Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 325 visningar
8 svar

Ola H

gunhild umeå

9 nov 2007 kl. 09:20

0 241 visningar
3 svar

Tickor

Lena M

11 nov 2007 kl. 08:58

Zonticka vill jag tro, har sett rätt många av dem senaste tiden, om det är felgissat av mig vill jag få det rätta namnet.

0 273 visningar
12 svar

Fredags gissning. Lätt

Tina N Kolsva

9 nov 2007 kl. 14:35

Vilka svampar, mor o dotter njuter i oktobersolen?
*** Stjärnorna håller sig i bakgrunden som vanligt. Eller hur Franco ;))

0 2754 visningar
14 svar

Hur mycket krymper trattisar?

Marcus L

16 okt 2007 kl. 07:11

Hejsan

Jag har en fråga om torkning av trattkantareller. Uppskattningsvis, hur många gånger sin egen storlek/vikt krymper trattisar efter torkning? Jag förstår att svaret måste bli ungefärligt och att det beror på vattenmängd vid plockning.

Men på en höft….?

0 592 visningar
8 svar

Svavelticka ??

Andreas

10 nov 2007 kl. 14:38

Hejsan alla svampvänner !
Jag är ganska grön på svampområdet och har hittat en eventuell parasitsvamp på min ek.
Är detta en svavelticka som finns på bilden tro?
Mkt tacksam för hjälp!

0 228 visningar
6 svar

Ovanlig svamp

Classe

9 nov 2007 kl. 20:39

Jag kan inte låta bli att visa vad jag fick av min dotter idag på min födelsedag. Hon har gjort den själv i skolan. (estetisk linje gymnasiet) Den vackraste svamp jag har sett. Vad tycker ni?
Den är perfekt att ha torkade trattisar i.

0 577 visningar
13 svar

Musseroner

Lena M

9 nov 2007 kl. 14:49

Alla tre arterna växte i tallskog och jag tror att den till hö. är gråmusseron, den i mitten kanske kastanjemusseron och den till vä. ingen aning.
Dålig bild lite beroende på skymning och snöfall.

0 211 visningar
3 svar

GPS

Nada Lipovac

10 nov 2007 kl. 01:24

Undrar om någon av er har erfarenhet med GPS och vilka som är bra?

0 295 visningar
7 svar

orange kantarell

buffy

9 nov 2007 kl. 18:16

Idag fick jag mail från Botan i Lund dit jag skickat en misstänkt orange kantarell som nu blivit bestämd till orange kantarell. Det var mkt trevligt, tyckte jag!

0 291 visningar
3 svar

Klara besked

Tina N Kolsva

10 nov 2007 kl. 10:53

om hur man vill ha det vid denna vackra rastplats.

0 497 visningar
26 svar

vintersysselsättning

anitha i umeå

8 nov 2007 kl. 18:44

Vad tänker ni alla göra i vinter med den tid som inte blir svampplockartid?

Själv ska jag lära mig att hantera GPS, ska nog också köpa mig en vettig och inte alltför dyr digitalkamera och lära mig den.
Sedan så börjar mina dagliga promenader, när jag inte kan vara ute och plocka svamp.
Jag är också med i en förening som heter SOFT (sjukskrivna och förtidspensionerade tillsammans).

Sedan så får jag hoppas att tiden går fort tills det är dags igen att börja jaga.

0 1078 visningar
16 svar

Vad är nu detta?

gunhild

7 nov 2007 kl. 23:08

Små svampar är också svampar, men vilka? Såg också denna vackra mossa som blommar trots frosten. Det är väl mossa eller nån lav?

0 264 visningar
7 svar

Är detta frostvaxing?

Elsy i Skellefteå

6 nov 2007 kl. 16:38

Hej!
Går det att från bilden säga om detta
är frostvaxing? Eller nåt sånt?
Tack!

0 249 visningar
2 svar

Åter från Madeira...

Bengt Sandh

9 nov 2007 kl. 13:42

... drog jag direkt ut i skogen i snöyran för att se om det fanns något kvar. Det tog ½ timma att få ihop till kvällens trattkantarellsoppa med ett glas 10-årigt halvtorrt madeiravin. I morgon bär det ut igen…

0 927 visningar
10 svar

Rensning av trattkantareller

Sofia, Skåne

8 nov 2007 kl. 17:47

Ibland kan hattarna ha en mörk rand (svampen till höger) och ibland har de liksom en vitaktig ytförändring, som inte går att gnugga bort (svampen till vänster). Jag brukar skära bort den mörka randen, men accepterar det vitaktiga. Hur gör ni andra?

0 865 visningar
5 svar

Svartkantarell

Teemu

2 nov 2007 kl. 21:05

En ny medlem i kantarell familjen kan nu vara upptäckt? Vi var ute och plockade vanliga tratt kantareller här om dan. Vi hittade en hel del. Men när vi hadde torkat dem, vilke vi gjorde i ugn blev en del svarta. Hur kommer det sig?

0 209 visningar
5 svar

Små vinterbilder

Tina N Kolsva

8 nov 2007 kl. 08:56

God morgon , vilken vacker början på en helt vanlig dag.Några minusgrader o strålande sol. Misstänker att jag inte hittar några pyttesvampar idag så bra att leta efter annat.I en frusen vattendroppe i Tujan fann jag vårt uthus med snö på taket. Ett under skapat av moder natur.
Ha en bra dag.

0 267 visningar
10 svar

En kuslig också

Ola H

4 nov 2007 kl. 00:47

Låt inte fantasin skena iväg med dessa.

0 378 visningar
4 svar

Facktermer

Sofia, Skåne

8 nov 2007 kl. 15:39

Vad betyder “lyophilized mushrooms”?

Vilken del av svampen är “hymenphore”?

0 321 visningar
2 svar

Hjälp med paj!

buffy

8 nov 2007 kl. 16:53

För ett tag sen la JAS ut bilder + recept på en trattkantarellpaj som såg mkt god ut. Jag kopierade receptet men där följde inte med ngra instruktioner, o nu har jag förgräddat ett pajskal o behöver lite hjälp! Ska man steka svampen innan den läggs i pajen? Skall osten (gräddkvibille, riven gréve + riven parmesan) blandas i äggstanningen el. hur/när tillsätts den? I receptet stod det 8 l trattkantareller, det måste väl vara fel?? Skulle bli mkt tacksam om ngn vill svara på dett…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone