Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1176 visningar
2 svar

undrande

anne

5 aug 2005 kl. 10:32

Hallo alla glada svampplockare! Härligt att denna roliga säsong ÄNTLIGEN kommit igång verkar bli ett super år. Men till min fråga vad är gulsnylting jag undrar så har aldrig hört nått om denna tacsam för svar.kramar på er alla ANNE

1 149 visningar
1 svar

ELDSOPP

Klas Jaederfeldt

4 aug 2005 kl. 20:22

i alla svenska svampböcker räknas Eldsoppen Boletus luridus som giftig, ialla fall tillsammans med sprit.I tyska böcker är den ätlig, känner även ett par som blev bjudna på eldsopp i Belgien. jag har prövat att äta den, igår, det är en god svamp och trots att jag drack en halv flaska vin efter så har jag inte mått illa . Någon annan som törs pröva, det vore skoj om vi fick en ny matsvamp.
Troligtvis är det så att någon som någon gång tyckte att den liknade Djävulssoppen o…mer…

0 149 visningar
4 svar

Vit kantarell

Jonnie

4 aug 2005 kl. 23:02

Med risk för att bli hårt ansatt, har ni sett någon vit kanterell någon gång, , jag har ett ställe där det växer ett par tre stycken vissa år, ser precis ut som en vanlig (gul, vågar man skriva det) kantarell, , förutom att den är kritvit, är det någon som vet om det är en egen art eller någon defekt.

Tacksam för svar, så länge vi håller oss till ämnet och inte svävar ut i, , gud vet vad.

0 91 visningar
3 svar

ängschampinjon?

Magnus Holmquist

4 aug 2005 kl. 20:12

Hej

Hittade denna i stor mängd på ång i skåne, Kor betar där. Gulnar ej i snitten. Är det ängschampinjon?

MVH

Magnus

0 128 visningar
3 svar

Inköpare i Stockholm

Pekka

4 aug 2005 kl. 09:42

Jag undrar om någon vet om inköpare av svamp främst Karl Johan i Stockholms trakten.

0 101 visningar
3 svar

Vatten eller inte?

Maria

4 aug 2005 kl. 09:01

När man förvällt svampen och ska frysa in den ska man hälla lite vatten i påsen då eller inte? Har det med hållbarhet att göra??

0 112 visningar
1 svar

Umeå

Stefan Larsson

2 aug 2005 kl. 15:52

Hej jag är lite ny när det gäller svamplockning.
jag behöver lite tips på skogar där det finns kantareller? Är det för tidigt eller?. :)..

0 119 visningar
2 svar

Larvangrepp

lena

3 aug 2005 kl. 20:53

Måste man kasta alla svampar som man ser att det bara finns enstaka gångar i?

0 114 visningar
3 svar

Plocka svamp i hundpinkarskog

Margareta

3 aug 2005 kl. 16:29

Hej

Jag har hittat ett bra svampställe men jag vet att många rastar sina hundar där. Kan jag plocka dem ändå?

0 129 visningar
2 svar

Vad??

Maria

3 aug 2005 kl. 10:31

Det står ibland Till lagas med fördel färsk eller fryses.Hur tolkar man det?Kan vissa svampar frysas färska?? Man förväller dom inte innan?ELLER.Det står så om Taggsvampen både den röda och bleka.Till lagas färsk? Man brukar ju rensa och förvälla eller torka samma dag man plockat svampen Eller??

0 227 visningar
4 svar

Det bästa som skrivits!

Elisabeth

2 aug 2005 kl. 23:30

Hej!
Tack Jörgen för ditt Snälla sluta!
Vi måste även tänka på att det finns både invandrare och “ordblinda” och nybörjare som skriver på forumet.
Alla har vi varit nybörjare i svampsammanhang!
Ingen fråga är dum att ställa, men att göra sig rolig på andras bekostnad tycker jag att vi “svampfolk” inte behöver!

0 1875 visningar
5 svar

Karl-Johan skog!

Elisabeth

1 aug 2005 kl. 01:34

Hej!
Intressant att höra i vilken typ av skog som ni hittar mest Karl-Johan?
Gjorde upptäckten förra året att man kan finna dem i granplanteringar!
Bästa svampboken om matsvampar är Nya svampboken rekommenderas till alla nybörjare, den gröna färgen på boken är sista upplagan.
Förf.Pelle Holmberg Hans Marklund

0 1644 visningar
17 svar

Plocka sönder kantarellstället??!!

Jonnie

31 jul 2005 kl. 00:10

Jo, jag tror mig ha märkt en sak, , ,
om man hittat ett bra kantarellställe, helst på något ställe där knappt någon satt sin fot på 50 år, är det ofta väldigt mycket svamp första åren.
Men efter ytterligare några år tenderar beståndet att bli mindre, jag försöker att spara de små svamparna (har nämligen hört att man kan ha ihjäl organismen om man “plockar rent”, dvs tar varenda svamp, )

Har man sedan den oturen att fler hittar dit tycker jag nog att beståndet minskar rä...mer…

0 126 visningar
0 svar

Svampweekend

Catrin

3 aug 2005 kl. 18:46

Hej,
Är det någon som har tips på bra svampmarker i Bergslagen lämplig för en weekendresa med trevlig övernattningsmöjlighet

0 16316 visningar
3 svar

Vad är porcini?

Lena

2 aug 2005 kl. 11:24

Jag var i Italien för ett par veckor sedan och blev konfunderad. Har alltid trott att det som där kallas “Porcini” är vår Karl Johan rätt och slätt. Men när jag tittade närmare på dem som fanns till salu på torget tyckte jag inte att de hade något vitt “nät” uppe vid hatten. Foten såg snarare ut som på en brunsopp, fast knubbigare. Är det någon som har koll på de italienska beteckningarna? Man kanske bara kallar alla soppar för Porcini?

0 149 visningar
5 svar

Trädgårdssvamp

Lennart Arvidsson

1 aug 2005 kl. 19:04

Hej jag undrar om ni kan säga vad det här är för en svamp. Den växer i min trädgård utan för Alingsås. I gräsmattan nära en björk, syren o rhododendron.

0 396 visningar
2 svar

Grynsopp?

Nybörjaren Janne

2 aug 2005 kl. 22:23

Har för första gången frångott mina principer att bara plocka kantareller, har nu plockat något som jag tror är grynsopp, de har (en del av dem i alla fall) små droppar på hattens under sida, översidan är brungul till brun och slemmi, undersidan är gulvit till helt gul, foten är vit med bruna fläckar. Nu undrar jag finns det någon svamp som är oätlig eller giftig som jag kan förväxla med denna? hur mycket ska jag rensa bort? hur anrättar jag den (ska jag göra som med kantarel…mer…

0 2543 visningar
6 svar

Lila svamp?

NisseG

27 jul 2005 kl. 20:57

Bor en bit söder Sundsvall. Medelpad.
Mellan regnen så blev det sväng i granskogen. Såg några svampar som var helt lila.
Nån som vet något om dem?

0 149 visningar
1 svar

Hållbarhet m.m

lena

1 aug 2005 kl. 17:08

Hej!
har idag plockat Karl Johan o Tegelsopp..
Men det blev så mkt att jag måste torka i omgångar. Hur länge håller sig svampen i kyl. Ska jag rensa o skiva innan jag ställer i kyl.
Upptäckte dessutom att jag även plockat tall sopp
går den att blanda med tegelsopp.
Förslag på ngn god maträtt på sopparna???

0 279 visningar
1 svar

Plocka svamp i Skåne

Jenny

3 aug 2005 kl. 12:21

Jag undrar om det är någon som har ett bra tips på vart man kan hitta svamp i Skåne, allra helst runt Malmöområdet.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone