Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 237 visningar
4 svar

Hjälp med artbestämning

Anki

23 sep 2007 kl. 19:03

Någon som kan hjälpa mig med artbestämning av dessa? Växte på ved i barrskog.

0 261 visningar
0 svar

Ängssvamp

klas jaederfeldt

23 sep 2007 kl. 22:59

jag är fortfarande intresserad om det finns ängssvampar (främst vaxskivlingar av släkte Hygrocybe, de färgglada) på ängar i Västmanland i Norbergs, Fagerst, Skinnskatteberg ,Sala och Munktorps kommuner, Jag vill göra färdigt min ängssvampundersökning, men känner inte för att åka till tomma betesmarker Du som vet hur läget är berätta

0 234 visningar
2 svar

Hätta

SvenD

23 sep 2007 kl. 15:54

Någon som är bra på hättor? Växte på lövskogsgren. Ingen doft.

0 204 visningar
2 svar

Två spindlingar

SvenD

23 sep 2007 kl. 15:50

Blandskog. Ring och antydan till strumpa på båda. Ev strumpspind-
ling till höger.  Tacksam för alla tips.

0 218 visningar
3 svar

mera från idag

Lena M

23 sep 2007 kl. 19:06

1 Brunkrös ? växte på liggade björkstam.

2 violett gele`skål ?
växte på stubbe av björk tror jag

3 orange ??? växte också på stubbe, gran tror jag.
Bara gissningar ifrån mig,
någon som kan dessa arter ?

0 234 visningar
3 svar

Hej Alf Pallin.

AnnaMaria,Dalarna

23 sep 2007 kl. 20:23

Nä, du slipper inte oss efterhängsna ettor, fast kursen är slut…...
Jag var på svampinventering med Ovansiljan Svampsällskap i Lördags,vi hittade sprängticka,en ca 2x3 cm bit fruktkropp fanns kvar. Jag tog den ifall du vill ha den.

0 192 visningar
5 svar

En färgklick

Tina N Kolsva

23 sep 2007 kl. 20:18

Nu har iaf de här kommit till mina tassemarker.En god början

0 387 visningar
20 svar

Svampskörd från Italien

Franco Matli

4 sep 2007 kl. 14:38

Fick denna bild från Italien.
Visar en skörd av Karljohan och Käjsarflugsvamp. Två arter som höguppskattade där ner.
Bilden visar också vilken moda och kärlek man har lagt ner vid rensningen.Finskrapade för att inte kasta bort ett ända gram. Så ska de se ut.

0 182 visningar
1 svar

Kandelabersvamp?

Birgitta D

23 sep 2007 kl. 20:47

Går det att bekräfta eller dementera baserat på bifogade kort

0 200 visningar
7 svar

Favoritsvamp

Cissi

21 sep 2007 kl. 23:03

Drar i gång en ny tråd kring detta. Tjuvstartade ju så smått i idolinlägget.

Min “idol” är goliatmusseron. Fick smaka för första gången häromdagen och blev mycket nöjd. Supergott!

0 250 visningar
8 svar

Tid...

Geraldine Palm

23 sep 2007 kl. 18:46

Usch, vad mycket tid man lägger ner här på Forumet, det är så himla kul att titta på bilder och se vad andra har plockat och få goda råd av alla svampvänner. Fast igentiligen borde man rensa svampen som står på balkongen….

0 211 visningar
2 svar

Artbestämning.

Cecilia

23 sep 2007 kl. 20:38

Har hittat en svamp som liknar shitakesvamp. Svartbrun, finluden stam och ovansida. Helt vit undersida som blöder vit mjölk. Luktar lite skarpt och är ungefär 2-6 cm i diameter. Någon som vet?

0 1248 visningar
7 svar

Södertälje svamp

klas jaederfeldt

22 sep 2007 kl. 19:39

på sina håll har det börjat röra sig, hittade ett 20 tal citrongula slemskivlingar, några nya kantareller hade också tittat fram , små grupper av trattkantareller, men vad som verkligen hade ett fint år i år är Vit vedfingersvamp Lentaria epichnoa (rödlistad) den brukar finnas sparsamt i den skog som jag gick i, nu var den på många granlågor och massor av den, den gillar antagligen ett år som detta

0 250 visningar
6 svar

Var finns alla kantareller??

Kantarellfia

23 sep 2007 kl. 12:21

Är väl en desperat nybörjare på det här med att plocka svamp. Har varit ute nu flera helger i rad för att få lite svamp i korgen, men knappt 1 liter varje gång. Man läser här om folk som plockar kass vis med svamp. Vad gör jag för fel kanske befinner mig i fel skog helt enkelt. Eller börjar säsongen ta slut. Ni svampentusiaster kanske kan komma med lite tips till en som inte gett upp hoppet en i alla fall.

0 209 visningar
2 svar

Lite vackra tickor

Tina N Kolsva

23 sep 2007 kl. 20:26

Bild 1 o 2 är väl Blåticka.Vad vacker den är.
Sedan undrar jag om 3an är en ung Björkmussling

0 218 visningar
7 svar

Platt Svampskog ingen himlastega?

"JAS"

22 sep 2007 kl. 00:02

Skåne Platt som en pankaka sa Småläningen.

0 216 visningar
3 svar

Klockorna är tysta

Daniel Persson

23 sep 2007 kl. 10:25

Normalt sett när jag ser en svamp så börjar det ringa en liten klocka, så att jag åtminstone kan placera svampen i rätt grupp…

Men inte den här gången… Snälla hjälp mig!

Hatten är ca 6 cm i diameter på det största exemplaret, foten är mycket tydligt längsstrimmig i grått och svartbrunt och skivorna är mycket tydligt sågtandade.

Okej, en svag klocka gjorde sig kanske hörd: Melanoleuca?

Den växte i gräsmatta vid ungarnas lekplats i vårt bostadsområde, det var min dot…mer…

0 487 visningar
7 svar

Fräck grön svamp!

Norma

22 sep 2007 kl. 18:37

Någon som vet vad detta är?

0 199 visningar
1 svar

vackra svampar

Lena M

23 sep 2007 kl. 17:55

såg jag idag på en liten promenad hemomkring.
1. syrlig fjällskivling

2. ärggrön kragskivling

3. Blodvaxing ?

Eller någon annan, där är jag tveksam, men det var första gången jag såg den

0 375 visningar
11 svar

Vilka svampar

Susanne

23 sep 2007 kl. 16:52

Hej!
Försöker lära mig nya matsvampar.
Är nyfiken vad dessa 3 svampar heter.
Tacksam för hjälp.
Susanne Umeå

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone