Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 282 visningar
3 svar

Skäggsmurfar

Tina Nordberg Kolsva

10 feb 2009 kl. 21:27

Vintern och snön håller i sig. Skäggsmurfarna har dragit på sig stora vintermössan.

0 262 visningar
2 svar

raggskinn?

Boman

11 feb 2009 kl. 13:07

Översvämmar med gårdagens bilder. Ursäkta en nyfiken amatör.Vad är detta? Bilderna på raggskinn har så olika färg, är det så de brukar vara?

0 227 visningar
3 svar

Det är...

Dieter Endom

11 feb 2009 kl. 14:18

full aktivitet i i lövhögar och buskar och våren är nära nu!

0 206 visningar
4 svar

Trollsällskap utan namn

Boman

11 feb 2009 kl. 13:14

Vad är det här platta sammetsmjuka på ytan men trähårda? Finns ofta ihop med kantöra på träd där trollhand växer. Såg det på hassel idag, båda sorterna men inga trollhand. Letar vidare.

0 233 visningar
2 svar

En gammal, vad för något?

Boman

11 feb 2009 kl. 12:12

En gammal svamp, är det någon mussling kanske?

0 303 visningar
1 svar

Något på rönn, vad?

Boman

11 feb 2009 kl. 12:09

Har frågar på den här tidigare, nu återkommer jag med bättre bilder.

0 331 visningar
24 svar

vinter, snö och måne

Alf Pallin

10 feb 2009 kl. 19:58

Tog dessa bilder igår kl 22.01, 22.02, och 22.16 med endast månen som ljuskälla.

0 721 visningar
26 svar

fågelräkning-vinterfåglar

Lena J

26 jan 2009 kl. 22:58

Årets fågelräkning “vinterfåglar inpå knuten” har pågått de senaste dagarna och här kommer bilder på 1:an och 2:an i Sverige samt segraren vid mitt fågelbord
bild 1:talgoxe
bild 2:blåmes
bild 3:gulsparv
(Jag bor 4 mil norr om Skellefteå)

0 229 visningar
1 svar

140000 per dag

K-G

11 feb 2009 kl. 10:23

Nu brinner det i knutarna.

Klarar vi etthundraförtiotusen per dag fram till den 19e?

0 660 visningar
8 svar

Sprängticke-tecken?

Enelie, Linköping

9 feb 2009 kl. 21:37

En grupp björkar har börjat uppvisa mer och mer skador.
Barken lossnar och det finns även hål i dem.
Kan det vara ett tecken på Sprängticka?

0 253 visningar
4 svar

På ek, men vad?

Monica A

10 feb 2009 kl. 22:46

De här tre svamparna som växer på ek är jag osäker på. Någon som har förslag?

0 411 visningar
2 svar

Tallticka?

Monica A

10 feb 2009 kl. 22:43

Den här tickan ser litet annorlunda ut, fräschare i färgen, än de talltickor jag sett tidigare. Men nog är det en tallticka. Eller finns det någon ticka man kan blanda ihop talltickan med?

0 258 visningar
6 svar

Konstigt?

svampstaff

10 feb 2009 kl. 00:36

Är ganska fattig:(
sÅ, lokalpatriot som jag är, vill jag delta i kampanjen att bevara 5-600 hundra år gamla ekar, söder om Linköping, som ligger risigt till.Det ser inte bra ut tyvärr, om man läser rapporterna.

0 292 visningar
1 svar

En liten en

Enelie, Linköping

10 feb 2009 kl. 20:29

För en tid sedan hittade jag den här lilla, ca 1½ cm stor.
Jag trodde först att det var något väldigt mystiskt men det är en liten Borstticka på gång.

0 250 visningar
6 svar

Frågisar från idag.

Stefan HBG

10 feb 2009 kl. 20:53

Från dagens promenix i Råådalen och Örby träsk. Den här var verkligen vacker, växte på odefinerbar stam. Mjukt broskaktig konsistens. Någon som vet??

0 256 visningar
3 svar

Vilken ticka?

Boman

10 feb 2009 kl. 15:06

Kröp runt en del idag, hittade dessa tickor men saknar namnet. Kan vara björk det växer på, stammen ligger ned i ett trassel av annat.

0 366 visningar
12 svar

Vem är du som plockar svamp?

Marcus Nyberg

9 feb 2009 kl. 17:06

Hej!

Vi är en grupp studenter som går en utbildning i IT- och kommunikationsvetenskap på Stockholms universitet.

Vi bedriver just nu ett designarbete i projektform. Tanken är att vi ska förhöja naturupplevelser med hjälp av mobiltelefonen.

I vår grupp har vi riktat in oss på svamp och svampplockning. Vi vill göra en prototyp på en bra tjänst som innehåller värdefull information för den som är ute i naturen och vill plocka svamp på bästa sätt.

Vi är nu inne i en fas av pro…mer…

0 451 visningar
2 svar

En gul ticka på ek?

Boman

10 feb 2009 kl. 14:58

Vad kan detta vara. Såg den när vi passerade, sprang tillbaka med kameran;-)

0 283 visningar
17 svar

Tillökning

Tina Nordberg Kolsva

1 feb 2009 kl. 00:58

Familjen har vuxit. Inte trodde vi att gamla Stina snart 14 år skulle hållas med frassar.En gosse och en tös blev det, lagon stor skara för en gammal dam.Här är de 2 resp 4 dagar gamla.

0 270 visningar
8 svar

Pasar på nu ..

Stefan HBG

9 feb 2009 kl. 20:26

när det är lite stiljte på forumet. Har ett par till från i somras jag undrar över. Den första vill jag ha till en av kamskivlingarna. Tror antagligen stumpan blev kvar i jorden när jag “baxa” upp den. Mellan tummen och pekfingret var den stor ca 13-15cm trots det var en ung fruktkropp. Växte i gräset i björkdunge, flankerad av gran o bok. Förslag??

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone