Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 367 visningar
1 svar

Till Irene A.

Theresa WQ

28 feb 2006 kl. 08:05

Hej, Irene!
NÃ¥n gÃ¥ng under hösten lade du ut länken till karaokesÃ¥ngen “Cantare”. Den efterfrÃ¥gades i familjen en gÃ¥ng till men jag hittade den inte igen. Kan du vara sÃ¥ jättesnäll och hjälpa mig? Var finns det flera sÃ¥dana, ocksÃ¥ att köpa?
Det är visst ingen svampfråga men ...det snöar igen i Uppsala. Det verkar i år blir en lång väntan till bar skogsmark.
Tack så hemsk mycket.
Jag följer med stort intresse diskussionerna, är dock alltför lite insatt för att ens gissa s…mer…

0 196 visningar
4 svar

Vinterbild från Västergötland

Classe

24 feb 2006 kl. 18:04

Lackticka i Kinna 24 feb. 2006

0 198 visningar
2 svar

Svampläsning i DN

Louise

17 feb 2006 kl. 08:19

DN hade nyligen en trevlig artikel om svamp, se länk.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=521401&previousRenderType=6

0 186 visningar
5 svar

Hej igen

Lena M

24 feb 2006 kl. 13:17

Det har varit långa dagar ( 10 ) när jag varit utan intenett och svampguiden. Nu hoppas jag att det skall fungera.
Det blev ytterligare en svampbok på rean igår. Den tar upp 428 arter med bilder och jag blir mer och mer förvirrad. T.e.x. 30 arter riskor i släktet Lactarius Kremlor, (Russola) ett 40-tal.

Men det är svÃ¥rt med alla spindlingar, nagelskivlingar och musseronerna, b.l.a , som finns i sÃ¥ mÃ¥nga arter. Jag fÃ¥r ta det pö om pö och försöka lära känna dem efterhand. SpÃ...mer…

0 179 visningar
4 svar

Vinterbild från Skåne

Joachim Krumlinde

24 feb 2006 kl. 16:32

Klibbtickor från Södra Sandby i Skåne.

0 547 visningar
12 svar

Svamptoppen

Dieter Endom

20 feb 2006 kl. 15:35

Rangordning av 54 svar pÃ¥ frÃ¥gan “dina 10 godaste svampsorter”
1.Kantarell 34
2.Karljohan 31
3.Blek taggsvamp 25
4.Trattkantarell 23
5.Rödgul trumpet 20
6.Svart trumpet 20
7.Stolt fjällskiv15
8.Rimskivling 13
9.Granblodriska 11
10.Smörsopp 11
11.Blomkålssvamp 9
12.Sillkremla 9
13.Fjällig bläcksvamp 8
14.Sandsopp 8
15.Mandelriska 7
16.Sotvaxing 7
17.FÃ¥rticka 6
18.Snöbolls-Ängschampinjon 6
19.Brunsopp 5
20.Citronslemskivling 5
21.Goliatmusseron 5
22.Kungschampinjon 5
23. Mandelkremla 5…mer…

0 402 visningar
19 svar

Gissa riskorna

Tony S

20 feb 2006 kl. 02:22

Blandad svårighetsgrad på dessa riskor.

0 183 visningar
5 svar

Kottehätta

Hans v E

23 feb 2006 kl. 12:42

Här kommer mina kottehättor som jag lovade. De är inte så där svartbruna med gul skivkant Irenes.

0 290 visningar
9 svar

grå vårsvamp

susann

22 feb 2006 kl. 08:56

i min gräsmatta kommer det år från år en liten oansenlig grå hästskoformad svamp någongång i maj. kan det vara vårmusseron och kan man i så fall ta miste på någon annan svamp som är lik den.

0 451 visningar
1 svar

Svampdikt

Ann Flodman

23 feb 2006 kl. 14:36

Jag vill gärna förmedla en dikt om svampar. Jag fick den av en kollega, Torbjörn Åhs. Dikten ska läsas på värmländska!

