Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 359 visningar
8 svar

fyra svampar

Lena M

9 jul 2006 kl. 12:57

Gick en liten sväng och hittade tre citrongul slemskivling samt en blek taggsvamp. Så det finns ett litet hopp.
Blåser, ibland sol ibland mulet.

0 554 visningar
5 svar

cinnoberticka

klas jaederfeldt

10 jul 2006 kl. 17:31

denna hittar du i ganska soliga lägen, favorit veden är björk och asp, når tickan är nyutsprungen är även ovansidan rödarekan bli som störst ca 14 cm, vanligare me mindre svamp

0 255 visningar
13 svar

Sensäsong

Olle

8 jul 2006 kl. 20:46

Hur påverkas trattkantarell och övrig höstsvamp av sommarens torka?
Blir det sämre säsong även om det kommer mycket regn i augusti, september?
Jag har inte funderat på det förut, men det kanske finns någon som vet?

0 244 visningar
7 svar

Evus svamp i kruka...sista bilden

Evus

10 jul 2006 kl. 12:58

Hej i regnet.Nu lägger jag in den utlovade bilden på mina borttynande svampar. Dom mindre har även börjat växa lite har jag sett så dom lär väl också bli stora och ståtliga…men sen hoppas jag att svamparna försvinner från krukan för gott. Jag tycker så mycket om växten så jag vill att den ska bli stor.

Sen har jag varit ute i det härliga ösregnet på förmiddagen också...lägger in en bild på vad jag hittade också. Det är ca 1 liter…på 20 min.

0 247 visningar
7 svar

vanlig kantarell

Karin

7 jul 2006 kl. 21:27

Har fått en liten svampbok av en vän.Den heter Svampplockarens A och O.Utgiven 1943 av A.-B.ARISTOSPEL Stockolm.Granskad av mykolog Hugo.Stelin.Det är med en färgkarta på olika svampar och där är det en bild på en gul kantarell och på färgkartan och i boken så står det vanlig kantarell om den lilla “raringen”
Mvh

0 172 visningar
6 svar

värme

klas jaederfeldt

8 jul 2006 kl. 23:30

jag tror att de senaste årens värme är bra, svampmycel finns överallt och det har sina egna regler om när det vill bli fruktkroppar, ta t.ex bläckfisksvampen som visade sig för några år sedan i Blekinge. mycelet hade nog funnits , men svampen tyckte nog att det var hemmatemperaturer så då gjorde den fruktkroppar, den var ju bara hittad längre söder ut förut, att jag sedan svettas å lider, skall väl inte svamparna bry sig om

0 166 visningar
1 svar

Måndagmorgon

Lena M

10 jul 2006 kl. 07:52

Nu har jag provsmakat efter ditt råd, Irene.
Och jag tycker den är god, tyvärr redan lite maskangripen. Lena

0 202 visningar
4 svar

riksmuseet

klas jaederfeldt

7 jul 2006 kl. 23:11

såg i kväll en inspelad film, I dur å skur med povelramer, hans ena rollfigur var en Amanuens på Naturhistoriska Riksmuseet(lägre tjänsteman vid museum) Varför fick jag aldrig bli det. Så gör mej glad å kalla mej fd. amanuensen

0 218 visningar
5 svar

Evus svampar i kruka..forts.

Evus

9 jul 2006 kl. 14:39

Halloj i värmen.
(man måste tydligen skapa nytt inlägg för att lägga in bilder)
Här kommer två bilder till på mina svampar, som jag tog i morse.
Nu när jag kom hem har dom börjat att säcka i hop. Dom kanske håller på att förmulnar redan….Jag tar väl en bild på det också vad det lider.

0 174 visningar
7 svar

Antal besökare

Lena M

9 jul 2006 kl. 07:28

Kan det vara möjligt, att så många som 118 personer är ute på forumet denna tidiga timma.
Har många gånger förundrats över detta fenomen där det ibland kan stå upp till tvåhundra besökare.
Eller är det någe fel på datorn ? Lena

0 2493 visningar
1 svar

varför får jag svamp i krukorna??

Greger

9 jul 2006 kl. 14:56

hej svamp-älskare…
har fått svamp i krukorna…de är två olika sorters gul veckskivling, Leucocoprinus birnbaumii…och en brun vilken jag tyvärr inte vet namnet på...nu kommer jag till min fråga…VARFÖR får jag svamp i mina kurkor..inte för att jag stör mig tycker det är trevligt att det växer svamp..men vart kommer dessa ifrån…..ja, jag har bytt jord och detta hjälper inte de kommer tillbaka…skummt?
tacksam över era svar…!

0 223 visningar
3 svar

lackticka

klas jaederfeldt

8 jul 2006 kl. 19:54

bild 1 å 2 som de skall se ut
bild 3 vanskapt

0 170 visningar
5 svar

Evus svampar i kruka

Evus

8 jul 2006 kl. 19:49

Jag lägger in en ny bild på mina svampar, som har växt på ordentligt under dagen.
En av dom har fått ring…fortsättningföljer i morgon, om ni inte tycker det är tröttsamt.
Hälsningar från ett nu riktigt REGNIGT :-))Botkyrka

0 252 visningar
4 svar

Gubbe på stubbe

Göran H

8 jul 2006 kl. 19:06

I dag när jag var i skogen och kämpade mot all världens bromsar, dök den här “gynnaren” upp.
Kan det vara en så´n där Lackticka det skrivits så mycket om här på Forumet ?

0 198 visningar
9 svar

Svamp i kruka, igen

Evus

8 jul 2006 kl. 09:55

Nu har mina svampar växt till sig och det kanske går att se vad det är för några nu.

Det kliar i fingrarna att ta bort dom och byta jord, samtidigt som jag är nyfiken på vad som händer/hur stora dom blir till slut.
Hälsningar från ett varmt och krut-torrt Botkyrka

0 337 visningar
11 svar

Varning

Lena M

5 jul 2006 kl. 15:36

Jag såg en för mig okänd svamp som jag skall “försöka” skicka bild på.Vill ha det till en fjällskivling av någe slag, men är kanske någe helt annat.
P.s. Denna säsong borde man ha ögon i nacken också, för att kunna kolla marken och samtidigt träd/ stubbar efter tickor

0 195 visningar
12 svar

Dom är på gång !!

Göran H

6 jul 2006 kl. 16:38

Hittades i Almungetrakten
6 juli. Tror att åskskuren i förrgår kväll satte fart på dom.

0 179 visningar
0 svar

riksmuseet2

klas jaederfeldt

7 jul 2006 kl. 23:12

Povel Ramel skulle det naturligtvis vara

0 208 visningar
8 svar

I väntan

Lena M

6 jul 2006 kl. 07:53

på svamp, kan man plocka och äta dessa. Gott ! Lena

0 215 visningar
16 svar

Mera huvudbry

Lena M

4 jul 2006 kl. 16:19

Såg idag tre svampar som var ljusbeiga och glänsande på hatthuden. Storlek 6-8-cm, svampköttet vitt. Foten också beige utom längst ner där den var vit. Skivorna var mycket glesa, påminde om mandelspån.Växte i gräset i gammal granskog. Är det någon som har en gissning ? Lena

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone