Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 313 visningar
10 svar

Var så god och gissa.

Hans v E

5 apr 2006 kl. 16:35

Tagen i dag

0 195 visningar
0 svar

Fränskivlingar

Irene A

8 apr 2006 kl. 12:07

Jag tänkte att det här collaget kunde illustrera varför fränskivlingar är så svåra att artbestämma. De är väldigt lika varann, luktar ungefär likadant, de skillnader man kan se i mikroskop är ganska vaga och ofta överlappande mellan arterna. Framför allt är det bristen på bra litteratur som har gjort artbestämningen svår. Den nya Hebeloma-monografin bör ha gjort det lättare - men hur mycket lättare, det återstår att se…

0 522 visningar
9 svar

Svampexperter

Lena M

30 mar 2006 kl. 19:11

Nu vill jag veta hur ni gör när ni hittar något intressant. Fotar ni , skriver upp var ni hittar svampen, i vilken miljö, datum ?
För ni kan väl inte ta med er fynden alla gånger.
Jag säger OM jag skulle hitta något som jag tror är intressant, så är det inte säkert att jag hittar dit igen.
Berätta hur ni arbetar !!!  Lena

0 180 visningar
4 svar

Längdar dill Vinnland

Pekka

4 apr 2006 kl. 13:52

Hei ijen

Jak pörjar längda dill Vinnland igen när jak tittar bå detta.

http://www.fazed.org/video/embed/?id=97

0 726 visningar
6 svar

Torka all svamp?

Tommy

4 apr 2006 kl. 16:03

Jag skulle vilja höra era åsikter om vilka svampar ni torkar och de som är direkt olämpliga att torka, ex vis har jag hört att kantarellen inte är lämplig att torka då den lätt blir besk. Själv tycker jag att exempelvis fårtickan och blek taggsvamp också blir besk och “hård” i konsistensen och jag föredrar hellre att frysa den. Vad har ni för erfarenheter och vad tycker ni? Vore bra med en “fingervisning” inför kommande svampsäsong.

0 188 visningar
3 svar

Blandat

Tony S

1 apr 2006 kl. 18:39

Lite fler dagsfärska bilder med huvudsakligen svamp.

Bild 3 visar en mkt liten rödorange skål, kanske lätt att missa.

De 3 sista bilderna är inte svamp, däremot två olika lavar och tjäder"bevis”.

0 361 visningar
13 svar

Svampbilder

Tony S

28 mar 2006 kl. 23:10

Jag tog några bilder på trädlevande svamp som jag hittade idag.

Den röda svampen som syns tränga fram under barken på en död asp, känner jag inte till, men gissar på någon typ av Nectria. Kanske någon annan kan se vad det är?

Hängena på den sista bilden får illustrera substratet för arten på bilderna sidan om. Samma substrat gäller för skålen på de första bilderna.

0 586 visningar
3 svar

Våren har kommit till Skåne

Joachim Krumlinde

31 mar 2006 kl. 17:28

Den sista dagen i mars lyckades jag hitta scharlakansröd vårskålsvamp.

Plats: Hjularöd i Harlösa socken.

0 155 visningar
0 svar

Irene

Lena M

1 apr 2006 kl. 10:23

Minnet är bra men kort. Satt och bläddrade i gamla inlägg och för ca en månad sedan hade du lämnat ett uttömmande svar på vad jag har för funderingar( Vetenskaplig fråga)
Efter en veckas snö och gråväder skiner solen och jag skall ut och kolla. Någon svamp lär jag väl inte se, men kanske blommande Tibast. Lena
Kul att se, att våren har anlänt till Skåne !  Lena

0 284 visningar
7 svar

Emailadresser

Murklan

22 mar 2006 kl. 15:33

Min son, som jobbar som IT-konsult har varnat oss för att lägga ut mailadresserna överallt/någonstans
på nätet - där hittar alltid virusen och “spamen” på oss! Var försiktiga med era mailadresser!

0 252 visningar
1 svar

Torkad vikt?

Lazze

30 mar 2006 kl. 11:40

Hej!
Hur beräknar man åtgång i recept för torkad svamp mot färsk svamp för t.ex torkad Karl-Johan har hört 1:10 - kan det stämma?

0 157 visningar
5 svar

Storskogen

Gittan

28 mar 2006 kl. 15:41

Våren tycks äntligen ha kommit -i alla fall till Skaraborg. Vi har visserligen fortfarande en halvmeter snö, men vi har haft 3 plusgrader sista dygnen och ösregn - härligt. Kan vi fira detta genom att så många som möjligt klickar för storskogen?

0 247 visningar
12 svar

Våren

Lena M

26 mar 2006 kl. 10:50

är i antågande! Fåglarna håller konser utanför fönstret.
Men till frågan, varför innehåller så många arter av champinjoner “kadmium” ?
Det jag alltid trott vara skogschampinjon, tror jag efter att ha studerat detta släkte vara lökfotad snöbollschampinjon.
Åtminstonde ser hatten ut så på dem jag sett och de växer under gamla granar.

0 943 visningar
2 svar

Stinksvampar

Tony J

29 mar 2006 kl. 12:43

På huvudsidan finns en länk där ätande av stinksvamp (när de fortfarande är “häxägg” förordas)
Är det något som experterna här på sidan också förespråkar och framför allt finns det någon risk att förväxla det med något giftigt.

0 248 visningar
6 svar

Lactarius

Lena M

27 mar 2006 kl. 08:51

Det var en hel del arter av riskor som är upptagna i boken och granblodriskan är den enda jag har plockat, tror jag ?
Tycker att hatten påminner mera om vinriskan, kan den finnas här i mellansverge?
Mandelriskan finns främst på Gotland står det, men är den funnen här i länet måntro. Lena

0 167 visningar
4 svar

Goliatmusseron

Carina i Piteå

26 mar 2006 kl. 12:29

Jag hoppas på ett gott svampår.Eftersom jag älskar att vara ute i naturen.Synd att jag inte torkade mer av denna goda svamp utan frös ner den.Hade varit kul att kunna dela med sig av denna goda svamp, till er som inte har möjlighet att plocka den. Men det kommer en ny höst med som jag hoppas massor av svamp.

0 273 visningar
13 svar

Hjälp önksas från svampnovis

Kristina Lundin

17 mar 2006 kl. 08:25

Hej!

Jag har bara mycket ytliga kunskaper om svamp. Efter lite sökande hittade jag hit.

Jag läste i det senaste numret av Allt om mat (nr 6) om en japansk svamp som är en delikatess. Den heter goliatmusseron.

Kan någon vänlig själ ge mig lite mer kött på benen kring denna svamp?

0 208 visningar
0 svar

Goliatmusseronen bevarar skogar

Irene A

24 mar 2006 kl. 08:06

Fick tips om en intressant artikel i en tysk tidning:
http://www.faz.net/s/RubC8BA5576CDEE4A05AF8DFEC92E288D64/Doc~E0B77127614F74741BC1202ADDF9FAE04~ATpl~Ecommon~Scontent.html

Den handlar om hur Kina på senare år har gjort goliatmusseronen till en stor inkomstkälla.
Den växer och plockas framförallt i det sydvästra hörnet, Yunnan. Förra året exporterades 1426 ton goliatmusseron bara från den provinsen. Världsmarknadspriset på den högsta kvaliteten av svampen ligger på 80 dollar/k…mer…

0 157 visningar
6 svar

RAPPORTKRÅNGEL

Bo E

21 mar 2006 kl. 17:50

Det är något konstigt med rapporterna.
Fler som reagerat?
Eller är det min dator som spökar?

0 490 visningar
11 svar

Gulkremla

Lena M

18 mar 2006 kl. 19:10

Har tittat lite på kremlor och som rubriken klargör är det denna svamp jag nu blivit osäker på.
Hittar den varje år i en gammelskog med gran / björk och på fuktig mark.
Läser, att i samma miljö finns “senapskremla” som är oätlig och växer i lövskogar, även med gran och bok. Kan jag tagit fel, finns den sistnämda även i Gästrikland?
Kremlor- verkar svåra tycker jag. Lena

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone