Fullt med helsingborgare på söndagsutflykt och alla betraktade mig med skräckblandad nyfikenhet när jag plockade ner vedväxande svampar.

0 1448 visningar
22 svar

Svåråtkomliga musslingar

Tina N Kolsva

11 jan 2008 kl. 13:53

Vid Vemån där pärlflodmusslan bor, ute i vattnet högt uppe i en al hittade jag dessa. Ville varken vada eller klättra, så det fick bli zoom. Kanske går att se ändå vad det är.Inga puttar här inte.

0 260 visningar
9 svar

Denna jäkla gallsopp!

cicki T Belgien

12 jan 2008 kl. 17:16

En liten en måste ha smitit in i min förvällda K-J. Skulle göra svampkrustader, glöm det, BÄRK!

0 188 visningar
0 svar

Från idag

Geraldine Palm

13 jan 2008 kl. 15:29

Foton med min nya digitalkamera från våran promenad ute på Drottningholm idag. Ingen snö kvar men hu så kallt det var.

0 253 visningar
3 svar

Dallergröppa eller?

"JAS" Helsingborg

12 jan 2008 kl. 20:15

Hittade några som jag tyckte var märkliga igår och vi kom överens om Dallergröppa. Dessa hittade jag idag och det borde åxå vara Dallergröppa då, eller?

0 218 visningar
4 svar

Byta svamp Luletrakten?

"JAS" Helsingborg

12 jan 2008 kl. 19:12

Kolla min tråd “Hallå Lulé”
Kompisen far härifrån (Hgb) kl 3 i morgon så! Han är i Lulé 3 dagar. Helst Goliat som jag aldrig smakat.

0 341 visningar
8 svar

Skinn eller ticka?

NadaL, Umeå

11 jan 2008 kl. 16:35

Jag behöver hjälp med att artbestämma denna svamp. Har ni någon aning om vad det kan vara?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone