Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 924 visningar
34 svar

SLUTPLOCKAT???

Bo Reyer

13 feb 2011 kl. 19:12

Nu har tvärbandmasken hittats hos räv i Bohuslän!

Törs man plocka bär och svamp i sommar?

0 643 visningar
1 svar

Apigt roligt

Tina Nordberg

19 mar 2011 kl. 10:47

Jädrans så kul de har.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article12750327.ab

En så här vacker dag är det väl ingen som sitter inne och glor på datorn?

0 457 visningar
15 svar

Nu blommar våren :)

"JAS" Helsingborg

13 mar 2011 kl. 15:55

Blev inte så mycket vårbilder idag, halva familjen sjuk och så fotbollsmatch för den yngste och bilen på verkstad.

0 960 visningar
6 svar

Ny ticka

Skogsfrun i Obbola

20 okt 2010 kl. 13:36

Jag samlade 1994 in en hattbildande Phellinus på en tallstubbe i Älvsbyn. Den hade små sammansatta hattar, nedlöpande porlager och rätt små porer, så jag tyckte inte det såg ut som en tallticka. Jag skickade den till Niemelä, som bestämde den till något i stil med granticka (Ph. chrysoloma s. lato).

Nu har några tjecker jobbat med de här arterna och kommit fram till att det finns en till art i Europa, Phellinus laricis. Niemelä hörde av sig till mig för att han hade kommit fram ...mer…

0 639 visningar
25 svar

En tur i vårsolen:)

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:26

1.
Äntligen verkar det som om våren är på gång ordentligt. Jag går här och vankar av och ann och väntar på att tempen ute skall stiga. Solen höjer sig högre och högre över hustaken, det ångar från gräsmattorna. Nu är det snart dags att ge sig iväg. Jag skall inte så långt idag, bara några kilometer, bort till ”trollträsket” vid Råå södra. Jag har ingen brådska så jag skall kolla upp om det kan finnas några myxomyceter i området också. Tro det heller ej men den f…mer…

0 281 visningar
3 svar

Kul ticka

Tina Nordberg

16 mar 2011 kl. 13:37

Snobben kör ankrace.

0 343 visningar
6 svar

Premiärtur i djupsnö

Lena M

14 mar 2011 kl. 15:50

Men vad såg jag ? Om jag skall våga mig på en gissning så kanske

1. kuddticka   på sälg
2. piggplätt   -”-
3. sälgplätt   på al tror jag
Vill gärna veta om jag är rätt ute !

Nu väntar jag till snön sjunkit undan för bitvis gick den över knäna :))

0 590 visningar
17 svar

Bruna fläckar på kremla!

Ewa Lilliesköld

28 feb 2011 kl. 17:39

Var på en mycket intressant och givande föreläsning om kremlor förra veckan. Kom på en fråga när jag satt på tunnelbanan in till stan, nämligen vad är det som orsakar de här bruna fläckarna som man ofta ser på skivorna på framför allt mandelkremlor men även på andra kremlor. Vad är det som orsakar dessa bruna fläckar? Någon som vet?
:)

0 1261 visningar
10 svar

Orange strävsoppar?

Saris

24 feb 2011 kl. 18:42

Jag älskar dessa svampar; björksopp/aspsopp/vad de nu heter. Tycker att de har trevlig konstistens och smakar hur bra som helst.
Såg dock i en nyinköpt svampbok att det stod:
“De strävsoppar som har orange hatt har visat sig kunna orsaka allergiska reaktioner och bör därför undvikas”.

Någon som kan svara på vad dessa allergiska reaktioner skulle kunna vara, och hur allvarligt det egentligen kan vara, med tanke på att jag har ätit dessa i åtskilliga år utan problem.

0 326 visningar
4 svar

SMF-årsmötet

Jan A, Uppsala

14 mar 2011 kl. 10:08

http://www.svampar.se/sv/kurser/mykologihelg-med-arsmoete
Och så fanns det människor att prata med också!

0 217 visningar
2 svar

Hans v E

Jan A, Uppsala

13 mar 2011 kl. 18:57

Du har mail!

0 324 visningar
8 svar

Om det är till någon

"JAS" Helsingborg

12 mar 2011 kl. 16:03

tröst, så har vi ca +6g här i Helsingborg, både vintergäck och snödroppar blommar, så ha förtröstan våren är på väg:)
Kanske lite foton i morgon.

0 313 visningar
10 svar

Vilken sopp?

Barbro F

10 mar 2011 kl. 17:24

Hittat gamla svampbilder som jag inte kan identifiera. Vet någon?

0 332 visningar
10 svar

min nya svamptröja

klas jaederfeldt

19 feb 2011 kl. 12:54

häftig eller hur?

0 225 visningar
2 svar

svamptork

Eagle

2 mar 2011 kl. 06:21

Har använt vår mobila aircondition för att svamptorkning, den har ju som bieffekt att den torkar luften så då torkar den även svamparna över en natt. Vårt pysselrum får ett annat användningsområde under svampsäsongen (den känns avlägsen om man tittar ut genom fönstret).

0 598 visningar
15 svar

Frågeticka......

Stefan hbg

8 mar 2011 kl. 18:43

Novis på tickor och här är en från i somras jag inte fick riktigt kläm på. Lite luden, lukt och ev. smak har jag glömt det är ju ett tag sedan. Någon av Inonotus-tickorna kanske..?
Tacksam för förslag.

0 345 visningar
2 svar

Teakticka?

Kerstin, Lindome

10 mar 2011 kl. 12:22

Jag kan inget om tickor, men vet ju att många är mycket intresserade.
Här kommer i alla fall en Ticka?? tagen i djungeln i Trinidad.
Tänkte kanske någon kunde vara intresserad.
(För övrigt det närmaste en svamp man kom på den turen).

0 513 visningar
9 svar

Svampfärgat

siv n.

4 mar 2011 kl. 08:54

I väntan på att plocka svamp så får det bli stickning med svampfärgat garn
siv n

0 224 visningar
0 svar

Finns det någon?

Elisabeth jansson

8 mar 2011 kl. 00:20

Hej!

Har du gott om lystickor som du vill byta mot torkad K-J eller mot något tovat med lysticka?

Snart är det vår och då börjar svampfärgnings säsongen!
Jag längtar efter att få ta fram grytorna,men än är det mycket snö kvar här.
Det skulle dock bli mildare och börja regna i helgen,just nu blåser nog snön bort.

0 618 visningar
3 svar

Ekticka eller eldticka?

Karin W

6 mar 2011 kl. 16:16

Denna växte på en grov ekgren. Ekticka eller eldticka, går det att säga och i så fall hur?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone