Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 157 visningar
5 svar

artbestämning?

pierre blanksvärd

19 jul 2006 kl. 08:16

Hej hittade denna svamp två år i rad på samma ställe men jag vet inte vad det är för sort vore tacksam för svar

0 198 visningar
2 svar

Helena

Freya

21 jul 2006 kl. 09:31

hvad er det for noget tjärsalva ? og hvor kan man købe det? det kunne jeg godt have brugt da jeg var i värmland, jeg blev næsten spist op!

0 241 visningar
18 svar

Trot om ni vill

Lena M

17 jul 2006 kl. 15:25

Men just nu börjar det att regna.
15.20

0 98 visningar
4 svar

Helena

Evus / Lena M

20 jul 2006 kl. 18:50

Vi får gratulera dig till först pris, som består av fika hos någon av oss, om du har vägarna förbi !

Hej, här är vi Evus och Lena M och så här gick det till att vi träffades. Eva hade på sin hemsida nämt att hon skulle besöka ” pelargonmuseet ” och jag bor i närheten. Föreslog att hon skulle slå en signal när hon var där så skulle jag bjuda på fika.
Därav denna katt och råtta lek. hoppas att ni inte misstyckte!

0 620 visningar
12 svar

Blek ostrommussling/ostronskivling

klas jaederfeldt

15 jul 2006 kl. 23:14

Orstron musslingen kallas i affärerna för ostronskivling de e lika fel som G** kantarell, men den är ganska god, du hittar den nu hälst på sälg

0 130 visningar
2 svar

Blek skäggriska ?

Lena M

20 jul 2006 kl. 18:25

eller vad kan det vara. Hittar ingen i boken som riktigt stämmer

Stor hatt ( 10-12 cm ) i gräddvitt, skivor i samma färg, vidhäftande.Hatten nedsjunken i mitten och den luktade sill / räkor ???
Foten var kort och knubbig i vitt. Växte på sidan av en ridstig och var både maskäten och hålig. En gissning, vad kan det ha varit.

0 181 visningar
11 svar

Vi hade aldrig

Nn

19 jul 2006 kl. 20:09

setts eller tänkt tankt tanken att våra vägar skulle korsas. Men så blev det och här är vi.

Jag kommer ifrån södra Stockholm och tycker om att vara ute i naturen. Gillar blommor och har EN favorit.

Och jag kommer ifrå mellansverge, går i skogen nästan dagligen och plockar allt ätbart.

Vem tror ni att vi är ?
Finns ofta på forumet och tycker det är toppen !

Fortsättning följer och pris utlovas !

0 168 visningar
1 svar

Sär skivling.

Bo Reyer

20 jul 2006 kl. 16:31

Finns det någon som har uppgifter om förekomst av denna ytterst sällsynta art?

0 184 visningar
2 svar

knapp

Bo Reyer

20 jul 2006 kl. 15:45

Igår när jag plockade min senaste liter kantareller(kulören är helt oväsentlig i detta sammanhang), så råkade jag tappa min gylfknapp. Nu gjorde inte detta så mycket eftersom tiden var knapp!!!

0 200 visningar
0 svar

Ledtråd

Mrs ?

20 jul 2006 kl. 10:07

Här är en bild på efterrrätten som nämndes i “gissningstråden”

0 169 visningar
1 svar

Lena M

Affe

19 jul 2006 kl. 20:55

Kom precis på att jag glömt bort din lackticka….

Skall försöka komma ut i morrn och se hur det ser ut med dom.

0 211 visningar
8 svar

onsdag

Nn

18 jul 2006 kl. 11:28

I morgon inträffar en rolig händelse som har sin upprinnelse tack vare ” svampguiden “.
Ni får ge er till tåls lite så skall ni veta vad som sker.

0 193 visningar
2 svar

Tickor

Lena M

17 jul 2006 kl. 07:34

Jag nämde för ett par dagar sedan tickor som växer på nedsågade björkar. Tittade och fotade dem igår och jag tror att de är fjolårets ( eller äldre ) De var hårda ! Undersidan hade vad jag skulle vilja kalla skivor i någon ljus brun färg. Tror, att det är vanligt förekommande, men vad heter de.

0 1098 visningar
6 svar

förväxlingssvampar Goliatmusseron?

lilla my

17 jul 2006 kl. 12:59

Kan någon tala om för mig hur jag vet att jag hittat en Goliatmusseron, och om det finns några förväxlingssvampar som ser lika ut? Tacksam för svar, jag tror jag stötte på dem förra hösten men utan att veta säkert att det var så.

0 374 visningar
8 svar

Goliatmusseron, Tricholoma matsutake, T. nauseosum

klas jaederfeldt

17 jul 2006 kl. 13:53

här kommer några blide MY.

Lägg märke till mitt vackra reparbete på korgens handtag

0 159 visningar
0 svar

I väntan på

Lena M

18 jul 2006 kl. 07:11

svampen, så sänder jag en bild på min sista skörd i okt. / nov -05.
De kommer !
Enligt väderprognosen ser veckoslutet ut att bjuda på sämre väder, låt oss hoppas. Lena

0 257 visningar
7 svar

Brrrr

Eljen

15 jul 2006 kl. 23:30

Hur i hela världen ska det kunna bli några svampar när det bara är + 8, 3 grader nu kl 23, 30.Vill ha sol och regn och massor med svamp.

0 299 visningar
41 svar

Kantarell ?

Joachim Krumlinde

10 jul 2006 kl. 23:57

Är svampen på bifogade bild kantarell?

Ni får bara svara JA eller NEJ.

0 194 visningar
4 svar

Skånesvamp

Tina Nordberg

16 jul 2006 kl. 13:58

Har någon hittat något matnyttiga svampar i Brösarpstrakten ? Var där i veckan o såg inte en enda svamp. Fick inte ens fotsvamp.Är det lika illa i hela landet ännu?

0 175 visningar
5 svar

Sista skvätten

Göran H

16 jul 2006 kl. 17:03

Hittade c:a 4 liter i går. Var iväg en sväng idag och hittade dessa.
Det här var nog sista skvätten på ett bra tag i dom här trakterna. Det är knastertorrt i markerna och så fort dom kommer upp ur mossan börjar dom torka.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone