Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 165 visningar
1 svar

Vilken sopp?

Yvsan

16 aug 2006 kl. 13:50

Har kollat men hittar ingen så mörk…

0 368 visningar
5 svar

Nya bilder på rödsopp och sammetsopp(???)

Yvsan

14 aug 2006 kl. 22:13

Gick tillbaka och plockade några fler. Har kollat överallt och de verkar inte vara giftiga, ska steka upp dem ikväll och mumsa på.

0 387 visningar
2 svar

svampmarker

Akka

16 aug 2006 kl. 10:33

Hej! Har ett par frågor om någon kan svara…Har hört några benämningar på svampmarker:  örtrik bokskog, ängslokaler, lövsumpskog, urskog, sandstäppsområde. Vilka svampar trivs i dessa områden?

0 264 visningar
5 svar

Soppiga politiker.

Bo Reyer

15 aug 2006 kl. 11:00

33 dagar kvar till valet! Nu är det hög tid att starta svamppartiet, som ska värna om svamptillgången i höst. Det vore önskvärt om någon från SMHI ställer upp, så vi får någon ordning på vädret.

0 235 visningar
15 svar

Gud ske pris nu kommer regnet

Lena

15 aug 2006 kl. 01:58

Har bytt ut ett ord i meningen från Robin Hood filmen men jag är nog lika glad som de som fick återbäringen.Nu är ju bara frågan om hur nkt fet kommer att regna.Här i V-bottens inland har vi kruttorrt och inte en svamp i markerna (utom torra kremlor)efter en mkt solig sommar.Kan ni som vet tala om , om det hinner komma upp några kantareller o KJ.Och hur länge efter regn får man vänta innan ngn kantarell visar sig

0 192 visningar
0 svar

För tickintresserade.

MariaB

16 aug 2006 kl. 10:13

Jag mailade butiken på naturhistoriska ang.att köpa Tickboken (Klas Jaederfeldt)och fick svar:
“Hej Maria,
Vi håller som bäst på att sälja ut Tickboken. Reapriset är 250 SEK (ord.pris 420 SEK).
För att vi ska skicka varor till privatpersoner måste man handla för 300 SEK, porto (44 SEK) samt postförskott (50 SEK) tillkommer.”

Reklam eller inte, jag tycker man kan tipsa varandra om litteratur som hör till ämnet.
Mvh

0 196 visningar
8 svar

några av dagens

klas jaederfeldt

14 aug 2006 kl. 23:27

ifrån skogar som jag inventerar i Nynäshamnstrakten
(New nose habor)

0 245 visningar
5 svar

Tina och Lena m.fl.

Göran H

15 aug 2006 kl. 21:09

Snälla, redigera bilderna till vettigt format. Storleken har ju ingen betydelse ?
Tänk på oss med skogsmodem.

0 206 visningar
3 svar

Bildformat

Göran h

16 aug 2006 kl. 00:39

Måste kolla om mina
preferenser stämmer.

0 2026 visningar
31 svar

Hopfällbara svampkorgar?

Lennart H

10 aug 2005 kl. 10:37

Vi är numera 4 i familjen som gillar att plocka svamp, men vi har inte plats varken i bil eller båt för 4 korgar. Hittills har vi lösta det efter behov med papperskassar, men idealiskt vore någon hopfällbar variant på korg. Tacksam för alla förslag.

0 251 visningar
3 svar

Yxkastarsvamp

Tina Nordberg

15 aug 2006 kl. 20:36

Denna svamp hittade jag i sågspåns- och flisbädden vid vår yxkastningsplats i Kolsva ikväll. Omkringväxande träd är gran, tall, ek och sälg. För övrigt är det en uppgrävd mark fylld med grus och jord och slutligen sågspån.

0 220 visningar
13 svar

Vad är detta för svamp?

Roger Bengtsson

13 aug 2006 kl. 20:56

Hittade den i en bäckfåra i en granskog men kan inte finna ut vad det är för sort.

0 205 visningar
2 svar

Irene

Lena M

15 aug 2006 kl. 14:16

Ingen regel utan undantag !
Måste fota kantarellerna jag tog i morse. Som jag sa, förra veckan fanns där ett par tre stycken. Är de så, att de ligger startfärdiga under mossan, gräset och bara väntar på en gynnsam tidpunkt ?
Om jag inte fattat fel är väl regnet på väg norrut , vi får hoppas.

0 239 visningar
6 svar

Lycka från Dalarna

MariaB

13 aug 2006 kl. 23:13

I dag hittade jag en förtrollad skog.
För 2 dagar sedan kom jag hem med tom korg men nu j..lar!
Kolla Stensoppen, 32cm tvärs över hatten!
Ge inte upp hoppet! Dom kommer.

0 235 visningar
5 svar

Blandat

Lena M

14 aug 2006 kl. 17:28

En liten koll hemomkring gav både ätliga och oätliga svampar.
Vore kul om någon kan tala om vad detta är.
1.ljusbrun hatt, vita skivor, ring
2. beige hatt, täta vita nedlöpande skivor och smal fot
3Brunbeige slemmig hatt, bruna skivor och rak stadig fot.
Vit hatt, vita skivor och fot som är fjällig liksom ?
Och kolla den murkna trädgrenen, vad är det på den ?

0 254 visningar
4 svar

Bifoga bilder!

Clara

12 aug 2006 kl. 23:11

Hej!

Kan någon förklara kortfattat hur man bifogar en bild på ett inlägg.
Jag har Windows xp
Vågar inte prova.

0 449 visningar
13 svar

Vad är detta?

Carina

11 aug 2006 kl. 21:40

Hittade denna svamp! och undrar vad det är..

0 228 visningar
5 svar

Att frya in kantareller ...

Linda

13 aug 2006 kl. 20:55

Hej alla .......

En liten fråga !!!

Kan man frysa in kantareller som dom är utan att göra något med dom, förvälla eller dyl.

Läste detta någonstans.

Tacksam för svar ...

0 519 visningar
4 svar

Syllsvamp

Bo E

14 aug 2006 kl. 15:46

Har under sommaren hittat flera syllsvampar, men de har varit rätt torra och dessutom växt på just järnvägssyll.
Hur är det med dessa?
Tar svampen upp ev. giftig impregnering så man bör avhålla sig från smakprov då?

0 252 visningar
4 svar

Citronslem skivlingar

MariaB

14 aug 2006 kl. 00:06

Hittade många idag på ett mindre område. (Gissar ca 50-60 st på en yta ca 4-5 fotbollsplaner)
Har bara sett enstaka förut.
Trivs dom på någon särskild sorts mark eller förutsättningar?
Eller är det vanligt att det blir så många?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone