Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 204 visningar
2 svar

På en gammal björk

Birgitta S

29 nov 2006 kl. 16:34

Hittade dessa på en gammal död björk i söndags. Björken finns i Ångermanland, en mil söder om Kramfors. Vad är det?

0 247 visningar
6 svar

Grå kantarell

Gunhild

28 nov 2006 kl. 20:20

Ni som vandrar bland ädellövträd och hassel har ni hittat grå kantarell och kan lägga ut en bild på forumet? Jag har läst i Skogsstyrelsens Signalarter att den ska finnas i Skåne och på Öland och Gotland men även i Svealand och Götaland.

0 269 visningar
8 svar

det här ...

Eva K

27 nov 2006 kl. 16:38

vet jag inte vad det är.
Jag vet bara vad det INTE är.
Bild 1.

Bild 2. Vet inte riktigt om den smakade grön ärta, men den smakade inte äckligt. Vad är det?

0 206 visningar
5 svar

Idag är en grå dag

Eva K

29 nov 2006 kl. 13:42

och speciellt grått känns det nu. Jag är nere i Stockholm över dagen och hinner inte besöka mina gamla svampställen :´(
Där finns det trattkantareller och svart trumpet, alldeles säkert.

Såhär känns det, se bild.

0 423 visningar
14 svar

St Amundön 1

Totte Gbg

27 nov 2006 kl. 20:30

Ute på Stora Amundön gjorde jag ett antal fynd idag men vet inte vad det är.

Här kommer de första bilderna.

Någon som kan hjälpa mig med vad detta är för svampar?

0 259 visningar
12 svar

torr vikt

skånska

27 nov 2006 kl. 09:01

Jag har nu vägt och torkat trattkantareller och vägt dem igen, och fått fram att 1 hg nyplockade ger 9-10 g torkade. Någon som får ngt annat?
Jag vet inte riktigt hur mkt av foten jag skall ta med, rensar ni bort foten på större ex?

0 208 visningar
0 svar

Sökes: färskfryst Karl-Johan

christer.z@telia.com

29 nov 2006 kl. 12:27

Finns det någon glad svampplockare som har frysen full med färsk Karl-Johan?

Jag köper gärna ett mindre eller större parti.

0 317 visningar
46 svar

färgklick

klas jaederfeldt

24 nov 2006 kl. 14:55

Bisporella citrina Citronskål

0 222 visningar
5 svar

St Amundön 2

Totte Gbg

27 nov 2006 kl. 21:22

Här kommer de andra bilderna. Någon som kan hjälpa mig med vad detta är för hättor om det är hättor?

0 269 visningar
3 svar

Sommarminne

Ulf

28 nov 2006 kl. 16:16

Den här bruden träffase jag på när jag var på väg till mina
kantarellställen i Storlienfjällen

0 267 visningar
9 svar

Skogen rehabiliterar!

Karin Hedén

28 nov 2006 kl. 11:22

Det vet vi på Svampguiden redan - här finns mer att läsa om det:
http://www.prevent.se/arbetsliv/artiklar/artikel.asp?id=2673

0 228 visningar
2 svar

ni som köpt Tickboken

klas jaederfeldt

28 nov 2006 kl. 13:05

om ni går in uder södertälje svampklubbs sida, så kan ni hitta en uppdaterad lista på de rödlistade tickorna http://members.tripod.com/~galerina/doc/rodlistade_tickor_2005.xls

0 296 visningar
27 svar

gulaktig skivling

Lena M

22 nov 2006 kl. 15:04

lik rökslöjskivlingen på hatten men foten är fjällig, den växte i samma miljö som den. Är det den giftiga gula slöjskivlingen eller vad ?

0 279 visningar
3 svar

Mjölgråskivling?

Anki

27 nov 2006 kl. 20:50

Hittade dessa två i dag. Mycket kraftig mjöllukt och rotlikt förlängd fot. Är inne på mjölgråskivling, Lyophyllum rancidum, men är öppen för andra förslag.

0 249 visningar
13 svar

Svamp kan rädda hotade skogar

Martin S

24 nov 2006 kl. 14:38

Jag hittade en intressant artikel på “Natur & Trädgårds hemsida”. I artikeln hävdas att matsvamp kan rädda hotade gammelskogar.

http://www.naturochtradgard.se/artiklar.html

0 248 visningar
2 svar

Inga svampar i dag.

Gunhild

27 nov 2006 kl. 20:03

Gick i fel skog i dag där var så mycket snö fortfarande, men jag kom rakt på granar som brutits av, pga snötyngden och plockade med mig kvistar for hem och gjorde en krans istället.

0 220 visningar
3 svar

Vad har töat fram?

Gunhild

25 nov 2006 kl. 12:32

Nu när snön töar kommer dom fram. Dessa växte bland lövträd (sälg, al och asp) nere vid älven. Kan någon ge mig namnet?

0 643 visningar
22 svar

Frostvaxskivling??!

Nina A

26 nov 2006 kl. 14:46

Är dessa svampar frostvaxskivlingar?

Om det är det är jag riktigt glad!Då de är mina första :)

så, vad säger ni?
Ja eller Nej:D

0 245 visningar
5 svar

Återfall!

Nina H, Sthlm norr

27 nov 2006 kl. 17:09

Jag hade putsat svampkniven och lagt in den i skåpet. Jag hade skakat ur svampkorgarna och ställt dem i förrådet.
Jag hade sagt till mig själv att nu får det vara slut, du hinner inte mer, behöver inte mer.
Jag tog söndagspromenad med maken i garanterat svampfri natur utan papperspåsar och svamp-glasögon i fickorna.
Men…. så fort vi kommit hem bröjade jag planera…..
“Om jag jobbar hela em och kvällen så kanske jag kan hinna….”
Sagt och gjort - till min stora lycka kunde jag ...mer…

0 237 visningar
5 svar

Matsvamp ?

Gunhild

26 nov 2006 kl. 12:54

Ni som ledsnat på tickor kan ju ta en titt på mina matsvampar hittade i dag vid Umeälven

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone