Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Trattkantareller, kantareller och rödgul taggsvamp hamnar i korgen en efter en, men så ser jag dessa.
Den jag tror är en riska ser jag då och då och de är ganska stora och lite slibbiga.
Den nästan svarta med vita skivor hittade jag bara en av, men jag tyckte ändå att den kändes lite bekant på något vis.
här kommer några frågor från söndagens utfärd
gott om trattkantareller och vår nytillkomne deltagare överraskade oss med att hitta stora fina kantareller och svart trumpetsvamp alldeles i början av promenaden…och trattkantareller fanns det hela tiden…
några riskor som oxå dök upp hela tiden var denna lilla mörtka riska
serie 1 bild 1-3
växte med gran i grandominerad blandskog
men granriska verkar inte stämma
några bättre förslag
?
De här hittade jag intill ett gäng trattkantareller. Ganska unga exemplar än så länge? Jag har tänkt gå tillbaka till platsen senare för att se hur de utvecklar sig, men är det någon som tycker sig kunna se om det är rökslöjskivling eller svavelgul slöjskivling redan i det här skedet? Tyvärr var jag inte särskilt uppmärksam på vad för träd de växte på, det kan ha varit gran, det kan också ha varit ek (tycker inte det syns bra på någon av mina bilder).
Inte så mycket nytt idag men vädret var strålande. Ett besök på en sandstäpp strax norr om Ljugarn gav bl.a. stjälkröksvamp och dvärgjordstjärna.
Strålade samman med några från nordiska mykologikongressen mitt på dan. Det var ett gäng som var i Ollajvs, där vi var en sväng igår. Kul att de bl.a. lyckades hitta aprikoshättan.
Hittade denna vid roten av ett räd vid en infart till en parkering. Diameter och höjd uppemot 20 cm.
Mobilkamerans färger och exponering är usla, men papperet på bilderna ska vara vanligt vitt torky så ni vet… Fjällen på hatten är ganska rent ljusbruna. Mellan fjällen är det gulbeige till vit färg.
Skivorna är täta och tunna och brungråa med lätt rosa ton. Typiskt “chaminjoniga” skivor alltså.
Foten är ljust gulbeige upptill och lite mörkare nertill, lätt vidgad mot base…mer…
Jag hittade kanske 20 svampar enligt bild invid kärr i blandskog. Marken var delvis täckt av grovt gräs. Svamparna är c:a 10 cm höga. Påminner om Trattkantarell, vilket även fanns att hitta i närheten. Jag upplever dem något förvuxna/förvrängda jämfört med hur Rödgul trumpetsvamp brukar se ut. Någon som är säker på art eller har en tanke. De kan väl inte vara giftiga i alla fall?
Upptäckte just i Svampguiden-appen arten Blek Streckmusseron, som är väldigt lik de streckmusseroner jag brukar plocka och äta. Har alltid tyckt att mina exemplar går mer åt det olivfärgade hållet på hatten, och är allmänt mer gulgröna, än böckernas bilder på streckmusseronen, som är mer gråsvarta. Dessutom skall visst den bleka vara mer fibrig, vilket stämmer mycket bra med dem som jag plockar, som ofta är uppspruckna i fibrerna, både i hatten och foten. Är det Blek Streckm…mer…
har læst att grå kantarell inte bør plockas då den ær sællsynt. ær den fredad ? skall man inte plocka den før utrotningsrisk eller før att kryssmykologer skall få møjlighet att se den ?
plockade sjælv några liter i helhen tillsammans med ca 40 kg svart trumpetsvamp.
Ganska nära mig finns en miniskog. Runt denna byggs det mycket flitigt. Jag är så rädd att de ska äta upp skogen med sina byggen, bit för bit. Så nu undrar jag om det finns någon svamp eller växt jag kan leta efter så man kan K- märka denna oas? Är det de rödlistade arterna som gäller? Eller måste det vara något extremt sällsynt för att kunna påverka, eller kan jag inte göra annat än att hålla tummarna? Skogen är
blandskog.
Självklart försöker man få bort allt maskätet, men är det skadligt på nåt sätt att slarva lite med det och råka få i sig nån liten mask ibland? Känns rätt omöjligt att säkert undvika detta om man tex vill käka taggsvamp.
Någon som kan säga mig i vilken typ av skog och mark jag ska leta efter sotvaxskivling?
Min mamma har en fin stor rabatt, som i år fått påhälsning av mängder av grå bläcksvamp. De växer inträngda bland stjälkarna på hennes blommor och är därför svåra att ta bort. Hur ska vi göra för att få bort dem permanent?