Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 534 visningar
16 svar

vedplätt ?

Lena M

30 sep 2006 kl. 08:42

Jag förmodar att många av er förbereder en dag i skog och mark. Ha en god tur!
Dessa tre stubbsvampar såg jag igår, varav jag tror att den första heter vedplätt
Den vita, knottriga var som skummgummi i konsistensen.
Och den tredje med alla gröna var bara så fin. Är det någon som kan namnge dem.

0 502 visningar
10 svar

En liten fråga om Hunungsskivling

Stella

30 sep 2006 kl. 09:00

När jag var ute med hunden i morse så såg jag att många av honungsskivlingarna i skogen blivit helt vita och frostiga… Det var dessutom “frost” på marken runt dem. Av ren nyfikenhet så undrar jag nu om de är angripna av något (mögel tex) eller om det helt enkelt är så att den sporar av sig det vita?

0 282 visningar
1 svar

hur tillreder jag kantareller på bästa sätt

Camilla

30 sep 2006 kl. 18:03

Idag har vi hittat massor av kantareller. Men vi vet inte hur vi skall göra med dem vi inte kan äta upp idag. Skall man torka dem på tidning eller på tråd, eller behålls smaken bättre om man förväller dem? Du som har erfarenhet kan väl tipsa hur jag skall göra/ tack

0 347 visningar
13 svar

Härlig dag i skogen..

Evus

29 sep 2006 kl. 17:42

...har vi haft i dag.
Vill bara visa lite bilder på kantareller i deras naturliga miljö och hur det såg ut i våra skogar i dag. Jag hade ingen bönpåse med mig, (vilket jag tycker var ett väldigt bra tips från fotograferna för övrigt, även det med pappret)så det kanske är lite “sisådärbilder”, men man ser nog ändå.
Sen även en bild på några lirare som fanns där vi parkerade bilen, jag var glad att det fanns stängsel. Men fina var dom, och den ena väldigt nyfiken.

0 289 visningar
4 svar

Pörtebröd med smörstekta kantareller

Maric

30 sep 2006 kl. 15:40

Var JÄTTEGOTT!!! *Precis smaskat i mig *

0 301 visningar
1 svar

förvaring av svamp

M

30 sep 2006 kl. 13:29

Hur länge kan man förvara förvälld svamp i kylskåp?

0 298 visningar
1 svar

trattkantareller

ulla wall

29 sep 2006 kl. 20:20

Hej! jag fann trattkantareller i skogen där de brukar stå men denna gången behövde jag inte leta eftersom varje svamp hade ett band runt hatten av brålysande något (troligen mögelsvamp på svampen eller?)
Är det farligt att äta dem som stod i närheten, men inte hade kanten blå av något. Det kan ju tilläggas att jag bor i Skåne och att det ff är varmt och skönt. Det har varit torrt och sedan kom en en regnvecka.

0 286 visningar
1 svar

Riddarmusseronens farlighet

Lars E

30 sep 2006 kl. 14:08

Franco Matli nämnde något om njurprobelm i samband med förtäring av riddarmusseron i Frankrike. Menbevisligen var det muskelproblem som uppstod, allt enligt Lismedelsverket. Det underlättar om personer som säga sig komma med fakta i så här viktiga frågor kan ange någon form av källa.

Nedan bifogas länk till Livsmedelsverkets skrivning om riddarmusseron.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____10674.aspx

0 257 visningar
2 svar

Dessa växer i gräsmattan...

Tummelisa

30 sep 2006 kl. 13:13

Vad heter dessa svampar?
Tacksam för svar

Hälsningar
Tummelisa

0 265 visningar
0 svar

SVAMPPPPP

Joanna

30 sep 2006 kl. 13:28

Hej!
Jag är sugen på att bege mig ut i skogen och plocka lite svamp. Bor i Göteborg, Biskopsgården. Någon som vet en bra och svamprik skog här i närheten?

Tack!

0 505 visningar
24 svar

Svamp-utflykt norr om Stockholm?

Nina H

27 sep 2006 kl. 23:36

Några som kan, vill, hitta nya jaktmarker? Känner “fel” människor så jag har inte lyckats hitta några riktiga ställen. (är “avis” på alla er som törs gå ut själva.)

0 293 visningar
1 svar

Rödgul trumpetsvamp

Despinetta

30 sep 2006 kl. 11:00

Vi har rödgul trumpetsvamp i frysen och tänkte använda den till fläskfilé. Någon som har tips på smarrig sås eller annat tillbehör med denna delikatess?

0 363 visningar
16 svar

Hur "farligt"?

Sushi

29 sep 2006 kl. 11:36

Har plockat riddarmuosseroner.
Hur “farliga” är dom egentligen, minns att det var diskussioner om dom förra hösten.
Är det nån som vet?
Mvh/

0 376 visningar
31 svar

Tips vid fotografering.

Fotografen

28 sep 2006 kl. 14:57

Hej.
Nu när digitalkameror med bra kvalitet blivit billigare så är det många som har dessa. Detta tips lämpar sig för de som har en digitalkamera som fotograferar i sk. RAW format (oprocessad bild) och som dessutom har “något” verktyg ex.vis photoshop som stödjer RAW format.
Om du plockar hem svampen och lägger den på ett vitt papper, så kan du använda vitbalanseringen i ex.vis photoshops “Camera RAW” funktionalitet för att justera färgtemperaturen på bilden (så du får färgerna…mer…

0 244 visningar
0 svar

snöbollar?

pfifferling

30 sep 2006 kl. 10:43

Kan det vara champinjoner helt säkert, dom gulnar inte vid tryck och det skulle vara trevligt att steka dom små till middagen, tack för svar på förhand

0 2643 visningar
6 svar

Spara blomkålssvamp

Nina H

29 sep 2006 kl. 20:27

Tänk att jag hitatde två blomkålssvampar idag! Inte så stora, men ändå. Nu hann jag inte ta hand om dem o rensa färdigt före middagen. Hur sparar jag dem bäst. Klarar de sig färska i kyl till på söndag? Torka lär inte vara bra. Frysa? Förvällda eller färska?

0 461 visningar
8 svar

Förväxling

Birgitta F

29 sep 2006 kl. 22:49

Har förväxlat Rökslöjskivling med vad ??  Kastade precis bort dom

0 363 visningar
7 svar

Chokladbrun m vita taggar?

Brittis

28 sep 2006 kl. 18:54

Såg en underlig svamp i mossa på en stubbe ca tre svampar var ihopväxta i form som stora trattkantareller, ovan sidan var brun chokladaktig svampen i sig ganska tunn med vita taggar under kanten. Någon som vet vad det kan vara?

0 251 visningar
1 svar

Vilsen

Inga- Maj L

29 sep 2006 kl. 22:39

Hjälp!Har lämnat Umeå och mina svampställen där. Har i dag varit ute och letat trattkantareller i trakterna runt Hellasgården söder om Stockholm.Gick i tre timmar och hittade några små förtorkade ex!Vart ska jag ta vägen, jag älskar att gå i skogen och plocka svamp.

0 271 visningar
3 svar

Storleken

Malla

29 sep 2006 kl. 10:24

Är det bara som jag tycker eller är endel svampar större än vanligt i år. Denhär vårtigröksvamp, tycker jag är ovanligt stor. Här har varit väldigt torrt hela sommaren och just nu är första regnet på tre veckor.
Citrongulslemskivling tycker jag också har varit väldigt stora, hittade inget exempel idag, de har säkert varit bortåt 12-15 cm.
Också smörsopparna har blivit stora.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone