Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag undrar om det finns någon här som kan vilja sälja lite torkad goliatmusseron?
ville bara berätta att jag kommit över en amerikansk svampbok av A.H.Smith 1949 med tillhörande veiw-master skivor 33 st.fantastiskt att se svamparna i 3D, man vill nästan in å plocka dem, undrar om jag är ensam i sverige att ha en sådan
Nu skall ni få reda ut två saker. Jag har tittat på spindelskivlingar och på de flest arterna står det 1.” oätlig “.Innebär det, att man insjuknar, dör, eller vad ? Och på vissa, 2. “saknar matvärde ” ? P.g.a vadå, avsaknad av smak eller vad?Mångkransad spindelskivling skulle däremot vara en utmärkt matsvamp ?
Detta släkte är ingenting jag tänker stoppa i munnen men det vore roligt att höra vad ni säger om mina frågor, som
även berör andra svampar. Lena
Hej!
Hittade ett kåseri skrivet av Karin Långdahl, tidigare journalist och redigerare på tidningen Norra Västerbotten i Skellefteå.
Jag fick mig ett gott skratt och tänkte att någon av er här på svampguiden kanske är roade av sådan läsning. Därför får ni adressen till kåseriet ’Män som svampar’.
http://hem.passagen.se/millan58/Fredrika.htm
Hoppas att även ni får er ett gott skratt // mykolo
Hej!
jag undrar om den kalla och låååånga vinter kommer påverka årets svampskörd?
Svamp är inte bara gott att tugga på ibland utan kan också smaka illa, riktigt illa. Den värsta svamp som jag gnagt på tror jag är epålettsvampen. I Ryman/Holmåsens bok står det “Smak efter en stunds tuggande starkt bitter” och man kan bara hålla med. Först smakade det ingenting och därefter ingenting men sen hände allt på en gång. Riktigt vidrigt och inget jag skulle lura nån att prova på. Skarpa kremlor är ju rena godiset i jämförelse. Hur är det, har ni nån “värsting” s…mer…
Under den frusna årstiden kan man studera svampböckerna och fräscha upp sina kunskaper. Eller kan man läsa svampkåserier, som detta nästan 100 år gamla visdomsord av redaktör Waldemar Bülow i Lund:
“Svar till Herr Johansson i Växjö:
Nä, hr Johansson, det är fel.
Man kan inte skilja giftiga svampar från ätliga genom att lägga en silversked i anrättningen. Lika gärna kan man ditlägga en galoscha. Och ett säkert medel vore visserligen att låta sin svärmor prova anrättn…mer…
Har haft ett par bilder liggande med arter som jag inte lyckats med, bl.a. beroende på att jag inte har några kollekter kvar..
Den första är en rödskivling, en nopping som dök upp i gräsmattan för några år sen, men som inte har synts till igen. Den största hatten är ca 3 cm bred.
Den andra är en hätta som växte på marken i barrförna under tall, liten (jämför med tallbarren) och mörkgrå med ganska tydlig nitrös lukt.
Sannolikt en art i den stora gruppen Fragilipedes, men j…mer…
Här är 4 bilder på epålettsvamp, hopsatta till en bild. På den fjärde bilden samsas den med vinterhätta. Den finns i stort sett året om men syns bäst på vintern.
Det finns en del bilder på den på nätet, gå in på http://images.google.com och skriv in “Panellus stypticus” i sökfältet.
Först idag såg jag att det fanns en cd att köpa genom detta forum. Genialt !
Väntar med intresse på att den skall distrubieras igen. Som sagt, måste vara lättare och snabbare att forska den vägen.
Är det nån som vet vad som gäller för aktuellt svenskt namn för Rozites caperatus. Rimskivling eller Rynkad tofsskivling? Artdatabanken säger Rynkad tofsskivling men jag har fått för mig (fråga mig inte varifrån) att den ska numera ska kallas Rimskivling. Eller är det kanske så att båda namnen är lika mycket värda? Fast det är ju ingen “hit” med dubbelnamn.
Om man frågar Google så vinner rimskivlingen på poäng, men vem vågar lita på Internet :o)
För er som har intresse att läsa mer om fynd av ovanliga svampar (rödlistade( rekommenderar jag Ardatabankens hemsida. http://www.artdata.slu.se/
Enligt väderleksrapporten i morse, kommer våren i nästa vecka !
Men till frågan, hur ovanlig är ” lacktickan ” ? Har sett den på en utställning för något år sedan och den var så vacker.Många andra tickor tilltalar också ögat, liksom koralltaggsvampen / gyttrad taggsvamp.Lena
Hoppas det är ok med detta inlägget.
Medborgarskolan kör igång en kurs i svampkunskap i Laholm den 25:e april om det finns någon som är intresserad….
http://www.medborgarskolan.se/templates/pages/CoursePage.aspx?lid=1381&cid=16575_Gustav06&p=svamp
Jag fastnade på din hemsida och blev sittande länge. Vilket enormt arbete !
Likaså Puggehattarnas (hette det så ?) var intressant, vackra bilder b.l.a
Sökte rödlistade svampar här i länet, hittade ett par arter av riskor, annars var det magert. Däremot i Dalarna var det större utbud och till länsgränsen är det ca milen. Såg att du Irene fotat många svampar i Borlänge och Rättvikstrakten. lena
Sitter ni också insnöade och bara väntar ?
Här har varit ett ymmigt snöfall under natten och större delen av dagen. Och för att hålla ångan uppe undrar jag.
Måste man avkoka toppmurklor ?
I min senaste bok som tar upp elva arter, rekomenderas det, för säkerhets skull.
Jag vill ha med skålsvamparna i detta släkte, är det fel ? Och finns det ytteligare arter än dessa elva ?
DET KOMMER EN VÅR tror jag ??? Lena