Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 238 visningar
6 svar

Ordning i bildarkivet!

gunhild

21 jan 2008 kl. 17:45

Ge mig tips om hur jag ska ordna mina bilder, speciellt dom med svampar på. Det är väl nåt man kunde hålla på med i vintermörkret. Hur har du Jas tex gjort, du måste ju ha massor med bilder.

0 413 visningar
10 svar

LATIN

Geraldine Vällingby

20 jan 2008 kl. 23:03

Läste detta i en svampbok:

“AURUM ET ARGENTUM FACILE EST,
LENAMQUE TONAMQUE MITTERE,
BOLETUS MITTRE DIFFICILE EST.”

Är det någon som kan förstå detta eller läst detta tidigare? Annars kan ni gissa.

0 200 visningar
1 svar

Gissebild

Joachim Krumlinde

21 jan 2008 kl. 21:30

Den här bilden har jag haft inne tidigare, någon som minns eller kan gissa (vet) vad det är för svamp?

0 494 visningar
5 svar

Kantareller i januari

Sofia, Skåne

21 jan 2008 kl. 19:26

0 302 visningar
1 svar

Antal svampplockare

Andreas

21 jan 2008 kl. 19:57

Hej,

jag är bara nyfiken på om det finns någon offeciell siffra på hur stor prcent av landets befolkning som regelbundet plockar svamp?

Mvh.

Andreas

0 215 visningar
2 svar

behöver hjälp

Nada L, Umeå

21 jan 2008 kl. 20:07

Vad kan det vara på denna al?

0 893 visningar
24 svar

Spökskrivare & dyslexi !

"JAS"

11 nov 2007 kl. 10:55

Jag tycker det är väldigt tråkigt att jag inte fick tillfälle att läsa de sista inläggen i en viss tråd innan den togs bort vilket i och för sig var lika bra. På omvägar har det kommit till min kännedom om lite personliga påhopp på mig och det kan jag väll ta men. Någon spökskrivare har jag inte men det är så att jag orkar inte slå i ordboken hela tiden utan ibland skiter jag i det och då kan det bli en del felstavningar. Jag har problem med dubbelstavningar och om det ska va…mer…

0 227 visningar
1 svar

Anitha Umeå

gunhild

21 jan 2008 kl. 17:48

0 614 visningar
33 svar

2 Stora tickor & 1 mussling

"JAS" Helsingborg

12 jan 2008 kl. 16:07

Det kommer 9 bilder det är två Tickor och en Mussling. Björktickan satt rätt högt upp så den är inzoomad och närbildsfixad i datorn men den är ca 40cm bred höjden/tjockleken gick inte att avgöra men det är ju ingen tunnis precis. Kniven är 18cm lång. Från igår och idag.

0 513 visningar
5 svar

ticka på björk

Bo E

21 jan 2008 kl. 18:09

Här kommer bilder på den märkligt formade tickan jag nämnt tidigare.

Nu liknar den mest en sköldpadda.

Strax ovan ses ett exemplar som är i ett längre framskridet skede av förtorkning.

Hela bilden har nästan lite av ett komiuskt ansikte över sig!

Men vad är det för ticka?

Är björkticka för lätt gissning…eller…?

0 222 visningar
5 svar

Samma puttar

Tina Nordberg Kolsva

19 jan 2008 kl. 09:46

Fick inget svar på dessa, försöker igen.
Bild 1
Vill minnas att någon frågat om detta.På insidan av barken från troligtvis lönn.
Jag har en idè, vill höra vad ni tycker.

Bild 2 i mossan på en sten 10-15 mm. Har nyligen varit framme, men minnet…....Rökputtar;)

0 196 visningar
1 svar

Digitalkamera

gunhild

21 jan 2008 kl. 12:37

PC för alla kom i dag. dom har testat digitalkameror och gett 9 poäng till Canon Ixus 860 IS, det kanske är den jag ska köpa. är det någon som har erfarenhet av den och kan råda mig? Min 7 år gamla Canon har så gott som lagt av och det är lite svårt att få fina bilder med mobiltelefonen. Bifogad bild är från i dag, zoomad.

0 657 visningar
6 svar

SvampCentralen

NadaL,Umeå

20 jan 2008 kl. 09:34

Har nogon av er SvampCentralen?Jag är i jakt efter literatur och så hittade jag på internet SvampCentralen, men blir lite misstänksam när det inte står mer om vem eller vilka utgivare är,utom bara företags namn.

0 229 visningar
10 svar

En vit + några till, vadå?

"JAS" Helsingborg

15 jan 2008 kl. 20:19

Ja den vita känner väl alla till men resten då, några är nog omöjliga eftersom jag bara har en bild av dem men ändå. Alla från okt. i år.

0 455 visningar
10 svar

Dagens svamputflyckt.

"JAS" Helsingborg

19 jan 2008 kl. 19:54

Så var man en runda i helt okända marker, Torsbro straxt norr om Kristianstad just intill Helge Å. Och så gick det som det gick.

0 181 visningar
2 svar

FORMEXsvamp

Geraldine Vällingby

20 jan 2008 kl. 19:47

Var och besökte FORMEXmässan i Älvsjö idag. Hittade endast 3 exemplar av AMANITA MUSCARIA, RÖD FLUGSVAMP. Det var endast dekoration i en utav montrarna, kunde inte låta bli att ta en bild:)

0 391 visningar
13 svar

Råådalen idag .Gissa vad!

"JAS" Helsingborg

20 jan 2008 kl. 16:19

Hej på er allihop och framför allt Hbg:arna. I dag var det grått och trist men det är bara att koppla på “radarn”. Från Raus kyrka och en bit uppströms Råån. Korgen full och lämnade minst lika mycket så det är bara ut och plocka.

0 1030 visningar
17 svar

Norstedts STORA SVAMPBOK

gunhild

19 jan 2008 kl. 11:58

Vad tycker ni om den boken som jag köpte på bokrean 1995? Det är fina bilder bl.a. av 67 olika kremlor. Dom flesta fotografierna är av Roger Philips men några svenskar har fått med bilder bl.a. Anders Bohlin, Hans Marklund och Bengt Sänd.

0 315 visningar
2 svar

undran

Lisa G

30 okt 2007 kl. 09:11

Jag undrar om någon fler än jag har försökt göra affärer med svampcentralen.com?
Beställde en cd från dem, får bekräftelse på min beställning, sedan händer inget mer,,,,
Jag skickar då avbokning efter lång tid, inte heller det svarar man på? jag blir lite besviken då jag väldigt gärna (ville)ha materialet.

0 790 visningar
8 svar

Vilken mussling

Nada L, Umeå

19 jan 2008 kl. 19:45

Kan någon tala om vad detta kan vara för mussling?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone