Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Som med vaxingar, har jag i detta släkte (musseroner )
bara plockat en art och det är blåmusseron.
Men riddar- streck- och vårmusseron betecknas som goda svampar. Någon åsikt om dem ?
Jag tycker mig se att dessa arter har kraftig fot och oftast förtjocknad fotbas. Är det specifikt för detta släkte ?
Liksom vaxingar har glesa , vaxartade skivor och kremlor som har sin karaktär med den hårda foten. Nu har jag nog förenklat det hela, men i stora drag, kan man ha detta som rättesnöre…mer…
Härligt Bengt att du kommer igen efter alla påhopp! Det är nog så att några FI har varit framme eller kanske några som är med i UHI, (utan humoristiskt initiativ). Vi - jag och mina svampplockarkompisar - tycker att det här är en suverän sida. Ibland kanske den blir lite väl avancerad för oss som egentligen bara är intresserade av svampar som går att äta, färga med eller ev förgifta någon med.
Jag tror att problemet är apostrof (’) i rubriken. Försök svara på detta.
HEJ!
Jag är nybörjare inom detta område - och jag undrar när svampsäsongen börjar på året?
Jag tänker mest på kantareller, karl-johan och de vanligaste svamparna. Är det på sensommar eller är det idé att gå ut tidigare?
Jag har bläddrat lite i SMF:s jubileumsskrift över Elias Fries.
Ett kul avsnitt handlar om de svenska svampnamn som introducerades av honom omkring mitten av 1800-talet. Jag tror att Nils Lundqvist hade kul när han skrev om dem också :-)
Namnen är fascinerande i sig, men kan också avslöja eventuella misstolkningar av hans arter.
(Nej, någon motaggsvamp finns inte här heller)
Några exempel:
Russula integra (namnsatt av Linné och omtolkad av Fries): “Äckliga kremlan”. Det är osannol…mer…
HEJ! På Svampguiden står det att citronslemskivling är en bra matsvamp - men min svärmor säger alltid att man inte ska plocka dom pga risk för allergi eller vad det var. Vilket är egentligen mest sant? Jag tycker att det är tråkigt eftersom det brukar finnas så många av dem.
Nu försöker jag inpränta de latinska orden på de vanligaste svamparna. Men, uttalet är det svårt med. Egentligen skulle man ha ett ljudband !
Och hur är det med näringsvärdet i svamp ?
Mineraler, vitaminer, proteiner. Är det mer en krydda , smakhöjare ?Förr pratades mycket om selen i svamp och som vi behövde få i oss. Hur förhåller sig det i dagsläget, är svamp ” bara ” gott ? Lena
under kriget blandades fjällig taggsvamp och Motaggsvamparna ihop nu har vi ju fått tillbaka kunskaperna. Igår fick jag höra att det har kommit ytterligare rön. Jag undrar om det är någon som vet?
År det någon som år intresserade av Goliatmusseron eller Rimskivling?
Jag läser för tiden Jan Guillou´s bok om Birger Jarl. I två tillfälle mera än antydes kungamord med svamp på 1200 talet.(Kung Erik och kung Johan) Sjukdomsförloppet tyder i bägge tillfälle på grøn eller vit
flugsvamp. Någon som vet om dette är historiskt korrekt eller ren fiktion.
Hej !
Jag har läst om vaxskivlingar och den enda jag plockat är sotvaxskivling. Enligt boken ( som tar upp åtta arter ) är oliv-
ängs- och sharlakansvaxskivlingar goda matsvampar. Kan jag få ett utlåtande av er som provat dem ?
Tycker mig se, att dessa svampar har glesa skivor, är det speciellt för dessa arter ? Och som det står, är de uppdelade på två olika släkter, hag- och skogsvaxskivlingar.
Har jag uppfattat det rätt ? Lena
Jag måste hålla er igång , så ni inte glömmer era kunskaper.
Visst hörde rödgu- och svart trumpetsvamp till kantarellsläktet ?
Men violgubbe som näms ?
Nio kantarellarter skall finnas i landet uppdelade på fyra släkter. Varför och vilka ?
Genom svampguiden har jag lärt mig att det finns krus- fläck- och narrkantareller.
Något som jag aldrig tidigare hört talas om.
Så tack till alla som bidrar till ett trevligt och intressant forum. Lena
Tog en skogspromenad på juldagen och kom hem med 5 stycken fina gula kantareller i fickan. Sen började det snöa häftigt, så det var nog årets sista skörd skulle jag tro… Kul att bli överraskad :-)
Hej!
Jag ska om några veckor åka till Göteborg. Jag undrar därför om någon vänlig själ kan ge nig tips på affärer som är värda att besöka då det gäller svamp. Allt av intresse, affärer som säljer färsk svamp, torkad svamp eller allehanda svampprodukter.
Alla tips mottages tacksamt.
Problem råder med telefonlinjen…
Har provat flera gånger idag att ringa för att betala och lägga in bilder. Kommer inte fram, får bara hänvisningston hela tiden.
Försöker att följa instruktionerna jag fått av dig.
Har vanlig telefon !
Bilden är lagd på skrivbordet.
tryckt på ” Skapa nytt inlägg “.
Markerat ” Jag vill bifoga bilder “.
Men sedan, skall jag SKICKA för att få uppgift om telefonnr. och kod ?
Eller först koppla bort internett för att frigöra telefonen ?
Hoppas, att du inte bryter ihop på mitt eviga frågande. M.v.h Lena
Hej, jag är nybörjare inom detta ämne men mycket intresserad och jag har nu en fråga: Stämmer det att alla murklor egentligen har nåt slags gift i sig???
En vän till mig säger det och menar att det är onödigt att egentligen plocka några alls.
Är det sant? Tack på förhand.