Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
jag har köpt en svamp i thailand en kinesisk torkad svamp. den var tuvad beig undersida brunsvart ovansida, ser ut som tunt hårt läder ingen speciell lukt, har någon nån ide omk vad jag köpt? den är ganska stor
Under en försöksperiod fram till sommaren kommer forumet vara öppet för gratis uppladdning av bilder. Jag vet att många har haft problem med att använda betalnumret så jag hoppas att den här förändringen kommer att underlätta för er.
Nångång före sommaren kommer jag att utvärdera försöket för att se om det även fortsättningsvis är praktiskt möjligt med fri bilduppladdning (främst med tanke på hur stort hårddiskutrymme som kommer att krävas) .
Jag hoppas att förändr…mer…
Jag hänger på “trenden” med obestämda svampar. Här följer en rad fynd som jag i det flesta fall inte lagt stor möda på att bestämma av olika anledningar, men det kan ändå vara kul att se vad ni andra har att säga om dem.
Jag har misstankar om vad några av dem är, men ingen är säker.
Några ord om varje:
1. Växte i hedbokskog, fanns även ek och lite al.
2. Växte i en granskogskant. Ung ek fanns ganska nära också (eklöv syns i bild). Lägg märke till den pruinösa hattytan….mer…
Tänkte bara höra hur det har gått med “lösningen” av “bildinläggningsproblemet” vid “fel” tele operatör….
Har letat efter recept på några goda tillagningar av vinterskivling men ej lyckats hitta något.
Kanske har just du något bra förslag….
Det är verkligen tunt med nya inlägg här nu.
Tack till er som håller ångan uppe!
Rapporterna kan vi glömma ett bra tag för nu vräker snön ner här i mellansverige!
Går i alla fall in för att klicka för skogen och följa de debatter som trots allt hålls vid liv!
Håll ut till våren!
Vi vanliga dödliga träffar alltför ofta på arter som är svåra att bestämma eller som man inte har en susning om. Vet att det finns några som är riktigt bra på svamp här i forumet så man får passa på. Jag har plockat ihop några sådana som jag har på bild. Gissningar, förslag eller visshet mottages tacksamt. Ibland är det svårt att veta vilket grupp man ens ska leta i för att inte tala om bristen på bra litteratur.
1. Datum 2005-05-17. På tall. Längd ca 2mm vad jag minns.
...mer…
Det verkar vara torka på det mesta på svampfronten/sidan. Är det bara proffsen som håller igång? Jag kan ju inga av de svampar som visas, men är ändå jätteimpomerad. Jag kanske lär mig något tills murklorna kommer. Skulle varit upplyftande med några kul inlägg emellanåt, saknar Bengt.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_2840915.asp
” Egentligen finns det bara en art som innehåller tillräckligt mycket psilocybin för att det ska ge någon effekt…. Är den svampen farlig? - Ja, det får man lov att säga. Ruset kan komma tillbaka ett par veckor efter att du ätit av svampen. “
Alltså ärligt talat, nu får det vara nog med medians felaktiga “fakta” om “knarksvampar”.
Jag svampar och har aldrig råkat ut för en så kallad flashback (återtripp). Och inte någon i mi…mer…
När en ny svampart upptäcks, hur går det då tillväga att artbestämma den. Var görs det, analyseras den, för att avgöra om den är ätlig / giftig.
Vilka svampar är mycket ovanliga i vårt land ? Nyfiken Lena
Den här sidan är inte lika roligt att besöka längre - vi saknar dig och dina inlägg Bengt!
Maria: Tack för ditt svar och Gott nytt själv.
Har du sett goliatmusseronen på “ditt” Coop Forum, eller hur vet du att den ingår i deras sortiment?
Det lät väldigt spännande.
Det går inte att svara på Irenes inlägg så jag gör ett nytt.
Allmänna Ko-svampen : örsopp
Läckra Musseronen : vårmusseron
Milda Brötlingen : mandelriska
Stora Käringröken : jätteröksvamp
Ätliga Nagelsvampen : tallkotteskivling
Idag när jag var ute och åkte pulka med ungarna så hittade jag på en snöfri stubbe vinterskivling…
Bara 50 meter hemifrån och massvis med folk som passerar där varje dag.
Får nog ta en runda där när snön försvunnit.