Svampen
Svampen ä allt en bra kônsti krôpp,
vesst är den?
Den bor neri backen, å skeckar ibland ôpp
figurer som sätter nye svamper te världen.
Den klarer sig helt utta sola,
för fotosyntesen fixer den ändå.
Den har tusentals tråer i jola,
å suger i sig vad andre lyckas få.
Vesst tacker den på sitt specielle vis, för näring sôm den har snylta.
Miner…mer…

0 232 visningar
6 svar

Märkesdagar

Joachim Krumlinde

22 feb 2006 kl. 16:11

Vi har så många märkesdagar numera. Mors dag och fars dag och alla hjärtans dag och våffeldagen och nu kanelbullens dag.

Ska vi inte försöka införa en kantarellens dag? Om det går bra, fortsätter vi med karljohansdagen och blodriskans dag och röda flugsvampens dag.

0 839 visningar
8 svar

Blodriskor i Sverige

Irene A

21 feb 2006 kl. 10:45

Detta är tillägnat dem som känner sig osäkra på blodriskor och vilka arter man kan träffa på här.

Alla blodriskor, och endast de, har en orangefärgad mjölksaft! Färgförändringar i snittytor varierar däremot en del i nyanser och hastighet.

Det finns bara två arter som är vanliga, granblodriska och tallblodriska. Båda finns i Svampguidens databas (den senare under namnet läcker riska).
En sällsynt art (men rätt vanlig pÃ¥ Gotland) är vinriska, som ocksÃ¥ finns här i databas…mer…

0 234 visningar
12 svar

VÃ¥rsvampstest

Irene A

20 feb 2006 kl. 17:42

Ja, jag vet att det bara är februari än!
Det hindrar inte mig att börja fundera var och när jag ska få hitta de första marksvamparna för året..

För dem som letar svamp året runt, är nog det här ganska enkelt. Några av arterna har varit med i tidigare tester, men det spelar säkert ingen roll.

0 196 visningar
2 svar

torkad svamp

f-peter

21 feb 2006 kl. 18:17

hej
är någon intresserad att sälja lite torkad karl johan samt kantarell.

dock ej till ockerpris

mvh Peter

0 119 visningar
4 svar

Forts. Ängsbrosking

Hans v E

18 feb 2006 kl. 23:16

Eftersom det bara gick att ladda 3 bilder kommer den sistnämnda här.

0 154 visningar
2 svar

byta svamp

tove

20 feb 2006 kl. 13:33

Jag vill gjärna byta svamp med nån. Vill ha torkad svart trumpet, toppmurkla, stolt fjällskivling. Har trattisar karlhjoan goliat

0 386 visningar
17 svar

Svamptest, allmäna arter

Tony S

17 feb 2006 kl. 23:32

Jag har här satt ihop ett betydligt enklare test än de senaste. Samtliga arter i testet är allmäna, åtminstone i norra Skåne.

Tanken är såklart att fler ska lockas att ge sig in i leken. Fler gissningar ger intressantare diskussioner.

Jag väntar någon dag med att ge svar, så att lite fler hinner med att gissa.

Erfarna mykologer får allt vänta lite med sina gissningar. ;)

0 213 visningar
5 svar

Ängsbrosking

Hans v E

18 feb 2006 kl. 23:08

Ã…beropande mitt svar under Joachims “Osäkra svampfynd” bifogar jag 3 exempel. Passar även pÃ¥ att bifoga en mörkrödaktig Marasmius-Mycena som jag gÃ¥tt bet pÃ¥ men tyvärr saknar uppgifter pÃ¥. Tacksam för förslag.

0 167 visningar
4 svar

Äckligaste

Anders Hansson

19 feb 2006 kl. 14:31

Äckligaste svampen är den vanliga fotsvampen.

0 2459 visningar
57 svar

Dina 10 godaste svampsorter!

André Petersson

22 sep 2004 kl. 19:28

Det vore intressant att höra vilka just dina 10 favoritsvampsorter är (som går att plocka i naturen i Sverige).
Vissa kommer säkert ha liknande listor men smaken är ju som baken, och det gÃ¥r mode i vilka svampar som “smakar godast” ocksÃ¥. :)

Jag är själv nybörjare så har inte 10 svampar att lista, men här kommer de jag plockat:

1. Vanlig kantarell
2. Trattkantarell

:)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone