Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hur vet man vilka marker som är kalkrika?
Några skinn, tickor och musslingar som jag inte kunnat identifiera.
Någon som vet?
Hej!
Nyköping 0 gradigt och jag kan se solen! I går eftermiddag satt jag ute på altanen och kände vårlukt. Härligt.
Hej!
Läs mitt sista inlägg på sällsynt svamp.
Du kanske kan hålla oss lite sysselsatta som gillar tickor, det finns gott om dem nu!
Börjar redan längta efter att ge mig ut på svampjakt, speciellt när man ser alla fina bilder här… Vilka svampar kan man hitta redan under våren/försommaren (i Svealand/Mälardalen)?
Skulle detta kunna vara gräddporing? Vilka möjliga förväxlingsrisker finns?
Svampen var ett par mm tjock, som färsk mjuk och “svampig”, och som torkad närmast trähård.
Som färsk var den helt vit, men som torkad gräddfärgad utom i kanten där den fortfarande var vit. 5-6 porer/mm.
Sporerna var få och små, inte särskilt böjda och bara ca 2, 5 x 1 my.
Substratet talar väl emot, det var lövved av något slag, möjligen asp. Den växte på undersidan av en underarmsgrov gren liggand…mer…
Lördag 3 mars, en perfekt dag för årets första lunch ute. Hade skottat mig fram till altanen där jag skulle avnjuta en smarrig gulasch-soppa med tabasco och creme-fraiche, till det en ostmacka. Då dyker de här dj…...a upp! Massor!! I öron, i näsan, i ögon och naturligtvis i soppan. Vårtecken i all ära men det här? Räcker det inte med att dom härjar under svampsäsongen?
Nu har jag gjort ett nytt svampsmycke i annorlunda design. Vem vill ha det? Som många säkert har förstått gillar jag att resa-både in- och ut-rikes, jag tycker det är kul att träffa nya människor och jag älskar god mat! Så priset denna gång går till den som bjuder mig på den godaste maten!
Vad får jag om jag hälsar på er någon gång det närmaste halvåret? Den som utlovar det jag tycker låter godast får smycket-och jag lovar att förvarna innan jag kommer!
här är det stabilt molntäcke, suck! Hoppas nån i det avlånga landet får molnfritt och kan fota.
Jag hittade denna idag vid en inventering.
Den växte på naken ved, en grov bokgren som fallit ned från en mkt gammal bok.
Hymeniet är huvudsakligen vitt, men är gråaktigt mot kanterna. Porerna är grunda, svagt kantiga-runda, 3-4/mm.
Växer mestadels resupinat, men har upptill(ibland även vid sidorna) ofta en grå tunn kant, som sticker ut 2-3 mm.
På några ex växer istället den undre delen ut rejält från underlaget och bildar hattar som står ut ca 10 mm. Kanten är då kraftigt inr…mer…
Jag har varit upp till stugan. Borstade bort lite snö från en gammal granstubbe för att se om mina ettåriga tickor fanns kvar och det gjorde dom. Hittade också färgklickar som fått vara kvar på i.ö. vinternakna buskar. Och vilket månsken det är här i kväll behövdes nästan inga billjus 10 minusgrader och stjärnklart.
Idag bjuder traditionen hel kyckling i ugn! Och till den tänker jag bjuda på resterna av pastasalladen; blev mycket kvar eftersom den var ordentligt tilltagen….och god!!