Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 162 visningar
3 svar

Utlänska trattisar

Ullis

20 jan 2006 kl. 22:01

Jag skulle vilja ställa en fråga till den eminenta svampeliten i vårt land. En kär vän till mig kom igår hem från Frankrike. Hon berättade att under sina hundpromenader i skogarna hittade hon massor med trattkantareller. Hon plockade inga, då hon fått höra att man kunde få en viss sorts mask av dem. Jag har aldrig hört något sådant?! Vet någon av Er vad detta är för ful mask och om den iså fall dör om man förkokar och fryser in svampen? Tacksam för svar.

0 327 visningar
13 svar

Testa dig själv 9

Irene A

19 jan 2006 kl. 12:57

Det verkar som om det skulle vara läge för lite svampgissning igen..
Här kommer 12 arter, de flesta mycket vanliga, men alla kanske inte är så välkända.

0 274 visningar
0 svar

HUR FÅRJAG TAG / BEREDER TIBETANSK SVAMP?

Christine

21 jan 2006 kl. 06:19

Varifrån fårjag tag på Tibetansk svamp-  OCH hur skall den tillagas/beredas?

Jag är mycket intresserad!!!!

Jag hoppas att kunnna lägga ut min e.mailaddress ganska snart   MvH

0 233 visningar
11 svar

Vinterskivling bättre bild

Joachim Krumlinde

16 jan 2006 kl. 16:07

Vinterskivling på rotvälta i januari i Dalby i Skåne

0 123 visningar
0 svar

trygghet för svampplockare

Hasse

20 jan 2006 kl. 12:51

Har hört ryktesvägen…

Svampplock och jakttid sammanfaller olyckligtvis ganska precist och då är det lite osäkert för den som rör sig i skog och mark.

I höstas var det ovanligt många jaktolyckor. Det var andra jägare, men även helt andra som blev skadade.

Nu har jag hört att det lagts upp en speciell försäkring hos någon av de större försäkringbolagen för alla som är med i jägarföreningen och som utfaller vid händelse av jaktrelaterad olycka.
Kan vara bra att veta o…mer…

0 294 visningar
4 svar

Som en svamp

Mossning

17 jan 2006 kl. 10:31

Nu kanske jag får på pälsen men kan någon förklara för mig var uttrycket “Han/Hon dricker som en svamp” kommer ifrån ?

0 178 visningar
8 svar

Mer vinterskivling

Joachim Krumlinde

15 jan 2006 kl. 16:19

Puggehatten har haft exkursion och vi har hittat vinterskivling

0 185 visningar
1 svar

Vinterskivling i Jämtland?

Eljen

16 jan 2006 kl. 23:04

Hej på er alla duktiga svampkännare!
Skulle vilja veta om vinterskivlingen som alla talar om, finns så högt upp som i Jämtland?Eller är det för kyligt här?
Hoppas att någon har lust att stilla min nyfikenhet, då jag inte är så kunnig.(ännu)
Tack på förhand.

0 229 visningar
11 svar

Svamputställningar

Lena M

14 jan 2006 kl. 11:35

Hur gör de ?
Brukar gå och titta på en sådan varje höst. Otroligt fint och överskådligt, med ätliga, oätliga och giftiga på olika bord, vackert dekorerade med mossa och d.i.v.
Men de kan ju rimligtvis inte ha plockat alla dessa svampar dagen innan.
Hur har de då förvarat dem ?  Lena

0 155 visningar
0 svar

Vinterskivling

AK

16 jan 2006 kl. 21:39

Har en fråga till er som plockar Vinterskivling. Hur tillagar ni den och hur smakar den?

0 814 visningar
12 svar

På tal om torkad svamp.

Affe

5 jan 2006 kl. 21:07

Har funderat en hel del på ämnet i fråga.
Har inte blivit riktigt klok på vilka svampar som smakar bäst som torkade eller bäst som förkokt.
Vill gärna höra era åsikter om just torkat eller förkokt(infryst).
Lämna gärna en liten “lista” på vad du gillar.

Trattkantarellerna provade jag att både torka och förkoka nu i höstas. Hade jag vetat tidigare att jag skulle gilla dom bättre som förkokta så hade det blivit betydligt mer.
Tycker att smaken är mycket bättre på så sätt,...mer…

0 313 visningar
23 svar

Hästar, poliser och champinjonodling

Bengt Sandh

11 jan 2006 kl. 13:46

Att poliser sällan eller aldrig fälls om de ställs mot vanliga medborgare i trovärdighetsmål är ju ingen nyhet. Det finns dock undantag och då först och främst när det gäller ridande poliser. Dessa används oftast i demonstrations- och kravallsammanhang.

Nu har det äntligen skett: Ett stort antal poliser har fällts för felaktig utövning av ämbete. Rubriceringen är: “Häst mot folkgrupp”.
Följden av detta är att samtliga hästar har fått lämna sina tidigare uppgifter och s…mer…

0 346 visningar
17 svar

Svenska dansband

Mossning

6 jan 2006 kl. 18:28

Vilka härliga dansband det finns och fanns, se tex Gert Jonnys:

http://www.omodern.com/kult/index.html

http://www.nrk.no/underholdning/alltid_moro/3985616.html

0 337 visningar
6 svar

Svamprecept

Paula

12 jan 2006 kl. 18:19

Hej alla svampomaner! Har ni kvar gosaker i skafferiet eller frysen? Nu har jag fyllt på svamprecept på min hemsida, kanske något du inte provat på? Allt från svamppaté till polsk svampsoppa o däremellan…. Har ny adress till hemsan http://www.paulaz.se Under rubriken Matnyttigt ligger alla recept, ta för dig om du vill! Och god fortsättning på året allihopa hälsar Paula

0 827 visningar
29 svar

Några frågor

Lena M

3 jan 2006 kl. 18:41

Sitter och studerar en svampbok och undrar.
Är mycel och hyfer samma sak?
Och för att en svamp skall bildas fodras sporer som landar på passande underlag och förenar sig med mycelet. Är det riktigt ?
Om man gör sporavtryck, ger ALLA flugsvampar vitt sporpulver ?
Och sist. Kan man verkligen äta ” rodnande flugsvamp”
Tack på förhand, från Lena som försöker att förstå
samanhangen.

0 1929 visningar
9 svar

Murklor i Skåne?

Ulla H

16 apr 2005 kl. 12:31

Bor på Bjäre-halvön, plockar mycket svamp, men har aldrig gett mig på att leta efter murklor: Är det ens lönt här i Skåne- Halland?

0 197 visningar
7 svar

Annadags julbön

Lena M

26 dec 2005 kl. 16:52

Nu väntar jag på att livet skall återgå till det normala. D.v.s. måttligt med mat och godsaker.
Men jag har en fråga till er.
HUR- skickar man bilder till forumet ???
Kan skicka till e-post !
Vill någon förklara för mig, för det vore roligt att kunna skicka bilder på svampar man är osäker på .
Tack på förhand !Lena

0 319 visningar
3 svar

Rådjur ?

Lena M

10 jan 2006 kl. 07:37

Skall berätta en lustig episod som hände för något år sedan.
Jag var på väg upp till ett hygge för att se om där fanns murklor. Nästan framme, ser jag två rådjur stå och beta, så jag stannar. Står en stund och iaktar dem, då de till min häpnad lyfter och flyger iväg????
De var tranar ! Hade inte förväntat mig att de skulle finnas i denna miljön.  Lena

0 4111 visningar
24 svar

var växer svampen ?

per d

2 jan 2006 kl. 23:28

fann följande mening i artikel ur aftonbladet 98 som bengt sandh länkade till.
“Svampen står oftast inte vid trädets fot utan en bit därifrån.
Kantarell hittar man normalt tillsammans med hassel och under bokträd. Man kan ibland hitta kantarell i barrskog.”
jag har då aldrig under mitt 50 åriga liv funnit en enda kantarell i bokskog eller tillsammans med hassel, 90 proc av alla kantareller har jag plockat i granskog och de flesta i 15-20 år gamla planteringar där kantarellerna vuxit…mer…

0 213 visningar
9 svar

Testa dig själv (JK) 3 - LÄTT

Joachim Krumlinde

5 jan 2006 kl. 20:28

Jag laddar upp några nya bilder nu, som är avsedda att vara lätta. Tidigare har bilderna mest vänt sig till experterna, men dessa hade jag tänkt att “vanliga” svampplockare kan testa sina talanger på. Så, ni som direkt ser vad allting är kan väl hålla er lite i bakgrunden ett slag :-)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone