Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 425 visningar
5 svar

Jordstjärna - men vilken?

Peter

19 mar 2010 kl. 16:11

Dessa fanns i ett igenväxt blomland i Björklinge (norr om Uppsala). Vilken sort kan det vara?

0 477 visningar
16 svar

Goliatmusseron

gunhild i Kåddis

17 mar 2010 kl. 11:27

Nu finns det goliatmusseron på ICA i Umeå.

0 882 visningar
28 svar

Vad är detta?

David R

10 jan 2010 kl. 14:24

Hej,

Tar tacksamt emot hjälp med vad detta är för ticka! Har funderat och letat i böcker och på nätet men får inte ihop det.

Den växte på liggande lövved (gråal), var utbredd över en mycket stor del av stammen, ca 0.5 cm tjock, medelstora porer (3-4/mm, kantiga till runda), helt resupinat och hade en vacker färg och på vissa ställen ljus kant, liknande ockragrynna i Ryman/Holmåsen.

Tänkte att det därför kanske kunde vara ockraporing, men det stämmer inte eftersom den ha…mer…

0 322 visningar
16 svar

Nya fynd, Trollhand.

"JAS" Helsingborg

18 mar 2010 kl. 21:47

Idag fick jag äntligen möjlighet att kolla upp ett nytt område i södra HBG några 100tal meter norr från den plats som jag hittade de första fynden av Trollhand i HBg:s kommun i höstas. Visst fanns det några individer även här, efter 4 timmars sök på några 100kvm. så hittade jag 5st. individer. Området är tidigare genomsökt av några forumister från HBG och även av ett par mykologer mig veterligen men ingen har gjort några fynd här, förutom jag då =)

0 728 visningar
28 svar

Lycklig

Geraldine, Vällingby

12 jan 2010 kl. 12:22

Har bokat en liten valp idag. En Lagotto Romagnolo. Är det någon som har erfarenhet av denna ras?
Det känns så spännande.
Det är en italiensk tryffelhund. Jag tror att det kommer bli en bra kompis som kommer att få hänga med mej på alla mina svampturer.

0 351 visningar
9 svar

Sprängd alm.

svampstaff

5 mar 2010 kl. 17:41

Hittade en sprängd alm typ, som det växte en grönblåvitaktig svamp på? den är ca 5mm tjock men ser inga porer?Obs ingen träbit.

0 809 visningar
28 svar

Ny matsvampsart i Sverige

Hanna

15 mar 2010 kl. 09:13

Tydligen så kom det fram en del spännande på helgen i Göteborg.

http://lyophyllumshimeji.blogspot.com/

0 406 visningar
7 svar

Svampfärgning - helgkurs?

Tanja i Gagnef

10 mar 2010 kl. 09:56

Det var någon här som pratade om en ev. helgkurs i svampfärgning under våren. Jag fick några mail också, men dumt nog sparade jag dem bara i mailboxen och min dator behagade krascha för ett tag sen och radera allt som fanns där… Mitt eget minne har alldeles för låg kapacitet ;-) så jag minns inte ens namnet på den jag mailade med om detta! Är det någon som kan hjälpa en färgningssugen vimsig svampnörd med info om den ev. kursen?

0 216 visningar
0 svar

Svampkonsulent Norrs vårträff

gunhild i Kåddis

17 mar 2010 kl. 20:22

0 321 visningar
12 svar

Andra rundan 2010

"JAS" Helsingborg

16 mar 2010 kl. 22:04

Det har varit mycket vinter här i Skåne och det har blivit glest mellan skogsturerna. Idag blev det andra rundan för i år och jag hade siktet inställt på en myxomycet som bara lever i snösmältnings gränsen men tyvärr gick jag bet på den, efter 6 timmar gav jag upp. Jag tror att det fortfarande är för kallt om nätterna och förhållandena inte tillräckligt bra, får försöka i slutet på veckan igen. men jag stötte på för mig årets första sånglärka:) och en hel del kärleks…mer…

0 832 visningar
9 svar

Hartsticka?

svampstaff

15 mar 2010 kl. 19:02

Irene A hade nog rätt(ovanligt) angående den röda lackade tickan på bok, jag får det inte till nåt annat.
Lackad yta med brunt harts på, det kommer även nya uppepå, fick loss en liten och den har ju typ en fot?

0 303 visningar
6 svar

Våren är på G

Lena M

24 feb 2010 kl. 08:31

Rapport ifrån Malmö på morgonen, vintergäck och snödroppe har setts. Och vi har fått ett nytt naturreservat i veckan med b.l.a gamla 200-åriga tallar, sällsynta växter och svampar, b.l.a grantaggsvamp, vintertagging. Kårsberget, 12 km sö. Torsåker och i Gästrikland, nytt område att utforska framöver så nu kan man börja tro på en ny spännande säsong.

0 363 visningar
12 svar

Konstigt på tall

Helena A

15 mar 2010 kl. 19:59

Någon kunnig här som kan tala om vad jag hittade idag.
Utväxten på tallen är ungefär som en kokosnöt i storlek och påminner
i formen om en ekollonhatt.
Jag har aldrig sett nåt liknande.

0 298 visningar
2 svar

Ny matsvampsart, del 2 (shimeji)

Hanna

15 mar 2010 kl. 19:12

Uppdaterad text i länken borde kunna reda ut frågetecknen som blev i mitt tidigare inlägg. Jag skrev och frågade och det blev snabb respons, det hjälper att vara nyfiken ibland :-)

http://lyophyllumshimeji.blogspot.com/

0 289 visningar
5 svar

Vit ticka i bokhål?

svampstaff

15 mar 2010 kl. 18:58

Hallå!
Hittade en vit ticka idag i ett bokhål på omberg, nåde knappt upp men lyckades sticka in kameran, men vad är det?
Apelticka?skumticka?

0 417 visningar
2 svar

Liten bokdyna bla

svampstaff

15 mar 2010 kl. 19:09

Tror jag på serie1
serie2 ett vackert skinn på bok, gul/rosa?
Sen är jag fundersam på en bok med tre plattickor (dom enda jag sett på omberg) utan gallbildningar o dyl. kanske sydlig platticka, men det får väl vänta.

0 321 visningar
3 svar

Fem godingar

Lena M

15 mar 2010 kl. 15:39

passerade byvägen när jag var på hemvägen, söta eller hur ?

Och skall man tro TV 4as väderprognos så blir det plusgrader och regn fram emot söndagen , det bör väl bort lite snö förhoppningsvis.

0 1432 visningar
7 svar

Champinjoner

Ann-britt

14 mar 2010 kl. 17:01

Någon som vet var man kan köpa en färdig låda för att odla champinjoner hemma.
Har sökt på nätet och här på sv-guiden men hittar inte något. Jag trodde Tynderö hade men det var bara ostronskivling.

0 339 visningar
3 svar

Rapporter, finns dom?

Bo E

15 mar 2010 kl. 14:02

Är det fel på funktionen eller är det bara så att vi passerat nyår och inga rapporter finns för det bara gäller ett år i taget?
...och inga rapporter lagts in i år.

Börjar det inte komma vinterskivling och färska trollhänder snart?

Jag förstår att det mesta som avhandlas nu är fjolårssvamp även i nya fynd.

0 341 visningar
5 svar

Vad kan ha hänt....?

anithau

12 mar 2010 kl. 18:46

För ca 6 veckor sedan fotade jag bl a dessa två, de var då helt intakta.

I dag när jag fotade dem, så ser de ut så här. Bitar är borta från dem. Kan någon ge mig en trolig förklaring till fenomenet?
Tack på förhand

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone