Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 415 visningar
2 svar

Vad för ticka

Kjellin

31 mar 2011 kl. 11:48

Fann denna ticka på en ek häromdagen, vad kan det vara för ticka?

Tack på förhand :)

0 471 visningar
0 svar

Kurs i svampfotografering

Michael Krikorev

30 mar 2011 kl. 12:06

Hej!

Imorgon är sista dagen för anmälning till svampfotograferingskursen den 8-10 april:
http://svampar.se/sv/kurser/digital-svampfotografering

Välkomna!

0 486 visningar
14 svar

Nu kommer Ffer och fler vårtecken

Dieter Endom

28 mar 2011 kl. 21:52

lena M skrev i sin tråd “besök i trollträsket” att trollhanden lyser med sin frånvaro i år. Måste hålla med Lena.Har kollat in tre lökaler men endast funnit 2 pyttesmå troll.Däremot fanns det otroliga mängder med kantöron. har aldrig sett så många förr.
Lördagens första exkursion resulterade iaf i dessa två trollhand och många kantöron, 1 lysticka och några kuddtickor.

0 8616 visningar
31 svar

Svamptork, tider och fabrikat

Erik HP

23 mar 2011 kl. 12:07

Hej!
Funderar på att köpa en torkmaskin att torka kommande svampskördar med, hur är det med torktiderna? Tex om jag vill torka tunt skivad karljohansvamp, hur lång tid tar det i maskin?
Har hört att evermat gör en bra maskin, har ni nån erfarenhet av den?
Alla tips och rön uppskattas.

0 656 visningar
6 svar

Tickor, men vilka ?

Lena M

29 jan 2011 kl. 11:08

I dag lyckades jag ta mig fram till en gammal al strax nedanför huset där jag sett dessa tickor, men vad är det för några ?
En ensam snurrkrös i närheten !

0 653 visningar
4 svar

Uppsala Svampklubbs vårprogram

Jan A, Uppsala

24 mar 2011 kl. 10:17

finns nu på http://www.uppsala-svampklubb.net.
Vi börjar med årsmöte med intressant föredrag m.m. tisdag 29 mars.  Kolla hemsidan för ev. ändringar eller nytillskott!

0 414 visningar
8 svar

Vintervandring på sommartidsskare!

Jan A, Uppsala

28 mar 2011 kl. 23:17

Som gräsänkling har jag mycket att göra – och får också ovanligt god mat och dryck! Men jag måste göra skäl för allt detta!
Alltnog, kl 11 knallade hunden och jag iväg mot ESE, men det hjälpte inte. Om ngn tror att vi har det snöfritt, så titta här! Snö!
I dungen nästan rakt fram på bild 2 hoppas jag kunna visa bombmurklor annandag påsk!

0 404 visningar
2 svar

Intressant men ingen svamp

"JAS" Helsingborg

29 mar 2011 kl. 11:57

0 601 visningar
14 svar

Lundsvampar, skålar m.m.

Jan A, Uppsala

22 mar 2011 kl. 23:07

Dagens första bild visar Trollträsket i motljus - och med motbjudande snömängder!  Träskets invånare lämnades ifred, men bl.a. en vackert draperad plommonticka - och en naknare - fotades på hemvägen. Det var fm det!

0 758 visningar
5 svar

Ticka på ek ?

Gula

28 mar 2011 kl. 15:07

Hittade dom här tickorna idag på en stor, gammal ek (levande) och undrar nu vad det är för nåt.
Tycker det liknar korkmussling men ändå inte….Ganska små, c. 10-12cm breda

0 348 visningar
3 svar

Hej alla svampvänner!

Geraldine i Vällingby

21 mar 2011 kl. 16:19

Det var ett tag sedan jag var inne här sist.

Var ute en sväng i blandskog idag och hittade en liten, liten svamp/plätt/skål som växte på en kvist. Den var ca 3-5 mm och platt och rund & orange/gul, den riktigt lyste bland de gråbruna bladen som låg på marken. tyvärr hade jag ingen kamera med såjag har ingen bild att lägga in. Har någon något förslag på vad det kan vara?

0 270 visningar
4 svar

Besök i trollträsket

Lena M

26 mar 2011 kl. 11:27

Inte en enda trollhand såg jag men många eldtickor, lite kantöron och plattickor.
En åldrad ticka på vide undrar jag över, det ser ut som den har fjäll och en ca 3 cm lång fot, gammal,så färgen är missvisande.Förslag !

0 358 visningar
4 svar

Dagens bild men inga svampar:)

Madde Småland

26 mar 2011 kl. 12:31

Tog en underbar promenad nu på fm och tog lite bilder. Solen värmde skönt men vinden var kall. Nu när det ändå är lugnt på forumet lägger jag upp några av bilderna:)
1: Nu är det inte mkt snö kvar på åkrarna och det sista försvinner nog de närmsta dagarna
2: Utmed den här grusvägen brukar jag plocka stenmurklor men som synes kommer det dröja ett tag till iaf
3: På vissa håll inne i skogen har det äntligen blivit snöfritt

0 506 visningar
11 svar

Hemodlat

Tina Nordberg

24 mar 2011 kl. 09:19

Plockade in älg, rådjur och harlortar i oktober. De har förvarats i en burk med lite murken ved.
Det har kommit prickskål och några näst intill genomskinliga pytteskålar.

Sedan började det komma fram små svampar som jag tror är någon Coprinus.Det är flera på G. Den första har säckat ihop den blev ca 2,5-3cm hög. Som unga har de orangebrun hatt, vir fransig fot. Blir sedan ljusa med svartaktiga skivor.
Tacksam för hjälp med att reda ut vilken art.
Skönt att stå i köket osh ...mer…

0 486 visningar
7 svar

Färsk svamp

Lena M

23 mar 2011 kl. 15:40

På andra sidan vägen ( grannens tomt ) såg jag många små bruna skivlingar som jag undrar vad de heter.
De växte i barrveds- och lövrester, foten var ihålig och längst upp på den var det som en krans av ” hår”. Ingen doft och smaken var speciell, rätt angenäm.
Namn vore trevligt att få.

0 304 visningar
2 svar

Små vackra kryp!

Ewa Lilliesköld

23 mar 2011 kl. 19:48

Gick runt och tittade på träd och buskar idag medan jag väntade på att bilen skulle bli färdigtvättad på macken, och rätt som det var såg jag hundratals av dessa små vackra kryp i buskaget.. Är det någon som vet vad det är?
:)

0 351 visningar
4 svar

Hjälp med ticka?

Karin W

23 mar 2011 kl. 17:58

Hej, är det någon som har något förslag på denna ticka? Den växte på barrved på en hällmark med tallskog.

0 262 visningar
2 svar

Namnförslag

G.G

22 mar 2011 kl. 17:37

1-3 växte troligen på al

0 385 visningar
4 svar

Karta!

Elisabeth jansson

21 mar 2011 kl. 16:47

Hej alla norrlänningar!

Jag vet att man inte får göra reklam här på guiden,men jag kan inte låta bli!

Jag säljer en stor karta på Tradera som stått på min vind i snart 30 år.
Den är väldigt detaljerad!

Sök på karta eller Norrland eller skolplansch!

Den är så vacker!
Om jag hade plats och bodde i norrland skulle jag ha behållit den själv!
/Elisabeth

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone