Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 408 visningar
29 svar

Söndagsmiddag???

Gula

4 mar 2007 kl. 14:03

Idag bjuder traditionen hel kyckling i ugn! Och till den tänker jag bjuda på resterna av pastasalladen; blev mycket kvar eftersom den var ordentligt tilltagen….och god!!

0 698 visningar
10 svar

Sotticka

Lena M

4 mar 2007 kl. 12:05

kan det kanske vara, bilden är mörk men ovansidan var mörkt brun/svart ?
Nästa gissar jag på borstticka eller slingerticka. Ett gammalt liggande alträd tror jag, där hela stammen var översållade med tickor. Har jag rätt eller fel ?

0 280 visningar
2 svar

Sotticka till Klas

Alf Pallin

4 mar 2007 kl. 20:21

Lyckas inte komma fram via Lenas inlägg så jag skapar ett nytt.Dom här bilderna är på samma tickor som dom brunröda från samma tallstubbe fotade vid andra tillfällen, sotticka eller??

0 280 visningar
8 svar

Gula

Helena A

4 mar 2007 kl. 11:49

Efter mycket funderande och velande så blev det ditt förslag som textades till blivande mamman.
TACK alla ni andra de är sparade för framtida användning.
Nu är det bara att vänta på barnbarnets ankomst. Börjar bli nervös….....
OBS på bilden ser texten sned ut, men det beror på att jag slarvade vid scanningen och inte orkar ändra.

0 564 visningar
60 svar

middag idag?

cicki T Belgien jättehungrig

2 mar 2007 kl. 16:55

Vad blir det för fredagsgodis? Sälv har jag idétorka

0 994 visningar
15 svar

Rosa ticka

Tony S

2 mar 2007 kl. 22:38

Detta är en ticka som jag visat en gång tidigare, men bara den ena av bilderna. Jag har för mig att Irene föreslog blekticka den gången.
Själv funderar jag en smula på purpurticka som gardering.
Klas kanske har någon synpunkt?
Någon annan?

0 247 visningar
2 svar

Är det våren?

Gunhild

4 mar 2007 kl. 11:21

Här var det svårt att ta sig fram med hundarna i morse, undrar hur det blir när det börjar töa? Jag hittade en al att fota också.

0 341 visningar
28 svar

4

Trumpelisa

3 mar 2007 kl. 14:54

Inte konstigt att känner mig ensam. O ensam blir jag ikväll också när andra chansen går i Nyköping. Husets gubbar jobbar mellan 14.00 och 23.30 som trafikvärdar. Det får bli laxfilé, stekt Karl Johan och grönsaker (o lite vin).

0 240 visningar
12 svar

Titta det är vår!

Gunilla

3 mar 2007 kl. 10:52

I alla fall nästan!

0 489 visningar
24 svar

Några svampar

Johan

28 feb 2007 kl. 16:48

Dagens svampar…

0 357 visningar
13 svar

oidentifierade

Nina A

26 feb 2007 kl. 22:23

svampar jag hittade i höstas :)
kanske någon som vet vad det är jag hittade då?

0 291 visningar
14 svar

I väntan......

gunhild

3 mar 2007 kl. 08:59

på påsken, våren och svampsäsongen får ni här några tips att slöjda Jag hittade dessa på hemslöjden förra året

0 372 visningar
8 svar

Utveckling av siten...

Totte Gbg

2 mar 2007 kl. 10:24

Härom dagen när jag var på odlas tillfällig chatt så hade de diskussion om att de ska vara mer än blommor på forumet, tex en del skulle handla om mat, djur och andra saker.

Intressant tycker jag med tanke på hur det ser ut här idag. Vare sig vi vill eller inte så pratas det mer än om svamp, här är det väder, mat, natur och så mycket mer…jag kan ju alltid hoppas på att Michael kanske kommer till dit han vill en dag…att få ännu bättre ordning på sitt växande forum. För ...mer…

0 393 visningar
33 svar

Väder

Totte Gbg

1 mar 2007 kl. 16:59

Trot eller ej men här skiner solen:)

0 259 visningar
16 svar

Några bilder...

Jenny

1 mar 2007 kl. 22:43

från en av höstens svampturer

0 373 visningar
7 svar

2 skinnsvampar

Lena M

2 mar 2007 kl. 13:09

som jag fotade samtidigt med tickorna där det mestadels var döda aspar så jag tror att de växer på sådana. ( det är ett tag sedan )Är det någon som kan säga deras namn ?

0 398 visningar
44 svar

Middagsmat

Kristina i Lund

1 mar 2007 kl. 14:58

Vad blir det för middag hos er i kväll? Här blir det stekt panerad fisk, kokt potatis, broccoli och kall örtsås.

0 259 visningar
0 svar

Middagsmaten igår 1 mars

Trumpelisa

2 mar 2007 kl. 17:37

Jag har svarat på några frågor!

0 283 visningar
2 svar

Namnlösa

Lena M

2 mar 2007 kl. 09:53

Jag har inte lyckats hitta namn på denna ticka som växte på död al och undrar också om de är samma arter, nya och äldre ex. ?

0 287 visningar
2 svar

Några till

Jenny

1 mar 2007 kl. 22:45

Vad gör man inte för att minnas bättre tider så här i vintermörkret!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone