Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 251 visningar
4 svar

Bifoga bilder!

Clara

12 aug 2006 kl. 23:11

Hej!

Kan någon förklara kortfattat hur man bifogar en bild på ett inlägg.
Jag har Windows xp
Vågar inte prova.

0 439 visningar
13 svar

Vad är detta?

Carina

11 aug 2006 kl. 21:40

Hittade denna svamp! och undrar vad det är..

0 223 visningar
5 svar

Att frya in kantareller ...

Linda

13 aug 2006 kl. 20:55

Hej alla .......

En liten fråga !!!

Kan man frysa in kantareller som dom är utan att göra något med dom, förvälla eller dyl.

Läste detta någonstans.

Tacksam för svar ...

0 512 visningar
4 svar

Syllsvamp

Bo E

14 aug 2006 kl. 15:46

Har under sommaren hittat flera syllsvampar, men de har varit rätt torra och dessutom växt på just järnvägssyll.
Hur är det med dessa?
Tar svampen upp ev. giftig impregnering så man bör avhålla sig från smakprov då?

0 249 visningar
4 svar

Citronslem skivlingar

MariaB

14 aug 2006 kl. 00:06

Hittade många idag på ett mindre område. (Gissar ca 50-60 st på en yta ca 4-5 fotbollsplaner)
Har bara sett enstaka förut.
Trivs dom på någon särskild sorts mark eller förutsättningar?
Eller är det vanligt att det blir så många?

0 961 visningar
4 svar

kantareller runt Skövde?

Johanna

14 aug 2006 kl. 00:21

var kan jag hitta, framför allt gula, kantareller i Skövdeområdet?

0 280 visningar
4 svar

Skottsäker väst!

Bo Reyer

9 aug 2006 kl. 16:33

Av dött svampmycel borde man kunna göra en skottsäker väst. Någon som vet?

0 539 visningar
7 svar

RÖDSOPP???

Yvsan

14 aug 2006 kl. 11:25

Vad är detta för soppar??? Har inte hittat några i svampboken eller här.

0 487 visningar
7 svar

Konservera svamp

Danne

12 aug 2006 kl. 14:04

Har ni några bra tips på hur man kan konservera svamp i burkar (alltså inte torka och frysa)?

0 193 visningar
5 svar

tullgarnssvamp i dag 2

klas jaederfeldt

13 aug 2006 kl. 20:42

bläcksoppen är jag mest glad för, har åkt några ggr till skåne för att ev. hitta den, har lyckats, trodde inte att den skulle kunna dyka upp hemma

0 270 visningar
0 svar

Många svampsorter

Lena M

14 aug 2006 kl. 07:55

Sitter här och tittar på era bilder, vad mycket det hänt sista dagarna. Tyvärr kunde jag inte göra skogen i helgen , men nu skall jag trots det fina regnet ta en koll.
Tio mm under natten och mer önskas. Grattis till era svampfynd !

0 200 visningar
2 svar

tullgarnssvamp i dag 1

klas jaederfeldt

13 aug 2006 kl. 20:40

fan va de e kul att leta svamp, det finns ju jättemycket me sällsynt

0 232 visningar
3 svar

Svampsort??

Nina

13 aug 2006 kl. 21:28

efter en liten svamppromenad i stockholmsregnet fann jag detta enda exemplar av…just det!vad är det för något?

0 667 visningar
6 svar

Nu tar jag fram svampfärgningskastrullerna!

Elisabeth

5 aug 2006 kl. 23:45

Usch och fy för denna torka.
40 mm med regn på en månad.
Några kremlor en sammetssopp kantareller varav många är torkade rödbruna och angripna av grönmögel.
Nu har jag börjat färga garn med svamp istället.
Provade att färga på cortinarius sanguineus som hade varit i frysen.
Jag har hört att det ska bli mer röd-violett än röd färg, men det blev inte så utan det blev mer rödbrunt.
Kanske berodde det på att svamparna var väldigt utvecklade när jag plockade dem.
Betade garnet…mer…

0 364 visningar
5 svar

Sillkremlor på kräftskiva?

anonym tack.

5 aug 2006 kl. 20:24

Känner mej lite dum men jag fick en ide´och måste fråga:
Kan jag bjuda min kraftigt skadjursallergiska kompis på något med sillkremlor i istället för kräftor?
Det är väl inte samma ämnen på något vis?

0 178 visningar
0 svar

Uppland

Neta

13 aug 2006 kl. 19:37

Hur är det finns det svamp norr om Uppsala?

0 184 visningar
0 svar

Puggehatten.

Cajsa.

13 aug 2006 kl. 18:21

Hej Helsingborgare.
Har sett att puggehatten ska ut och leta svamp.Om någon skall utgå från H-B och har plats i sin bil så ring gärna mej.Bensin-pengar utlovas.Ring 042-138083.Tack på förhand Cajsa.

0 257 visningar
1 svar

Giftchampinjon

Michael

13 aug 2006 kl. 10:02

Har plockat dessa i vår trägård, Malmö.
Är dessa ätliga champinjoner eller är det giftchampinjoner?

0 291 visningar
7 svar

tips till färgare

klas jaederfeldt

12 aug 2006 kl. 17:10

har ni prövat att färga i Saftmaja, lägg garn där frukten skall vara. vatten under, stoppa in flera olika sorters färgsvamp i garnet ånga på. vitsen med detta är att du får ett vitt garn som bitvis är rött vitt igen sedan lila vitt gult osv.

0 209 visningar
2 svar

Ny i småland!

Emma

13 aug 2006 kl. 09:35

Hej! Jag är en trogen svamp plockare men har just flyttat till Växjö och vet inte riktigt vad jag ska befinna mig i letandet!Förstår att man inte avslöjar sitt ställe men skulle bara vilja ha en liten hint om vad man ska åka.Har varit på många ställen och hittar alltid men ingen lycka alls här i mörkaste småland.Tack på förhand alla svampälskare;)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone