Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Så här skrev Klas Jaederfeldt i Aftonbladet den 7 augusti 1998:
“SÃ¥ här avgör du om det handlar om en sillkremla:
Bryt av foten, stoppa ditt renaste finger i hÃ¥let, svampen svarar med att bli brun och lukta kraftigt av sillspad. Bingo! Du har en goding i handen”.
Kommentar: Bryt av foten, stoppa fingret i hÃ¥let, brun och luktar kraftigt av sillspad, du har en goding i handen…
Tydligen var man inte sÃ¥ pryd som man skulle kunna tro pÃ¥ det glada 90-talet även om man hette Klas och v…mer…
Hej,
I senaste numret av SkogsLand finns en stor artikel om en grupp plockare som köper upp svamp, kanske något för oss som vill sälja svamp.
Gruppen säljer även olika sorters svamp.
Det kanske var bättre förr, eller ?
http://img.ircimages.com/ircimages/6/2/626da5bab40e3d117bdda2c0a2a5e6e5.jpg
God Jul och Gott Nytt (Svamp)Ã…r till alla svampentusiaster här pÃ¥ guiden. Glöm inte att servera nÃ¥gon svampanrättning pÃ¥ era julbord. Själv har vi (familjen)som tradition att inmundiga Glöggsyltad vinterskivling bÃ¥de till skinkan och spjällen. Receptet finns i Svampkokboken som jag skrev tillsammans med Ingrid och Pelle Holmberg. Under det gÃ¥ngna svampÃ¥r har jag med ett gäng Kollegor försökt (ovetenskapligt)analysera svampsmaker. Det var och är otrolig intressant men svÃ¥rt. Sma…mer…
Alla klickar väl i “ett klick för skogen”? Garanterat kostnadsfritt och mycket enkelt, se länk till vänster om forumet.
Allas klickande behövs!
Har för mig att det tidigare pratats om hopfällbara svampkorgar här. Undrar bara var dessa kan finnas.
Inför det nya Ã¥ret har jag skrivit en ny text till melodin “Om sommaren sköna”.
Om någon händelsevis inte känner till eller har glömt melodin, finns den som en midifil här:
http://home7.swipnet.se/~w-78137/midi/sommarsk_1.mid
Starta den och sjung med:
Om sommaren sköna vi väntar på regn.
När kommer det ätbara svampar?
I Stockholm och Skåne och i fjällens hägn,
bland blommor och kvistar vi trampar.
Då gläds vi och styrks av all slags nederbörd.
DÃ¥ tror vi pÃ¥ under - att vÃ...mer…
Se här några kommentarer när jag offentliggjorde idén om en riktig svampfest den 18/3 2005:
“Helt klart intressant…
2 pers”.
“Minst 1 (jag) men hoppas kunna locka med nÃ¥gra fler”!
“Minst 2 pers här! Kompisar kan ju tillfrÃ¥gas”.
“Jag kommer pÃ¥ festen”.
“TvÃ¥ pers”
“Kommer.
Tar med alla svampintresserade bekanta”.
“2 pers minst” :-)
“Räkna med minst 2 pers frÃ¥n LuleÃ¥”
“Jamen detta är ju gräjt!!! Och man kan ju nästan ta taxi hem! Jag är pÃ¥! Och jag gör oxÃ¥ sÃ¥ att…mer…
Rödskivlingar, släktet Entoloma, är stort och mångformigt. För experterna delas de in i minst ett dussintal undergrupper, men nu gör jag det lite enklare. Att artbestämma svampar ur det släktet är svårt nog ändå...
Det som är gemensamt för alla arter, är de rosa och grovt kantiga sporerna.
En förenklad indelning i 5 grupper kan se ut så här:
Små musslingar med pytteliten fot som växer på ved eller parasitiskt på andra svampar
Exempel är musselrödling, Entoloma byssisedu…mer…
Hittade denna länk när jag satt och sökte efter knatarellodling.
http://projkat.slu.se/safaridokument/10.htm
1999 sägs det att det skulle kunna gå på tre år att bilda fruktkroppar. Det borde alltså bli 2002, nu har det gått ytterligare 3 år. Vet någon hur det gått? Nu borde det väl finnas kantareller om metoden fungerar?
Detta är så unik så att jag måste få berätta.
Igår var jag till Stockholm på hundra- årskalas.
( min faster )
Har jag hennes gener återstår många härliga år i svampskogen !
På tal om svamp, som detta forum skall handla om, så hade jag med mig kantareller till släkt och vänner och det var uppskattat .
GOD JUL TILL ER ALLA ! LENA
För att skapa lite aktivitet här på forumet så ställer jag en kort fråga.
Vilken svamp skulle du helst vilja finna respektive helst få provsmaka?
Personligen så skulle jag gärna vilja hitta rensopp och gärna vilja provsmaka vit tryffel.
Missade att skriva in på programmet:
Dans.
Om några dagar går vi mot ljusare tider ! Om fem månader kan vi söka murklor. Det ser hoppfullt ut, tycker jag. Lena