Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1820 visningar
9 svar

Judasöron

"JAS" Helsingborg

8 jan 2011 kl. 15:27

Vi har ju diskuterat det här med spridningen och norrgränsen för judasöron och nästan hela tiden förknippat den med sambucus nigra (hylle/fläder). Jag har flera fynd av den på framför allt alm och bok men även på ask och GRAN, eventuellt har vi ett fynd på asp men det är för tillfället lite osäkert så vad är det som bestämmer gränsen hur långt norr ut den kan nå? Har någon några uppgifter om när de första fynden av den gjordes i Sverige? Att det var i sydvästra Skåne ...mer…

0 509 visningar
18 svar

Svampböcker

Emil A

15 jan 2011 kl. 11:36

Hej, jag är nybliven svamp - entusiast (började på allvar intressera mig först i höstas efter en grundläggande svampkurs) jag har redan gjort ett par inlägg på detta toppenforum.

Nu till saken, jag använder mig för närvarande av ryman holmåsen “svampar - en fälthandbok”.
Jag vill ha mer omfattande litteratur, är det “funga nordicas” tre böcker som gäller då? eller finns det bättre alternativ?

Var får jag tag i böckerna? NHBS? eller finns det någog svensk bokhandel. på sve…mer…

0 301 visningar
2 svar

Skål på handske

Tina Nordberg

15 jan 2011 kl. 15:49

ja så är det. Grannen hade lämnat ett par gamla skinnhandskar i boa.
När de sedan kastades ut började det växa.
Har kommit så långt att de nog är en Peziza, sen tar det stopp.
Behöver lite hjälp på traven.

0 826 visningar
10 svar

Vedsvamp

Monica A

14 jan 2011 kl. 15:45

Jag behöver hjälp med några svampar som växer på träd och som jag inte stött på tidigare eller är osäker på.
1. Något taggigt skinn som växer på en nedhängande död ekgren i eklandskapet söder om Linköping.

0 379 visningar
6 svar

Fredagstok

Tina Nordberg

14 jan 2011 kl. 13:35

Nu kommer en liten bildgåta. det är något jag hittade alldeles nyss.
En riktigt söt rumpa med 3cm lång svans.Bilden uppförstorad.
Frågan är: Var har jag tittat detta?

0 327 visningar
3 svar

Äntligen fredag

Tina Nordberg

14 jan 2011 kl. 10:18

men så grått o trist, mera snö kom ner i natt.
Får lov att lysa upp med en blomma som föresten blev ett nytt “kryss” för mig i somras.

Kan ni den?
Här får ni gissa.

0 444 visningar
9 svar

Lite ögongodis

Tina Nordberg

10 jan 2011 kl. 19:30

Färgglada är de iaf.De muntrar upp bra i vinterkylan, när man sitter vid fönstret och blickar ut över snötäckta vidder.

0 450 visningar
7 svar

Behöver hjälp

Tina Nordberg

10 jan 2011 kl. 14:04

Börjar nu på allvar gå igenom 2010
års frågetecken, och har strandat.
De två förta vill jag kalla:
1.Almmussling på björk.

2.Ringmussling,på en vedtrave med grova lövstockar

Den tredje lilla dryga 1cm ulliga på både björklöv och murken ved, som nog åxå var lövträd.Den klurar jag inte ut, kan ni hjälpa mig?

0 282 visningar
0 svar

Hotade svamparter i Blekinge

Frida T

11 jan 2011 kl. 17:24

0 334 visningar
5 svar

Nya matsvampar nästa år?

Johanna Gävle

30 dec 2010 kl. 20:46

När jag läste tråden om flugsvamp så hittade jag även på en artikel där det står att vi kan ha fler matsvampar att upptäcka i Sverige. Artikeln finns här:

http://goliatmusseron.blogspot.com/2010/12/blog-post.html

Det avslutande stycket tar upp eventuellt nya matsvampar.

Så Gott Nytt År på er alla, förhoppningsvis ett år med många nya spännande upptäckter.

0 328 visningar
3 svar

Okänd svamp

Tomas K

7 jan 2011 kl. 19:44

Jag undrar om någon har någon aning om vad detta kan vara. Jag tycker det ser ut som någon Albatrellus men får inte riktigt ihop det. Hittades nära Umeå i ung skog.

0 203 visningar
4 svar

vad är detta?

Gunan

6 jan 2011 kl. 17:02

Tittade igenom mina bilder från november och hittade dessa bilder. Vad kan det vara?

0 290 visningar
8 svar

God fortsättning

Lena M

1 jan 2011 kl. 09:17

på ett nytt år !
Den första svampbilden 2011 men fotad igår, tickor på al efter byvägen, vilka det är vet jag inte :).

0 249 visningar
4 svar

Knölgömming?

Karin W

6 jan 2011 kl. 15:35

Jag har letat lite på nätet och funderar på om serie 1 och 2 kan vara knölgömming. 1:an växte på en hasselpinne, 2:an på asp- eller sälgved. De är i storleksordningen 0,5 mm breda och höga.

Serie 3 är en mycket liten skål på en mycket dålig bild. Skålen är ca 1/5 mm stor och orange. Den växte på almved. Jag har ingen större förhoppning om att det ska gå att säga vad det är, men skickar med den i alla fall, ibland så blir man förvånad över vad som är möjligt att ide…mer…

0 313 visningar
22 svar

Mer hjälp, inga tickor

"JAS" Helsingborg

7 dec 2010 kl. 22:14

utan kanske en Diskfränskivling Hebeloma mesophaeum eller en Tårfränskivling Hebeloma crustuliniforme eller kanske ingen av dem?

0 197 visningar
2 svar

Arthjälp

Emil A

5 jan 2011 kl. 09:49

Vad kan detta vara för en art? Hittade den i en blandskog i Tidaholm en regnig dag i oktober.

Hoppas infon räcker.
Tack på förhand/ Emil

0 330 visningar
1 svar

Vilken dröm!

Helena

4 jan 2011 kl. 19:11

Drömde i natt att jag hittade rödgul trumpetsvamp här i Luleå, blev överlycklig!
Sen vaknade jag och tittade ut genom fönstret och insåg att ... det var bara en dröm.
Men ack så härlig!!!

0 510 visningar
8 svar

Torkade trattkantareller köpes!

Christer

3 dec 2010 kl. 11:59

Hej!

Finns det någon som vill sälja torkade trattkantareller till mig? Behöver 1-2 kg.

Maila mig! christer.z@telia.com

0 368 visningar
1 svar

frysta kantareller

Dijana

4 jan 2011 kl. 22:34

Finns det någon som vill sälja kantareller ni fryst från nu i höstas. Både trattisar och vanliga gula. Jag köper de alla. Hoppas det.

Hör av er till mig dijanas@hotmail.com

0 319 visningar
1 svar

Läs om svampflugan

gunhild i Kåddis

30 dec 2010 kl. 20:28

Jag har fått en pdf-fil om platt-tickeflugan från Anitha. den finns att läsa på min hemsida.
http://hem.passagen.se/nyergu/
Klicka på Om svampflugan.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone