Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 502 visningar
1 svar

Mottaggsvamp

Linda Andorsen

14 sep 2009 kl. 14:18

Sarcodon squamosus
Jag funderar hur ätlig denna svamp er. Nogon med erfaring?

0 377 visningar
6 svar

Bok ?

Benny

17 sep 2009 kl. 10:06

Nå, jag är HELT rudis, vilken bok köper man ?

//Benny

0 243 visningar
6 svar

Vad tycks

Jan A, Uppsala

16 sep 2009 kl. 23:37

om den/de här - då?

0 279 visningar
3 svar

Färgklickar från hassellunden

Lena M

17 sep 2009 kl. 07:54

och namnlösa.

Är det en fingersvamp och vilken isf? Den var spröd i konsistensen.

En intensivt röd vaxing fanns också bland löven ?

Liksom dessa gula plättar på en murken aspstam ( tror jag )

Kul om någon kan namnen !

0 341 visningar
7 svar

Microglossum?

Frida

16 sep 2009 kl. 15:43

Hej!

Är detta en olivjordtunga var.fuscorubens? (Är det ens en art?) Har ej sett microglossum förut (bara på bild) så jag hoppas någon kan bekräfta eller dementera min teori? Slät fot med mörkare “Huvud”. Växte på torr betesmark.

Någon som vet?

0 631 visningar
4 svar

Uppsala

nina i U:A

16 sep 2009 kl. 23:38

Någon i U:A som har lust till en svampplockarutflykt? Plockar mängder av trattisar, men skulle behöva hjälp med att botanisera bland andra svampar :-)

0 409 visningar
2 svar

Annorlunda blodriska

Jan A, Uppsala

17 sep 2009 kl. 06:53

från den ”storlokal” där vi och barnbarnen tidigare, dock inte varje år, hittat extremt blåblodiga blodriskor. Det ymnigt flödande, närmast koboltblå ”blodet” blev vid nedsmältningen skarpt ärggrönt. Såg ”ovanligt” ut men smakade blodriskelikt.
Detta färska fynd har vissa utseendemässiga likheter med de extrema, men saknar tyvärr den viktigaste. 
Nästa ymnigt ”blådande” fynd ska utsättas för ingående riskanalys!

0 2546 visningar
10 svar

sotbrun vaxskivling?

Anna

16 sep 2009 kl. 14:15

Kan detta vara sotbrun vaxskivling?

0 383 visningar
5 svar

Vad är detta för svamp?

Johan

16 sep 2009 kl. 23:59

Nybörjare så jag har dålig koll. Någon sopp?

0 480 visningar
10 svar

Luddticka ??

Gula

15 sep 2009 kl. 23:01

Är det en luddtickefamilj jag hittat eller är det nåt annat???

0 373 visningar
7 svar

Helröd sopp?

svampstaff

16 sep 2009 kl. 19:40

Under en ek, ingen reaktion vid tummnig?
Och en fjällskivling intill stammen på en ek?

0 248 visningar
1 svar

Dofttaggsvamp?

Tanja i Gagnef

16 sep 2009 kl. 21:33

Jag förmodar att detta är dofttaggsvamp? Rejält stora, c:a 15 cm rakt över. Seg i köttet, blåaktigt kött. Doftade angenämt (fast inte lavendel tyckte jag). Mossig barrskog i Dalarna.

0 591 visningar
6 svar

Bitterskivling?

HIK

16 sep 2009 kl. 17:34

Kan det här vara Ringbitterskivling? Jag tycker allt stämmer förutom att den växer i marken och inte på ved

0 364 visningar
2 svar

En kremla och en skivling?

ÅsaS

16 sep 2009 kl. 19:47

Har börjat plocka lite andra arter än kantareller. Åt en fantastisk god fjällskivling igår.
De här två växer i min trädgård, den vänstra tror jag är sillkremla. Den högra är en väldigt vacker bronsfärgad, skimrande….svamp :)

0 1418 visningar
5 svar

Vit murkla nu??

Annika

16 sep 2009 kl. 20:15

Hej!

Kan någon säga vad jag har hittat? Det är en vit murkla ca 1 dec hög. Lite brunt.
Hittad i gräsmatta tillsammans med fjällig bläcksvamp.

0 253 visningar
2 svar

Broskmussling?

HIK

16 sep 2009 kl. 19:22

Växte på bokstubbe segt kött.

0 284 visningar
0 svar

Tätskivig nagelskivling?

HIK

16 sep 2009 kl. 20:07

Tätskivig nagelskivling på tallkotte?

0 716 visningar
16 svar

Vilken murkla?

NadaL, Umeå

12 sep 2009 kl. 07:09

Vid Vindelälven på en stig(björk) mot tallhed, växer fem st. murklor.
Hittar inget som stämmer.
Foten är fårad som hos svart hattmurkla, men den sadelfomade hatten förvirrar.Murklan är 8cm lång och hatt är 3,5cm i diameter.
Hjälp!

0 926 visningar
11 svar

Förväxlingssvamp?

Lis

15 sep 2009 kl. 19:23

Höjd 4,5cm i rensat skick, samma färger som trattkantarell, växer
på samma ställe. Konsistens nånstans mellan tuggummi och gummisnodd. Inga åsar på undersidan. Luktar inte trattkantarell, har ingen tratt.
Tycker den liknar en liten murkla.
Hittade dom längst ner i korgen när jag nästan rensat färdigt.
Vad händer om man äter en sån svamp?

0 406 visningar
1 svar

Fyrflikig jordstjärna

Lena M

16 sep 2009 kl. 18:58

har kommit i skogen Övre Berg i Torsåker, liksom experthjälp ifrån U-sala :)
Många hasseltickor i lunden och annat smått och gott som jag lägger ut senare.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone