Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
gå till icakuriren.se, där finns en intressant och smått skrämmande artikel om varför ungdomar ratar friluftsliv.
Hade ingen kamera med mig, så bilderna är tagna i efterhand i fel miljö.
Bild 1 o 2: Svampen hittades i granskog, mossa och jord låg uppriven runtomkring.
Bild 3: i samma granskog.
Andra serien:
Bild 4: Ca 8 cm bred, spetsig kant, ljusbrunt porlager, på tunn död/döende björk i mossekant.
Bild 5: Rent vitt tunt skinn, på undersidan av tallåga, gick lätt att dra av 1-2 dm breda bitar, lite av den tunna barken följde med. Jag vet inte vad detta är, men har sett samma art flera ggr i ...mer…
En grej jag alltid undrat över: när man kokar potäter, går det åt mer energi om man lägger dom i kokande vatten eller om man lägger dom i vatten som ännu inte kokat upp????
av vacker nyuppkommen mossa var det jag såg på min murkeljakt. Ja en pytteliten stackare förståss, den jag såg för några veckor sedan måste helt tappat tidsuppfattningen.
Däremot en tjädertupp med stjärtfjädrarna utspända stod på skogsvägen och jag fort upp med kameran, men tji den flög.
Nu måste jag ut tills solen går ner !
Är det någon på forummet som lider av denna åkomma idag?
Visst, detta är ett svampforum, men jag känner att jag har fått lite mer kontakt med några av er.
Idag, bara för en timme sedan vart jag så chockad!
En nära vän till oss har tagit livet av sig och detta för ett år sedan och vi har ej vetat något.
Minns tillbaks när vi bodde i förorten och han var en given gäst hemma hos oss. Hur många ggr han kramade om oss och sa att vi var hans bästa vänner.
Hur många kvällar han satt hos oss och pratade. Sista vi visste var att han separe…mer…
Jag var hos tandläkaren i morse. Han hade borrat och höll just på att fylla min tand när det blev tyst och mörkt, sugen stannade och det blev torrt i mun, där satt jag med en massa grejer i mun och tandläkaren försvann för att fixa säkringar. Allt redde sig till slut, men man kände sig lite utsatt.
En bild från en isig grotta vid älven.
Här kommer en liten dikt av Gustav Fröding:
Jan Ersa och Per Persa
Jan Ersa ägde Nackabyn,
Per Persa ägde Backabyn
i By i Västra Ed.
Jan Ersa,
Per Persa,
de höllo aldrig fred.
Var havren god i Nackabyn,
så slog den fel i Backabyn.
Då blev Per Persa vred,
då svor i mjugg Per Persa,
då gren och flen Jan Ersa,
så mun gick halvt ur led.
Var klövern grann i Backabyn,
så var den klen i Nackabyn,
där växte blomst och bär.
Då gren och flen Per Persa,
då hyttade Jan Ersa
m…mer…
Några matsvampars uppgång och fall, heter denna sammanställning som kanske kan vara av intresse för många.
http://www.emg.umu.se/myconet/svampk2/pdf-files/SvampkII03SKSL.pdf
Det är en pdf-fil på över 1MB, så ha tålamod om uppkopplingen är klen.