Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 381 visningar
9 svar

Inomhussvamp

Joachim Krumlinde

8 mar 2006 kl. 15:50

Jag bifogar en bild på sydlig plattticka (Ganoderma adspersum eller australe), som växer inne på Gleerups bokhandel i Lund. Fruktkropparna utsänder tusen millioner sporer som gör personalen allergisk, men så fort man tar bort fruktkropparna, så kommer nya fram. Jag går dit då och då och samlar belägg.

0 433 visningar
5 svar

Pluggslivling ?

Lena M

7 mar 2006 kl. 10:19

Jag har många gånger undrat vad för slags svamp jag ser många av på senhösten. Den växer i samma miljö som rödgul trumpetsvamp och trattkantareller, fuktig mark i granskog. Stor,  (upptill 15- 20 cm ) mörkare brun med skivor. Har inte hittat den i någon bok, liknar mest en pluggskivling , men tycker inte att miljön stämmer. Vad är det ?

0 145 visningar
4 svar

Affe

Affe

6 mar 2006 kl. 13:39

Hur är det egentligen med vinter i förhållande till kommande svampsäsong?
Har ju varit en lång seg kall och snörik vinter här i Skåne, hur påverkas svampen utav det om den påverkas. Kan det göra någon skillnad om det är kort mild vinter eller lång kall vinter?

0 464 visningar
4 svar

"Vetenskaplig" fråga.

Affe

4 mar 2006 kl. 23:03

Funderat lite angående hur man skall bereda och förvara svamp för “framtida studier”.

Skall man ta sporavtryck och torka svampen, hur går det till? Hur skall svampen förvaras efteråt? Berätta gärna ingående hur det hela går till.

Kan vara kul att veta om man skulle få för sig något…

En fråga som jag överlåter till våra experter.

0 228 visningar
4 svar

Luktkragskivling

Hans v E

3 mar 2006 kl. 18:47

Fick inte med bilden. Försöker igen: Irene. Här är mina S. umbonatescens. Puckeln som gör skäl för namnet kanske försvunnit på dina utvuxna! Och hur vet du att en kemla är chloroides när den saknar blått?

0 1034 visningar
14 svar

Jordstjärnor

Lena M

25 feb 2006 kl. 18:59

Jag har suttit och bläddrat i min nya svampbok och fascinerats av jordstjärnorna och brödkorgsvamparna. Vad mycket det finns i vår natur som man aldrig tänk på !
Likaså tyckte jag att igelkottröksvampen såg häftig ut, liksom läderboll, som skall vara en god matsvamp.
Har någon erfarenhet av den ?
Fortsätter att kolla på alla ätliga och oätliga svampar. Lena

0 459 visningar
17 svar

Testa dig själv 14

Irene A

2 mar 2006 kl. 10:07

De flesta arterna här är inte så jättevanliga. Lycka till!

0 562 visningar
14 svar

matsvamp-svampmat

Annemarie

8 feb 2006 kl. 21:40

Nu är det ju högsäsong att äta det vi plockat i höstas. Kan ni inte skriva in hur ni avnjuter er skörd? Det behöver inte vara några invecklade recept, bara en kort beskrivning. Själv har jag i dag ätit köttgryta med trattkantareller.

0 220 visningar
1 svar

svampvirus?

Bo Reyer

3 mar 2006 kl. 16:32

I somras gjorde jag en härlig svampstuvning bestående av grädde lök samt grå bläcksvamp. Till detta drack jag två starköl. Efter bara någon timme blev jag väldigt sjuk. Kan det ha varit något fel på svampen? Hade jag drabbats av något okänt svampvirus eller galna svampsjukan?

0 104 visningar
5 svar

Svart trumpetsvamp

Carina

21 feb 2006 kl. 14:00

Någon som känner till om svart trumpetsvamp är rikligt förekommande i Norrbotten.
Hittade nämligen denna svamp i riklig mängd på två av varandra oberoende platser.

0 430 visningar
1 svar

Ett litet skämt på engelska

Mossning

2 mar 2006 kl. 15:38

-What do you call a happy mushroom ?

- A fun guy

(fun guy - Fungi)

0 604 visningar
8 svar

Torkad karl-johan

Lena M

28 feb 2006 kl. 19:29

Det står i svampboken att näringsvärdet i procent, är i torkad K-J 35, 9 protein och 34, 5 kolhydrater Och i färsk, 5, 4 resp. 5, 2. Förklara varför denna skillnad ? Lena

0 373 visningar
22 svar

Testa dig själv 12

Irene A

5 feb 2006 kl. 20:56

Det här borde vara lite svårare än det förra - vi får se…

0 197 visningar
0 svar

Ängschampinjoner

Lena M

1 mar 2006 kl. 09:26

Nyss nämde jag skogschampinjoner och kom då att tänka på denna händelse som inträffade för många år sedan.
Jag var med en äldre dam upp till hennes stuga i Hälsingland och där växte ängschampinjoner på
tomten. Vi var ute och åkte, stannade vid en stor kohage och jag ville naturligtvis titta om där fanns svamp.
Kröp under stängslet och tittade oss omkring, där fanns också dungar med lövträd. Och plötsligt kommer en stor flock med kor galopperande emot oss. Gissa om vi spra…mer…

0 490 visningar
6 svar

Russulales

Irene A

27 feb 2006 kl. 11:32

I väntan på kremle- och risklitteratur finns ju alltid den här sidan:
http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/welcome.asp

En av de senaste arterna som har dykt upp där med foto, är Russula rhodopus, misstänkt lik den vi kallar Russula rhodopoda, lackkremla.
Jag har en känsla av att det är samma art, som nu egentligen ska heta R. rhodopus, men är det någon som vet hur det ligger till?

0 292 visningar
24 svar

Förbättra SvampGuiden!

Michael Krikorev

10 okt 2005 kl. 22:29

Hej alla svampfantaster!

I vintras/våras utlyste jag en tävling där den som kom med de bästa tipsen på förbättringar av SvampGuiden kunde vinna SvampGuiden på CD. Det var flera av er som inkom med bra tips. Tyvärr så kraschade min hårddisk i våras, och all min e-post, alla inkomna tävlingsbidrag och andra viktiga filer som jag inte hade säkerhetskopierat försvann för alltid!  Jag har försökt på alla möjliga sätt, men det visade sig att det skulle kosta åtskilliga tusenlapp…mer…

0 195 visningar
2 svar

Det växer

Mossning

8 feb 2006 kl. 19:54

Det kan komma upp svamp var som helst.

http://www.toilette-humor.com/images/mushroom.jpg

0 578 visningar
5 svar

Läderboll

Joachim Krumlinde

26 feb 2006 kl. 20:45

Jag bifogar bild på mogna läderbollar från Maglehem i Östra Skåne. På den högra bilden framgår tydligt det tjocka skalet. Det gör att det borde vara ganska lätt att skilja en mogen fruktkropp från andra arter röksvampar.

0 270 visningar
7 svar

Fungi of Switzerland

Ingemar

24 feb 2006 kl. 22:47

Är det nån som har köpt Fungi of Switzerland, Volume 6 som ska innehålla bl a kremlor? Verkar inte kommit till Amazon än vad jag kan se.
Skulle behöva ett tips var en sådan kan inköpas till ett överkomligt pris.

0 207 visningar
2 svar

Skåningar

Lena M

25 feb 2006 kl. 19:07

Nu undrar jag, när startar er svampsäsong på allvar hos er ? Här i Gästrikland tycker jag att augusti och framöver är bäst, även om man kan hitta kantareller, soppar, kremlor o.s.v. i juli.
Vad kommer först hos er och hur ser säsongen ut framöver ? Fortfarande, bara nyfiken ! Har en syster nerflyttad till Malmö och hon saknar skogarna, påstår att det inte finns svamp därnere ???
Lena

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone