Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Varför hittar man så mycket skit i svampskogen? Det rör sig oftast om tomma ölburkar och spritflaskor.
“tyvärr för det mesta urdruckna, då jag skulle bli glad för en oöppnad.” Dessutom hittar man ständigt tomma plastkassar/påsar.
Jag har ett bra svampställe vid en rastplats ca 200 m från rv 67 mellan Sala och Västerås. Där dumpas allt ifrån engångsglas, konservburkar, beg. dambindor, tamponger samt kondomer.
Det jag inte förstår är att man gör sig ett sådant besvär att g…mer…
dricker svampar vatten?...svara nu!
Finns det möjligen?
Menar då absolut distans och ingen kurs där man “måste” infinna sig någon eller några ggr på annan ort.
jag undrar var var du bor bengt jag har inte skrivit sä mycket finns det någon svampkunnig person som vill ha sälskap i skogen och rära ut kremllor
I eftermiddags i dag stod jag plötsligt helt nära en älgkalv, vid trattisplockning. troligen en fjolårs-kalv. Inte förrän jag gav den en spark på vänster framben lommade den iväg. Denna händelse utspelade sig på Sala Stadsskog.
När nu svampsäsongen börjar närma sig slutet tänkte jag att vi kan sammanfatta våra bästa svampminnen i år. Själv kan jag konstatera att mina farhågor från i våras då jag skrev att våra svampskogar var förstörda här i Kronoberg lyckligtvis INTE stämde. Visst många fina kantarellställen är borta men jag har hittat många nya istället. Har nog varit lite för bekväm och bara “plockat av” mina kantareller tidigare. Sedan måste jag nämna det sagolika Karl-Johan år vi haft h…mer…
Eftersom säsongen snart är slut och jag inte har plats för min korg längre i garaget kommer jag att sälja den till höstbjudande. Den har inte gått en meter ens, har bara varit fast förankrad i min starka hand under tolv säsonger. Den är väl inburen, har AC, farthållare, stort bagageutrymme, skivlingbromsar, och drag. Den är besiktigad och servad varje säsong utan anmärkning. Det enda jag har bytt är botten, handtag och själva väggarna. Den saknar taklucka men sådan finns att ...mer…
Angående din senaste rapport- menar du inte inlandsisisar?
Var ska man hitta svart trumpetsvamp,
vilken del av landet.
Har bara hittat äggvaxskivling några få gånger,
är den ovanlig?
Jag heter Lena och bor i Umeå. Till helgen ska jag åka till Stockholm och vill då passa på och se vad huvudstaden har att erbjuda i fråga om köpsvamp. Jag undrar därför om någon av er som bor däromkring kan tipsa om vilka affärer jag bör besöka för att få se bästa sorimentet av färsk och torkad svamp.
Alla svar är välkomna. Tackar på förhand!
jag skulle hemskt gjärna volja veta vad detta är för någon svamp (klicka på länken)
http://olesund.blogg.se/images/rya_2005_10_10_no_015_1132063296.jpg
Är det ok att plocka kantareller som är väldigt “blöta” eller skall dom stå kvar? Vad tycker just du om kantarellens konsistens i plockningsläget? Hur skall den egentligen vara och varför skall den vara just så/ Hur skall den inte vara och varför skall den inte vara så?
Själv plockade jag några i dag som var riktigt blöta och i kanterna nästan slibbiga, kanske skulle jag låta dom vara…. Är inte lätt att bestämma sig när säsongen går på “övertid”.
Är till 99, 9% säker på att det är blomkålssvamp (bild 1) men vill dock ha det bekräftat.
Satt och plockade trattkantareller och upptäckte massvis med tallbarr på marken och tittade upp men hittade ingen tall, märkligt tänkte jag. Förflyttade mej ett par meter och såg något gräddvitt på en murken stubbe. Överlycklig blev jag när jag såg vad det var. Första fyndet för mig om än i miniformat.
Tallbarren fick sin naturliga förklaring i det skedet.
Bild 2 & 3 är någon sopp, ...mer…
Hej!
Det måste väl vara flera än jag och Paula på detta forum som har hemsidor som har svampanknytning.
Jag försöker få ordning på min sida och vill ha flera länkar till svampsidor. Så ni som har…..maila mej med adressen till sidan så länkar jag till den.
Mail:skogsraets@hotmail.com
Min hemsidesadress http://www.geocities.com/skogsraets