Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1393 visningar
5 svar

Riska med gul mjölk?

Bo

28 sep 2008 kl. 17:58

Hej,

Plockade ett flertal riskor idag som alla liknar läckra riskor/tallblodriskor. Dock är de betydligt ljusare och ger ifrån sig en gul vätska när jag bryter dem (ingen vätska direkt utan först efter en stund, till skillnad från blodriskor som jag brukar bli röd om händerna av att plocka). Doften är svagt citronaktig. Jag hittade dem i Åkersberga norr om Stockholm i blandskog.

Någon som har ett bra bud på vad det kan vara. Jag har kokat av dem och sparat, men äter inte förr…mer…

0 286 visningar
9 svar

Någon som har problem med män?

Katarina

28 sep 2008 kl. 00:04

Försökte få honom att äta blek taggsvamp idag men icke, för ca två veckor sedan blomkålssvamp men det fanns inte på kartan. Gula kantareller ska det vara, observera gula, med lite motstånd så funkar trattisar men gissa vem som blandade in någon form av spindelskivling under vår tur idag?

0 276 visningar
4 svar

Grethe

Helena i Lund

28 sep 2008 kl. 07:21

Grattis, jag såg i rapporteringen att du hade hittat blomkålssvamp!
Då är det väl bara jag kvar som aldrig har hittat…

0 283 visningar
4 svar

Svamphjälp!!

Peter Falk, 39

28 sep 2008 kl. 16:19

Hej alla kära svampplockare!
Jag har ett dilemma! Jag har nyligen börjat med svampplockning och är därför ny med detta. Jag behöver hjälp med att identifiera 3 st svampar.

0 259 visningar
2 svar

Svampar är starka

gunhild Nordås

28 sep 2008 kl. 18:39

Denna spränger upp genom gruset mitt på vägen. Läckert!
Den andra är falsk som bara den.
Kolla in myran.

0 327 visningar
4 svar

picknick

Jane

28 sep 2008 kl. 17:18

Idag har jag och sonen haft en underbar förmiddag..
Picknick i Kilsbergen med lite svampplockning, och drakflygning..
Vi har haft strålande sol hela dagen, och sen snodde jag svampstaff´s ide till present..=)
Det var en av anledningarna vi ville ha en korg att fylla till min bonusmamma som fyller år..
Så ikväll ska vi dit, all svamp är rensad, lungorna fyllda av skogsluft..
Det är underbart med hösten..ler

0 333 visningar
4 svar

Kan någon hjälpa oss?

Rosie

17 sep 2008 kl. 14:34

Vi har varit i skogen idag med vår skolklass och en av eleverna fann en svamp som vi inte vet vad det är. Vi kan inte hitta den i någon svampbok. Den är ca 6 cm hög och växte intill en bäck i en granskog. Det fanns flera stycken på platsen.

0 451 visningar
10 svar

blodchampinjon ?

Nina A

27 sep 2008 kl. 15:02

eller skogschampinjon?
eller kanske ingetdera
växte under gran i barrmyllan i fin mossig skog
doftar inte gott av mandel utan luktar väldigt svagt av svamp
på de yngsta exemplaren satt inte ringen fast i hatten som det brukar göra på champinjoner

köttet rodnar vid snitt
vad är det jag har hittat?

0 367 visningar
14 svar

Synintryck från min utflykt idag

anithau

27 sep 2008 kl. 21:59

Hösten är vacker.

0 298 visningar
1 svar

Fina svampar

Anders

28 sep 2008 kl. 15:55

Fotade dom här fina flugsvamparna.
Dom är så fina.

0 845 visningar
7 svar

mycket mask i mina svampar

Stig M

27 sep 2008 kl. 21:00

Jag är nybörjare på svamp och har nu plockat sk. soppor och Karl johan. Trots att jag är noggrann så blir det massor med småmask när jag torkar. Jag har slängt det mesta. Kantareller går bra.
Tips ???

0 1465 visningar
15 svar

Hjälp att art bestämma

Håkan

26 sep 2008 kl. 19:06

Hej!

Är helt novis på svampar men chansade och åkte ut en sväng med sonen och letade runt lite i skogen. Hittade hur mycket svamp som helst men tyckte inte att jag kunde hitta någon av svamparna vi hittade i svampboken vi hade med oss. Kanske någon kan hjälpa till, tog en massa bilder på svamparna och har bifogat några av dom.

Mest vill jag ju veta om någon av dom är ätliga men kan någon artbestämma alla är ju det änn roligare.

Tack på förhand

/Håkan

0 261 visningar
2 svar

Sven D

Lena M

28 sep 2008 kl. 08:17

Streckmusseronen slår du ett slag för läser jag, en svamp jag aldrig plockat och som skall vara god.
I vilken typ av skog skall man leta den ni som har erfarenhet, vore kul att testa.

0 489 visningar
4 svar

Provsmaka svamp?

Madde Småland

28 sep 2008 kl. 10:31

Nu hade jag tänkt mig att börja lära mig mer om kremlor så då måste jag börja provsmaka. Har tidigare bara plockat svamp som man verkligen ser är rätt sort. Så nu till min fråga.
Spelar det ngn roll vilken del av svampen jag tar smakbiten ifrån? Ska jag tugga på en bit, eller lägger man bara tungan emot? Hur farligt är det om jag skulle förväxla med tex ngn flugsvamp?
Jag har ingen i min bekantskaps krets som kan hjälpa för det lilla jag kan om svampar är mer än mina vänner…mer…

0 9323 visningar
2 svar

Hållbarhet förvälld svamp

Helena

27 sep 2008 kl. 08:48

Hej alla ni med erfarenhet!

Jag har förvällda trattkantareller i kylen och undrar hur länge de håller sig där??

0 215 visningar
0 svar

Vilken sopp?

Eeva-Liisa

28 sep 2008 kl. 10:49

Var ute i skogen en tur och hittade brunsoppar - men en av sopparna som har brun hatt och gula rör, blånar inte när man rör rören, eller när man skär köttet som är vitt. Fothuden har skalats av under hatten. Plockade i blandskog i Torslanda.
Vad kan detta vara för sopp?
Mvh Eeva-Liisa

0 336 visningar
14 svar

Vad är detta?

Gunvor

26 sep 2008 kl. 19:13

Svampen på bilderna är plockad i dag 26 sept i Roslagen, ek- och hasselbacke. I vikande dagsljus blev bilderna något missvisande. Svampen är gul som sämskskinn och är pudrad med gult stoff som lätt fastnar på fingrarna. Doften är inte identifierad pga snuviga plockare.

0 467 visningar
2 svar

Mandelliknande smak

Nilla Eriksson

24 sep 2008 kl. 15:21

Hej! Plockade vad jag tror är blek taggsvamp och förvällde den tillsammans med lite trattisar. Smakade på en bit taggsvamp då den var förvälld och tyckte att den smakade lite sötmandellikt. Är det ok har någonstans i bakhuvudet läst något om mandelliknade smak, men kommer inte ihåg om det var en ätlig eller oätlig svamp. Vet någon?

0 440 visningar
16 svar

Svart trumpet

Geraldine Vällingby

25 sep 2008 kl. 16:51

Halloj alla svampvänner!

Har äntligen hittat svart trumpet så det räcker och blir över:)

Vad ska jag göra med dessa?
Torka eller frysa in ?

0 2882 visningar
24 svar

FÄSTINGAR!

Lotta

28 aug 2008 kl. 21:23

Hej Alla!

Jag och min lilla mops älskar att gå i skogen och plocka svamp men idag blev det för mycket…
Jag har tagit ca 30 fästingar på min hund varav 7 suttit fast (och gör delvis fortfarande) själv hade jag tre fästingar, en satt fast…
Har Ni några tips???

Lotta

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone