Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 2977 visningar
15 svar

Färga Med Svamp

hanzzon

8 aug 2006 kl. 11:56

tycker det verkar intressant med färgning, och skulle gärna vilja veta lite mer om denna sysselsättning.
vilka nyanser blir det av vilka svampar?
vilken mängd svamp behövs för att färga?
mvh

0 435 visningar
18 svar

Kantareller

Lena M

7 aug 2006 kl. 14:56

Efter fem dagars teleavbrott är jag tillbaka för att tala om att förra torsdagen gjorde jag detta fynd på dryga timmen. Gissa om jag blev förvånad, men det var skuggsida av både ung och gammal granskog mad gräs och blåbärsris. Någon annan svamp såg jag inte !

0 217 visningar
2 svar

Är rökmusseron ätbar

Paul-Martin

9 aug 2006 kl. 18:51

Nybörjare med svampar, dock så hittade jag några svampar som jag tror är rökmusseroner, dock har jag inte kunnat, hitta någon information om de är ätbara :( :) ...

Någon vänlig själ som ahr kunskap om detta?

0 235 visningar
4 svar

Svar på Helenas svamp

klas jaederfeldt

9 aug 2006 kl. 17:50

ja, att bestämma på ett foto var inte så enkelt som jag trodde, dels så har man inte riktigt hum om storleken, dels vet man ju inte hur skogen ser ut, upgiften var att den växte vid en gran, men visst kan det ha funnits en tallrot som gick förbi granen, hur som helst jag hade FEL så de visslar om det, du får väl ändra i din hemsida Helena. Vad det var???
ni som trodde på GROVTICKA Phaeolus schwenitzii hade alldeles rätt

0 212 visningar
1 svar

svampfärg

klas jaederfeldt

9 aug 2006 kl. 18:41

denna färgen blir det av Grovticka

0 252 visningar
11 svar

Kommande vecka.....

Affe

7 aug 2006 kl. 23:40

Skall jag och familjen åka iväg på stugsemester. Tänkte fråga om någon här har tips på var jag kanske kan finna något i svampväg då.
Vi skall bo c:a 1 mil söder om Älmhult, så det är den regionen det handlar om.

0 192 visningar
2 svar

Irene A

Stina

9 aug 2006 kl. 10:53

Hej Irene!

Kan du var bussig och berätta lite mer exakt för vad som krävs för att svampen ska sätta igång?

1 Hur mycket regn ska det komma?
2 Vilka arter drar igång, speciellt i Västerbotten.
3 När måste regnet komma? Hur mycket?
4 Hur påverkar detta trattissäsongen?

0 217 visningar
4 svar

Stor svamp

Lena M

8 aug 2006 kl. 19:56

Gjorde en avstickare till en annan skog idag i hopp om mycket svamp, men det blev ett fåtal kantareller, några andra jag ej kände igen samt denna. Vad är det ?
Mäter 14 cm rak över hatten, bruna zoner längst ut. Foten tycker jag påminner om kremlans i stukturen, men den var ihålig i mitten, ca 3mm. Lukt, vet inte men ingen utpräglad iallafall.
Växte i gräs , vitmossa där det normalt brukar vara fuktigt.
Är det någon som har en gissning.

0 211 visningar
1 svar

Regn för sent?

Stefan Hohmann

9 aug 2006 kl. 08:17

Det har ju regnat även i Göteborgstrakten men fortfarande är det svampfattig i skogen. Karl Johan säsongen borde vara i full fart men jag har inte sett en enda sopp och inga Karl Johan har rapporterats på svampguiden så länge. Är det redan för sent? Finns det kunskap om när vissa svampar bestämmer sig för att driva fruktkroppar?

0 204 visningar
6 svar

Strumpspindelskivling?

Sven D

3 aug 2006 kl. 11:48

Fortsätter med att försöka räta ut några frågetecken då det gäller fjolårets svampfoton (i brist på svampobjekt i år!). Kan detta vara en strumpspindelskivling (C. torvus) eller . . ?

0 296 visningar
15 svar

Svavelmusseroner?

Sven D

1 aug 2006 kl. 15:05

Uppmuntrad av gensvaret från min tidigare fråga om okänd svamp dristar jag mig till att visa ytterligare tre svampar med tillhörande fråga:
Kan alla tre vara varianter på svavelmusseron (T. sulphúreum)eller ska någon/några bort. Alla doftade svavelmusseron!

0 191 visningar
21 svar

apropå Sands jycke

klas jaederfeldt

1 aug 2006 kl. 00:26

en tjej jag känner vill ge bort sin hund till någon djurvän, hon har fått för sig att hunden tittar så konstigt på henne när hon klär av sig

0 165 visningar
2 svar

Någon svamp i Norrbotten?

Carina

1 aug 2006 kl. 09:33

Någon som hittat svamp i Norrbotten? Själv har jag inte sett något som tyder på att det är några fynd på gång.

0 2252 visningar
21 svar

Var kan man köpa torkad svamp?

Karin, Kiruna

4 aug 2006 kl. 17:00

Jag undrar var man kan köpa torkad svamp, som Karl Johan, gula kantareller och trattkantareller?

0 238 visningar
0 svar

Knastertorrt

Ann-Marie

7 aug 2006 kl. 14:12

Nu har det varit snustorrt jättelänge (i Stockholm och vikbolandet). Om det nu skulle börja regna, finns det då chans att kantarellerna “kommer igen”? Och hur blött behöver Karl Johan ha det?
Jag var ute i helgen och kollade säkra, i normala fall blötare marker och det enda jag hittade var en vit oidentifierbar skivling.

0 321 visningar
7 svar

inonotus, Helenas svamp

klas jaederfeldt

5 aug 2006 kl. 23:29

det finns 3 arter inonotus (fd. onnia) som växer på barrved, I, leporina harticka på gran,  den är nordlig I, tomentosus Luddticka på gran
I, triqueter tallharticka på tall, är mycket sällsynt , den visar sig bara vissa år enklast att skilja dem åt är att i mikroskop titta på setor (sterila borst i rörväggarna). luddtickan växer ihop med gran och alltid på marken, hartickan på gran nordlig svamp växer oftast direkt på veden, I triqueter tallharticka på och i närheten av tall…mer…

0 253 visningar
11 svar

Svampskörd

Joachim Krumlinde

5 aug 2006 kl. 18:37

Resultat av dagens utflykt: ametistkantarell och eldsopp i massor.

0 242 visningar
12 svar

Vilken svamp?

Helena

5 aug 2006 kl. 14:56

Nån som vet vad detta är för svamp(ar). Växer vid foten av en gammal gran. Ser ut som om en svamp börjat växa ovanpå den andra.

0 222 visningar
2 svar

Klas

Helena

6 aug 2006 kl. 07:38

Jag ska till stället där “min” svamp växer imorgon måndag.
Ska jag plocka den och skicka till dej för bestämning?

0 312 visningar
5 svar

Hur fort växer de?

lilla my

2 aug 2006 kl. 11:23

Allvarlig fråga: hur lång tid tar det från det att svampen inte finns på grund av torka, till dess att den förstår att det är dags att börja växa? Knastertorkan upphörde här först denna vecka, är det för tidigt att gå ut och leta svamp redan på söndag? Tacksam för svar, utan skoj…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone