Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1012 visningar
42 svar

Hur långt gången är våren hos er?

Madde Småland

22 mar 2011 kl. 07:13

Hej hej igen:-)
Här hemma finns fortfarande en hel del snö kvar men äntligen börjar gräset titta fram på sina ställen. Det trista är att det räcker att köra ngn mil bort så är det nästan barmark överallt…

“Våra” tranor kom för en vecka sedan och koltrasten har varit här i 2 veckor och det är än så länge de enda vårtecknen här. På andra håll däremot syns snödroppar, vintergäck och igår såg jag en nattfjäril i Blekinge.

Skulle vara kul att få veta hur ni andra ...mer…

0 509 visningar
5 svar

tanzaniansk svamp

Per

5 apr 2011 kl. 17:48

Hejsan, har hittat den här luringen på ett litet berg utanför Arusha i Tanzania, verkar komma en hel del då regnperioden börjar här nu.

Någon som kan hjälpa mig med artbeskrivning, tycker den påminner lite om trattkantarell/trumpetsvamp.

Vad tror ni? skall man våga provsmaka?

0 394 visningar
17 svar

Veckans vandringar - med och utan hund…

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 21:48

Måste först dementera två uppgifter jag lämnade i ”Vintervandring på sommartidsskare!”

För det första så häckade Cossus-larven inte på gran- utan på sälgstubbe med massor av stubbskott!..;)
För det andra så var den misslyckade tickan på klen aspstock c 5 cm ”lång”!
Några bilder på tickan.

0 1720 visningar
12 svar

Reagenser

Linnea Helmersson

5 mar 2011 kl. 11:23

Hej

Här borde det väl finnas någon som kan svara på var man får tag på de kemikalier som används till de olika reagenser som ibland används vid atrbestämning, t ex KOH? Vore tacksam för svar.

Linnea Helmersson

0 256 visningar
2 svar

Irene A

Tina Nordberg

5 apr 2011 kl. 11:10

Grattis på Namnsdgen önskar

Tina Nordberg

0 334 visningar
9 svar

2 på samma stam

Kjellin

3 apr 2011 kl. 09:59

Hittade dessa 2 på samma stam, den första är väl rosa skinn, men vad är det för ticka?

0 595 visningar
2 svar

En icke svampfråga - men ändå viktig

anithau

4 apr 2011 kl. 22:58

Hej alla Svampisar!

Jag är på jakt efter en bok som heter: “Ät rätt för din blodgrupp”.

Om någon/några av Er har den och vill sälja den så är jag intresserad att köpa den. Eller om Ni råkar veta var jag kan få tag i den.

Maila mig i så fall:
anithalundberg@hotmail.com

Tack på förhand

0 510 visningar
3 svar

Svamp eller lav?

Jan A, Uppsala

3 apr 2011 kl. 15:03

Idag gjorde jag bara en tur ut i trdg för att plocka bort de otrevligt stora drivor av rådjurs”pellets” som deponerats alldeles utanför kuvösen, där donatorerna hållit till, främst under midvintern. Ska nog provodla en del enligt Tinas recept!
Men det blev också ett besök i syrenhäcken, där det blev några bilder på en vacker, snövit svamp/lav (någon som vet?) och på bl.a. vägglav i ovanligt vackra färger.

0 281 visningar
20 svar

Äntligen igång på riktigt!

Håkan Bråkan

2 apr 2011 kl. 18:56

Bortse från föregående strul nu börjar vi om.
Trögt var ordet men äntligen kom jag ut på en riktig promenad i stadsskogen i Uppsala. Tänkte leta trollhänder blev dock inget av det men jag tog över två hundra bilder på några timmar. Inga märkvärdigheter tror jag men hoppas ni kan hjälpa mig lite. Första bilden är på en ticka som sitter på en tall bild 2 och 3 sitter på en björk

0 730 visningar
2 svar

TICKKURS

E Bååth

1 apr 2011 kl. 12:56

Vi startar en ny Vedsvampkurs 5-8 maj i Skövde med nästa träff i Umeå 30sept-2 okt. Du kan anmäla dig nu, se sid

http://www.emg.umu.se/utbildning/kurser/kurs/?currentView=registration&code=5BI104

0 422 visningar
10 svar

Tickor mm på Koster

Monica A

1 apr 2011 kl. 15:53

Under vecka 11 var jag på Kostersemester. Eftersom vägar och stigar var alldeles för isiga för långa promenader så fick det bli utflykter inne bland buskar och träd i något igenväxt område. Fanns en hel del vedlevande svamp. Och naturligtvis flera som jag inte stött på tidigare eller har dålig kunskap om. Skulle behöva litet hjälp!
1a. Så här såg det ut vid havet
1b ochc. På en nerfallen gren, förmodligen ek, fanns den här gula tickan. Passar in på beskrivningen av ockrapor…mer…

0 622 visningar
12 svar

Kosterskinn

Monica A

1 apr 2011 kl. 16:27

I lövträdsområdet på Nordkoster där jag tog mig runt finns det en hel del låga, vindpinade ekar.
1a och b: På en ekgren satt det här gråbeige skinnet. Såg litet taggigt ut i “profil”. Någon som har förslag på namn?

0 695 visningar
3 svar

Hasselticka och några till på Hassel?

Kjellin

3 apr 2011 kl. 21:03

Hittade min första Hasselticka idag, men vad är di andra, växte oxå på hassel???

0 412 visningar
2 svar

Svampkurser

E Bååth

1 apr 2011 kl. 12:49

Dags att söka till höstens Svampkunskap I i Umeå och Linköping, se sid

http://www.emg.umu.se/utbildning/kurser/kurs/?code=5BI102

0 270 visningar
2 svar

Ingen aning

Lena M

3 apr 2011 kl. 16:05

På död lövträdsgren på marken, undersidan helt slät.
Jag har bläddrat igenom flera böcker men hittar ingenting som liknar detta, vad är det ???
Och kan de här vara gullkrös ?

Så roligt att det börjar hända saker i vårt avlånga land. Vi fick lite regn på em.här i Gästrikland, förhoppningsvis tar det med sig snön.

0 489 visningar
11 svar

Blandat från igår.

Fritjof

3 apr 2011 kl. 11:50

Hej!
Nu har jag vaknat ur vinterdvalan.
Första serien.
På bokkvist ca en cm i diameter växer detta krös?
Det är ganska hårt med slemmig yta.
Förslag?

0 522 visningar
22 svar

Sökfel?

Madde Småland

25 mar 2011 kl. 10:34

Igår och nu på morgonen har jag försökt att skriva i sökrutan men det går inte. Har även testat att söka i de äldre trådarna men det är likadant där. Försökt med båda datorerna här hemma och även den vi har på jobbet. Är det fler som har samma problem?

0 188 visningar
0 svar

Äntligen igång

Håkan Bråkan

2 apr 2011 kl. 18:44

Trögt var ordet men äntligen kom jag ut på en riktig promenad i stadsskogen i Uppsala. Tänkte leta trollhänder blev dock inget av det men jag tog över två hundra bilder på några timmar. Inga märkvärdigheter tror jag men hoppas ni kan hjälpa mig lite. Första bilden är på en ticka som sitter på en tall bild 2 och 3 sitter på en björk

0 667 visningar
9 svar

Trollhänder!

"JAS" Helsingborg

31 mar 2011 kl. 20:17

Är ni sugna på att kolla lite på trollhänder finns det ett “filmklipp” på min Facebookprofil.

http://www.facebook.com/profile.php?id=1638457529#!/

0 454 visningar
4 svar

tickor

Lena M

1 apr 2011 kl. 10:18

Besökte en annan lokal i går för trollhänder men lika tomt där,lite tickor fanns och jag trodde detta var eldticka men blir tveksam när porlagret var så ljust, vad är det ?
Sälgticka måste det väl vara på bild 2 , eller ?
Bild 3, där har jag ingen gissning alls, någon annan som tror sig veta ?
Övervägande al, sälg, salixarter i våtområdet !

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone