Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag planerar att besöka en god vän i Gbg och ta henne på en lärningstur. Finns det trattkantareller kvar, inte alldeles för långt från Gbg och i så fall var då jag rör mig i helt okända trakter.
Tack för tipset
Dorota
Igår var det psoriasisdagen, sen finns det kanelbullens- aids- m.m m.m . Är det inte dags att införliva en ” svampens dag ” ?
Någongång i sept. vore väl lämpligt och någonstans måste väl beslutet tas, varför inte på svampguiden ?
Vad tycker Ni ?
Är det nån som kan tala om för mig hur mycket t.ex. 100 g torkade trattkantareller motsvara färsk vikt?
Idag när jag plockade trattkantareller hittade jag en lila svamp som ser precis ut som en trattkantarell: Vad är detta??
Jag har hittat en svamp som passar perfekt in på beskrivningen av en höst musseron. Rosa färgade sporer, kraftig ljus rödviolett fot, beige brungrå hatt som är välvd. Den växer på gräs med mycket barr och grenrester. Vilka svampar riskerar man att blanda ihop denna med?
Det var hundbilder i en länk här som jag tänkte replikera på.
Det fannas också förslag på att skapa en ny tråd om man ville lägga in husdjursbilder.
Bra förslag, så jag gör så.
Så här galen blir katten Gustaf när han ser en hund på bild.:))
Han avskyr hundar och rävar.
PS Det är Gustaf´s bror på bild 2. Ha tar det lite lugnare. DS
Morten Christensen dept.Systematic Botany,Risskov,Danmark. University of Aarhus.
I preliminart lista över publicerade namn av släkte Tricholoma = Musseroner sensu Aut.vari (Enl.olika Autorer),kommer han upp till 968 arter,inklusive 157 varieter, plus 45 med “nomen illeggittimum” ej godkänt namn.
Han har tagit med hela världen och många är synonymer (att samma svampart har beskrivits av olika forfattare med olika latinska namn), men man kan endå säga att musseronerna är en stor och svå...mer…
Förra året visade jag den här bild 1.Då blev den inte artbestämd.
Irene uppmanade mig att kolla om den skulle återkomma i år. Här är den ensam.Inte på samma plats men samma område. 11 cm hög mycket slemmig vid väta(bild 2-3). Nu har jag kommit på vilken underbar doft den har, som Sotvaxing. Smaken med som den.Skivorna först ljusa sedan brunaktiga, avsmalnande böjd fot.Ibland åt höger o ibland åt vänster beroende på hur man håller den ;D
Den här vill jag verkligen käka rå...mer…
Här är en vedlevande skivling. Man kan se på bilden att den har ovanligt mörka sporer fällda på hatten, för att vara en vitsporig svamp. Trodde ett tag att det var mjölskivling, men det är det alltså inte…
Hej på Er!
Jag har länge undrat vad alla teckenkrumerlurer betyder som många av Er använder. Jag har sett i ett inlägg förklaringarna på dessa. Men kan inte komma på var. Kan den som vet vad alla tecken betyder, berätta det här i forumet? Jag är kanske inte ensam om att inte kunna detta. Eller om hänvisning kan göras till det inlägg där det förklarades.
STORT TACK
på förhand