Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 173 visningar
6 svar

kantarell GUL

Anna

14 maj 2006 kl. 19:54

Vad det är gott med GULA kantareller till det RÖDA köttet

0 177 visningar
1 svar

Murklor

Lena M

12 maj 2006 kl. 15:58

Det har varit många frågor om murklor på kort tid.
Se Ullas, Annes inlägg 2:dra och 3:dje denna månad, samt Bo e:s ” “andra vårsvampfyndet”.
Själv hittade jag ett fyrtiotal idag där de fällt granar och alla växte i hjulspåren efter skogsmaskinen.
Inom parantes: det ser ut att bli gott om blåbär om inte det blir en frostknäpp eller extrem torka.
Till sist, såg jag första ormen för säsongen. Mörkgrå/svart med två ljusa fläckar på huvudet, men den hade fasligt bråttom.
Regne…mer…

0 1452 visningar
17 svar

Brun ticka

Gunnar Rosén

3 maj 2006 kl. 15:21

Denna ticka växer på den uppvända rotvältan av en tall. Den är c:a 20 cm rätt över, är mjuk i konsitensen och är mer kanelbrun i färgen än vad bilden visar och alldeles matt.

0 232 visningar
12 svar

gula kantareller

klas jaederfeldt

10 maj 2006 kl. 20:23

e de inte snart dax att väcka debatten vidare om ifall det skall var kantareller eller gula

0 658 visningar
2 svar

Var hittar jag murklor

Ann-Marie

12 maj 2006 kl. 15:26

Hej!
I vilken terräng hittar man stenmurklor? I Sälenfjällen där jag är uppväxt hittade man murklor på 1 eller 2 år gamla hyggen. Dom som “satte plant” hittade massor.
Men i Stockholmsområden känner jag inte till några “hyggen” om det finns några. Var kan man annars hitta dom? Och när? Är det nån som hittat häromkring?

0 2946 visningar
5 svar

bombmurkla ätlig????

klas jaederfeldt

12 maj 2006 kl. 21:38

jag var på svampkommitemöte i går i Uppsala, en av oss kommiteledamöter hade ätit rå bombmurkla, han tyckte det påminde om Lammöga (något han ätit utomlands) (lite äcklig mat tycker jag) han sa att smaken påminde om ostron utan salt. någon annan som prövat, kanske den är jättegod tillagad

0 194 visningar
2 svar

Vårskålar

Lena M

10 maj 2006 kl. 07:41

Jag hittade en länk med bilder på ett tiotal vårskålar. Ni som är intresserade, gå in på Googles, där under rubriken vårskålar / rökpipsvamp hittar ni dem. ( foto Klas Jaderfeldt )
Lena

0 172 visningar
2 svar

Skålsvamp med skaft

Irene A

8 maj 2006 kl. 19:15

Här är ett av lördagens fynd, alens hängeskål som hos oss benämns Ciboria caucus (f. alnicola), men namnet Ciboria amentacea förekommer också. Är det någon som vet vilket som är det gällande namnet?

0 219 visningar
3 svar

Sippskål (nytt försök)

Joachim Krumlinde

9 maj 2006 kl. 07:07

Sippskål (Dumontinia tuberosa) bland blommande gulsippor i Örups f d almskog i Skåne 6 maj.
(Nytt försök)

0 253 visningar
1 svar

Artportalen funkar uselt

Jan Sundström

8 maj 2006 kl. 21:11

Hej alla,

För i tiden fanns en utmärkt sökbar karta på webben, jag tror det var SMF som underhöll den. Nu verkar kartan ha gått upp i Artportalen, men sajten funkar uruselt, och jag får inga vettiga resultat varken med Firefox eller Internet Explorer.
Som tur är finns ju även, http://fungus.dataservice.se,
men utan den övberskådliga kartfunktionen. Är det någon som vet vad jag pratar om, och vart den ursprungliga kartan har tagit vägen?

0 149 visningar
5 svar

Okända arter?

Bo E

8 maj 2006 kl. 14:19

Såg iu rapporterna att det gjorts fynd av Rökpipsvamp Sälgnästing

Vad är det?

Är det olika namn på samma art eller två olika?

Finns ej i databasen.

0 184 visningar
2 svar

Grankotteskivling ?

Lena M

8 maj 2006 kl. 08:31

Den lilla svamp jag undrade om tidigare ( andra vårsvampfyndet, Bo E ) tror jag idagsläget är grankotteskivling och den skall vara ätlig ?
Annars inga fynd på berget, antagligen för att det börja växa igen med allehanda bärris och sly, eller att det trots det fina vädret , är för tidigt. Lena

0 197 visningar
8 svar

STENMURKLA

Bo Reyer

27 apr 2006 kl. 18:28

Jag har ännu inte sett några rapporter om murklor från den södra delen av landet. De första rapporterna brukar vara en bra vägledning för ungefär när man ska ge sig ut i de mellansvenska skogarna.

0 227 visningar
3 svar

Härliga tider

Lena M

5 maj 2006 kl. 07:17

Jag hoppas att ni alla kan ta er ut i naturen i helgen. Det är bara SÅ vackert. På mitt strövtåg igår såg jag sippor som samsades med tussilago. Ystra skogsbäckar och solen som silade igenom trädens grenverk och till det, fågelsång. Däremot var det glest med svamp, förutom sippskålar och de vackra klibbtickorna. Jag skall åka upp på berget i helgen och se om jag ser någon av de skålsvampar Hans v E nämde. Ha en skön helg ! Lena

0 187 visningar
2 svar

Judasöra m.m.

G Lund

5 maj 2006 kl. 16:12

Jag sitter och ser på rapporterna att det finns Ostronmussling och Judasöra och hittar inte dessa i svampregistret och ser inte heller hur de ser ut. Var finns det bilder? Går de att äta?

0 207 visningar
2 svar

Är inte stenmurklor giftiga?!

Sara

3 maj 2006 kl. 15:16

Själv har jag hört och läst att det är TOPPMURKLAN som är ätbar endast -  och att stenmurklan är giftig. STÄMMER DET INTE?? Jag som nybörjare tar gärna emot svar.

0 172 visningar
1 svar

murklor

anne

3 maj 2006 kl. 19:37

hejsan undrar om det det är någon som vet om det är förtidigt att hitta murklor i dalarna jag bor i hedemoratrakten men åker vida omkring tackar för svar.

0 140 visningar
1 svar

Murklor

Ulla H

2 maj 2006 kl. 18:35

Har varit ute och tittat i Östergötland på några hyggen inget napp. Har det varit för kallt ännu ? Har någon hittat ? Är det gott om blåsippor i år har hittat stora mängder och även ett ställe där det var så gott som bara röda blåsippor.

0 228 visningar
12 svar

Gnagare

Lena M

27 apr 2006 kl. 08:09

Såg en gran som nästan var avgnagd, vem har varit framme och kalasat? För inte var det en bäver som förirrat sig in i skogen.
Någon som har ett svar ?  Lena

0 174 visningar
5 svar

Hur många?

Benjamin

30 apr 2006 kl. 12:40

Jag undrar bara hur många dokumenterade svampar det finns i världen?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone