Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 236 visningar
7 svar

Typiskt!

Charina

11 okt 2006 kl. 15:31

I går va jag ute med vovva o svampkorg i skogen.Skulle rensa mina ställen från kantareller före älgjakten som vi börjar på fredag.
Knallade runt marken en stund.. Gick på 5 Blomkålsvampar!! Är det bara för att jag o oäkta hälften tycker extremt illa om denna svamp?
Hade jag nu gillat den så hade det ju säkert varit tomt på “blommisen”!
Hade jag nu avskytt Rynkad tofsskivling så hade jag väl sprungit in i världens bestånd. Men icke då!!

Är Murphy inblandad?!

0 389 visningar
16 svar

Några bilder

Tony S

9 okt 2006 kl. 20:03

Första arten hittades i granskog, och doftade… njä då blir det för enkelt.

Den andra plockades ner från fem meters höjd på en bokhögstubbe, för att kunna avgöra vad det var. Det fanns 7 fruktkroppar, så en fick offras. Taggarna är ca 0.5 -1 cm långa.

0 692 visningar
8 svar

Vilken svamp!?

svampgunilla

10 okt 2006 kl. 16:21

Någon som vet vad detta är?
Har aldrig sett något liknande…

0 1265 visningar
3 svar

Blöta kantareller 2

Snålis (men inte alltid)

11 okt 2006 kl. 14:30

Ingen som kan hjälpa mig. Tycker det är onödigt att plocka hem svamp och sen kasta för att man är osäker.

0 229 visningar
3 svar

Svampfråga?

Alf Pallin

11 okt 2006 kl. 21:05

Den här vackra lilla svampen har jag sett på flera ställen i blandskog tall och gran flåhätta kanske?

0 210 visningar
4 svar

Identifikation

Bob

11 okt 2006 kl. 13:42

Här kommer lite olika svampar att identifiera…

0 864 visningar
2 svar

svarta kantareller

tessan

11 okt 2006 kl. 21:36

Jag hittar mycket kantareller som är svarta/svartprickiga i kanterna. Har fått för mig att det kan vara mögel, men de är oftast torra? Någon som vet vad det beror på och om de går att använda ändå?

0 1439 visningar
7 svar

Hur spara trattkantareller?

Ann

8 okt 2006 kl. 11:48

Jag plockade en drös trattisar igår. En hel del har naturligtvis redan ånjutits. Men nu har jag rensat alla trattisarna (oki jag är extremt noga) men har delat varenda trattis på längden och tagit bort jord mm.
Jag vill spara en del av trattisarna, men hur?
1. Förvälla o frysa in?
2. Torka? Och i så fall hur?
3. Finns annat alternativ?

Är rädd att hur jag än gör så krymper dom bort till ingenting. Och sen om man t ex torkat dom, hur gör man sen om man vill använda dom? går väl…mer…

0 343 visningar
1 svar

Det var trådticka Irene

Gunhild

11 okt 2006 kl. 20:28

Den har växt till sig trådtickan. Lägger in bild när jag kommer hem till min dator. Tyvärr har vi haft två snart tre nätter med flera minusgrader så det är nog kört med vissa svampar. Jag har plockat djupfrysta streckmusseroner, tror du dom går att äta?

0 258 visningar
5 svar

Frustrerande.....

Stefan

11 okt 2006 kl. 18:14

Är novis på det här med svamp, tycker det är en härlig nyfunnen “hobby”. Det jag undrar över är i vilken miljö man hittar trattkantareller??
Har irrat runt i mossiga granskogar runt Örkelljunga och på Hallandsåsen utan att se röken av en trattis! Var skall jag leta??????

0 219 visningar
2 svar

Vit svamp? Ätlig ?

Alf Pallin

11 okt 2006 kl. 20:59

Nu undrar jag om någon vet vilken svamp det här är, och om den ev går att äta. Det växer många av dom.

0 216 visningar
3 svar

Älgjägarskyddad!

Birgitta D

11 okt 2006 kl. 20:07

Såg inga äljgjägare Däremot såg älglössen mig trots tjärsalva och nästan burka. Svampar såg jag en del i alla fall trots alla löv.

0 702 visningar
23 svar

inget recept mer en ide´

Birgitta F

4 okt 2006 kl. 22:45

Ikväll med överskott på gula kantareller provade vi detta:
1/2 kg gula malda i köttkvarn
blandas med 1 kg köttfärs
Blanda vidare som typ till pannbiff , ströbröd osv
Stek som pannbiff och mumsa.
Nästa steg vi ska blanda helt vegetariskt med förmodligen taggsvamp , kantareller, lök , rotselleri , morötter, kokt potatis sedan lika pannbiff.
Vad gäller vegetariska alternativet ska biffarna paneras i ströbröd eller med sesamfrön för att hålla ihop bättre.
Och detta fick ni helt gr…mer…

0 232 visningar
1 svar

Birgitta F

Birgitta D

8 okt 2006 kl. 18:09

Du hade något inlägg med recept tidigare. Kan inte hitta det. Hur var rubriken? Hade ni en trevlig utflykt igår? Jag var ute med Linköpings svampklubb och det var trevligt.

0 243 visningar
1 svar

Skadar frosten trattisarna?

Gunhild

11 okt 2006 kl. 20:34

Vi har haft två snart tre frostnätter, skadas dom små trattisar som kommit eller fortsätter dom att växa ändå, det ska bli mildare framåt helgen?

0 719 visningar
20 svar

Lömskt med jakt

Danne

9 okt 2006 kl. 22:35

Jag har ganska dålig erfarenhet av jägare. Var ute i skogen för ett par år sedan och träffade då en jägare. Pratade med denne för att ta reda på var man kunde gå osv. Denne sa dock bara att “det kan vara lömskt att vara i skogen” och gick vidare. En sådan jägare tycker jag peronligen inte borde få bära vapen. En jägare som uttrycker sig så (jag har hört andra berätta liknande historier) menar ju samtidigt att han kan riskera att träffa en människa. Att jaga är ett privilegi…mer…

0 1325 visningar
35 svar

Trattkantareller!!!

Jessika

10 okt 2006 kl. 15:50

Har hittat hur mycket trattkantareller som helst. Önskar att jag hade någon som rensade dem åt mig… Har bara hunnit med 16l har minst dubbelt så mycket kvar att rensa. Vägde båda “korgarna” igår innan vi gick hem totalt 7, 1 kg. Kassarna var nästan fulla..

0 286 visningar
11 svar

Ensam i naturen

Håkan.

11 okt 2006 kl. 12:40

Fredag eftermiddag:  lastar båten med mat och vin.  Tar hunden med mig ut till en ö 4 sjömil (7 km) från Stockholm.  Det är så stilla att tystnaden nästan smärtar.  Inga människor, inga andra båtar.  Går en vända i skogen och återvänder med en liten hög av skogens guld som smörstekes och sköljs ner med ett glas rött.  Ibland är det gott att leva.

0 411 visningar
13 svar

Gemensamt förhållningssätt?

lilla my

28 sep 2006 kl. 13:13

Hej alla forumfantaster!

Svampguiden är en härlig mötesplats för alla som är uppriktigt intresserade av svamp, och jag är inne nästan dagligen och läser och gör inlägg. De senaste dagarna har jag dock störts en aning av av det förekommer så pass mycket av otrevlig ton, ironi och snudd på ilska i vissa inlägg/debatter. Funderar på om det kanske kunde vara en idé att diskutera just det fenomenet, d.v.s. vilken ton vi tar oss när vi deltar här. Vad är okej/inte okej? Borde vi h…mer…

0 301 visningar
10 svar

mera troll

Hans Olsson gbg

10 okt 2006 kl. 15:45

vandrade förbi trollen, kunde inte motstå att ta några bilder. Svampen vár det desto sämre med, men en skön tur

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone