Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 434 visningar
5 svar

Gör en svampkalender!

gunhild

17 jan 2008 kl. 16:45

Gör en egen kalender av dina fina svampbilder med hjälp av denna hemsida.
http://kjell.haxx.se/kalender/

0 437 visningar
9 svar

Dax för puttar

Tina Nordberg Kolsva

16 jan 2008 kl. 10:56

Bild 1 var med tidigt förra året och hör väl mera till de tidiga vårtecknen.Max ca 3 mm. På lövlåga (asp)

Bild 2 i mossan på en sten 10-15 mm. Har nyligen varit framme, men minnet…....Rökputtar;)

Bild 3 har vi sett här flera gånger nu. De här imponerade på mig. De var så många o ganska stora, inte alls intorkade.

0 4386 visningar
17 svar

Lite om Ostronskivlingen

"JAS" Helsingborg

14 jan 2008 kl. 20:02

Ostronskivlingen finns även vild i våra svenska skogar, men aldrig i några mängder.
Hela svampen används, men den äts inte rå utan bör tillagas. Foten är lite segare
och hårdare än hatten, vilket kan förklaras med att svamptrådarna (hyferna)
växer tätare i foten än i hatten. Svampfötterna bör därför hackas mycket fint vid
tillagningen. Ostronskivling är inte bara god den är även nyttig. Den är rik på
proteiner och mineraler (kalium, natrium, kalcium, magnesium, järn, ma…mer…

0 280 visningar
0 svar

Irene A* Hjälp

"JAS" Helsingborg

17 jan 2008 kl. 17:42

Du får in och rota lite i tråden “Lite av varje från idag.”

0 235 visningar
6 svar

Före digitalkameran

gunhild Västerbotten

15 jan 2008 kl. 19:49

Jag fick min digitalkamera dec. 2000, innan dess scannade jag en del svampar. Har lagt ihop några som jag hittade på en skiva från det året.

0 301 visningar
4 svar

Konjunkturinstitutet och svamp

Johan

16 jan 2008 kl. 17:07

Konjunkturinstitutet ser stora inkomstmöjligheter i svamp i en färsk rapport. Titta på sidan 104 i den rapport som hittas i länekn.

http://www.konj.se/download/18.135d774d116cb6c847680009118/Specialstud_14.pdf

0 263 visningar
6 svar

Dagens skörd av ätligt

"JAS" Helsingborg

16 jan 2008 kl. 17:13

Det såg inte ut att bli något idag men så helt plötsligt var det ett gäng där på trädet. Idag hittade jag dem i Pålsjöskog Hbg. på levande bok. På bilden ser det inte mycket ut men det blev i alla fall 3liter nerskuret, så det blir till en svamp paj och 2 0,5 lit. burkar konserverat. Jag hittade en hel del andra gynnare åxå, de kommer senare.

0 215 visningar
3 svar

Hjälp att hitta en bok

AnnaMaria Dalarna

16 jan 2008 kl. 10:25

Hallenbäck, Tomas. Ekologisk katalog över Storsvampar och Myxomyceter.
ArtDatabanken 1998.
ISBN 91-88506-15-0

Någon som vet var man kan köpa den?

0 205 visningar
6 svar

vinterskivling ??

Stefan Ohlsson

16 jan 2008 kl. 19:21

Tog hem tre feta tuvor idag, blev 7dc hattar. något förslag på anrättning!?? Det är mina första..

0 209 visningar
6 svar

Stöd svampguiden!

gunhild Västerbotten

16 jan 2008 kl. 17:40

Jag har glömt var man skulle sätta in sponsorpengar till Michael K. för svampguiden. Var snäll och påminn mig och andra som vill fortsätta att träffas på forumet.

0 227 visningar
3 svar

Gissa på den här:

Geraldine Vällingby

16 jan 2008 kl. 01:45

Här är en av fotona från min sista svamptur innan bilolyckan. Har tyvärr inte varit ute i skogen sedan dess. Gissa vad är! Samma svamp på alla bilder 071019.

0 230 visningar
11 svar

Från Nov. Vilka ?

"JAS" Helsingborg

15 jan 2008 kl. 16:10

Tre från i November men vad är det för några. 3 bildserier den sista i mörkaste laget för artbestämning kanske men jag gillar bilderna. Gissa på nu, jag har ingen aning!

0 172 visningar
1 svar

Michael Krikorev

Dieter Endom

16 jan 2008 kl. 13:26

Hej Micke!
jag tittade på ditt matsvampregister och kunde inte hitta någon ostronmussling. Miss eller saknar du bilder?

0 846 visningar
25 svar

Jamie hyllar svamp

gunhild Västerbotten

12 jan 2008 kl. 10:12

Jamie Oliver drar på sig stövlarna och ger några enkla tips för svampplockning i
“Hemma hos Jamie”
Kanal 5 19.25

0 180 visningar
2 svar

Dagens skörd

Lasse

16 jan 2008 kl. 00:00

1 liter trattisar

3 gula+ 1 blomkålssvamp (tyvärr inte helt fräsch) men det är 15/1
utanför Norrköping

0 295 visningar
7 svar

Tickor o. småkryp

Enelie, Linköping

15 jan 2008 kl. 22:06

I en annan tråd så framkommer det att både Gunhild och JAS har råkat ut för oönskade gäster i tickor som man har tagit in. De förstör och äter upp svampen som man har sparat.

Jag har undrar över hur man kan förbehandla tickor som man tar in så man får bort “ohyran” i dem?
Är det bara Radar som gäller eller går det t.ex. att frysa ihjäl dem?
Eller, något annat trix?

0 206 visningar
6 svar

Vilken ticka?

Helena A

15 jan 2008 kl. 13:28

Vad är det för ticka på bilderna?
Växte på gammal lövträdsstam.

0 258 visningar
2 svar

Svampangrepp

gunhild

15 jan 2008 kl. 18:06

Vilken svamp har angripit denna bräkenväxt?

0 269 visningar
3 svar

Ny ticka

Tina Nordberg Kolsva

14 jan 2008 kl. 08:22

från gårdagen. Den växte i roten på en gammal granstubbe. Hård och seg ingen doft.En knölig sak med flera 3-5 cm stora tickor.Trodde på doftticka, kan det vara den trots att doft saknas?

0 200 visningar
7 svar

Ännu en ticka

Tina Nordberg Kolsva

14 jan 2008 kl. 11:13

Den här tyckte jag så så lätt ut, men….Vill nog ha lite hjälp. Ledtrådar kanske någon kan ge.
Hittad igår på sälglåga.
Fjärilen kom in med vedbunken fick hänga på.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone