Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 431 visningar
11 svar

Färgsvamp?

gunhild Nordås

12 sep 2009 kl. 17:59

Det dräller av tallgråtickor ute på hedarna nu, är det ngn som är intresserad? Jag skulle kunna plocka i så fall.

0 1411 visningar
66 svar

mandelriska

Katrin Tyringe

15 aug 2009 kl. 20:36

kan inte hitta något recept på mandelriskan på receptsidan.Var hittar jag det annars

0 453 visningar
5 svar

Vilken spindling?

Tanja i Gagnef

16 sep 2009 kl. 21:37

Dessa granna spindlingar har jag sett gott om i år. Hatten är så rundkullig så på håll ser de ut som soppar! Lukten svagt obehaglig, smakade gjorde jag inte!!
Mossig barrskog i Dalarna.

0 360 visningar
5 svar

Har någon dåligt med trattisar?

Tanja i Gagnef

16 sep 2009 kl. 22:10

Hej!
Detta är förmodligen en fånig idé men jag chansar ändå ;-) Jag hittar drösvis med trattkantareller och tänkte att det kanske inte är lika god tillgång överallt? Däremot har jag bara hittat typ 10 st svart trumpetsvamp. Nu till min tanke - finns det någon som hittat massor med svart trumpet men för lite trattisar och skulle kunna tänka sig att byta lite svampar..? Hoppas jag inte alldeles gör bort mig nu, det kanske är lika gott om trattisar överallt…

0 353 visningar
7 svar

Fingersvamp ?

Gula

15 sep 2009 kl. 20:42

Växte i en sluttning med asp, björk, ek och gran. Tyckte den var mer ‘persikofärgad’ än på bilden…

0 282 visningar
4 svar

Mysko sopp....

oskarlisa

17 sep 2009 kl. 19:25

Trodde det var en smörsopp men ljusare. Fastare i köttet, ring, lite “sprickig” i hattens ytterkant…Vilken sopp kan det vara?

0 603 visningar
16 svar

blomkålsvamp

Anders Andersson

29 sep 2008 kl. 16:56

Jag har funnit ett exemplar av den, som jag förstår, ganska ovanliga arten Blomkålsvamp. Den väger ca:1kg och är i gott skick. Den lär dock bli lite besvärlig att rensa. Men det är väl som vanligt att man får göra det själv om man vill få det gjort. Hur som helst så är jag mycket nöjd med mitt fynd.

0 703 visningar
7 svar

sammetsopp och goliath?

Frida

17 sep 2009 kl. 14:04

undrar om jag har rät när jag tror att de två svamparna på bilderna jag bifogar är ovanstående arter? om dom inte är det vad är det för något?

plockade i boden, norrbotten

0 287 visningar
2 svar

mångkransad?

greger

17 sep 2009 kl. 07:47

hej alla
annu en bild fr ifjol
växte med björk i en park
tror det är mångkransad spindelskivling?
tacksam om någon kan bekräfta det
mvh greger

0 701 visningar
7 svar

medel mot fästing

Draken

16 sep 2009 kl. 22:32

jag ser att det finns en tråd här vad gäller älgflugor o äckelpäckel men de har inte besvärat mig, peppar peppar men vad ska man ha mot fästingarna något medel som inte är alltför giftigt, finns det något bra? Det känns inte så bra med det giftiga på apoteket, men vitlöken hjälper inte heller, någon som vet o jag skulle bli så glad?

0 273 visningar
1 svar

Klibbiga smörsoppar....

oskarlisa

17 sep 2009 kl. 15:44

hjälp. hur rensar man bäst ca. 200 små klibbiga smörsoppar, fulla med barr o annat, slarvigt plockade…...

0 883 visningar
10 svar

Den verkar ätlig???

Margareta

15 sep 2009 kl. 10:18

Jag hittar rätt ofta en svamp i gräsmark som t.ex. parkområde och vägkant. Den är brun (mörk valnöt), köttig (gult kött), stor som en handflata eller hel hand insvängd kant på hatten, som är svängd inåt mot mitten (grop). Den har skivor utan tydlig avgränsad markering mot foten (som gul kantarell). Den doftar gott, är inte besk. Jag har vågat blanda in den i stuvning någon gång utan att bli sjuk. Jag skulle vilja veta vad den heter. Jag hittar den inte i svampboken.
Margareta

0 263 visningar
3 svar

SUPER PLOCK

robert

17 sep 2009 kl. 13:53

på 2 timmar fick jag ihop 45 liter frisk svamp och inte av det dåliga sorten heller tycker jag!!!!!!!!

0 518 visningar
12 svar

9 olika svampar (nåja)

Benny

16 sep 2009 kl. 12:57

Här har ni o bita i. Vore riktigt kul att få veta vad dessa kan vara ???

Tack på förhand.
http://nuolja.se/svamp_id/svamp090916/svamp090916.htm

//Benny

0 292 visningar
2 svar

Tidningsartickel

Tina Nordberg

17 sep 2009 kl. 10:08

Läste en artickel i ortstidningen idag. Där står att läsa att vi har 10000 svamparter i landet, varav 30-50 är ätliga. Hoppsan, nu har nog flera av oss ätit oätliga arter. Kastade en snabb blick i svampboken räknade men tröttnade vid 117.
Har någon ungefärlig uppgift på hur många ätliga vi har?
Där står åxå att kremlor och riskor känner man igen genom att de går att smula. Alla andra svampar är trådiga.???
Detta reportage är gjort vid en svampkurs med ledare (ej konsulent…mer…

0 280 visningar
2 svar

rånformad svamp

Tania

17 sep 2009 kl. 13:19

Hittade denna fina svamp som såg ut som ett glassrån. Vad kan det vara? Påminnde om en violgubbe men fel färg och platt upptill. Bilderna blev inget vidare, i foten är den “rutig” som ett rån, röd på hatten och ca 10cm hög.

0 2197 visningar
26 svar

Krig mot älglusen

zingo

15 sep 2009 kl. 21:26

Jag har gjort en blandning med eteriska oljor som jag använd på 3 skogsturer nu. Vet inte om det är oljan eller nåt annat som gör att jag får vara i fred för dem. Men det verkar faktiskt fungera.
Har haft max 2 avskum på mig till skillnad mot att de attackerar i stora klungor.
Har även märkt när man ser dem landa i t ex ansiktet så flyger de iväg direkt.
Är det nån mer här på guiden som håller på med oljor så prova gärna och berätta vad ni tycker!

Blandningen jag gjorde b…mer…

0 326 visningar
11 svar

Fler frågetecken

Madde Småland

7 sep 2009 kl. 11:30

Har lite fler som jag behöver hjälp med. Har inte haft tid att fråga om de första serierna förrän nu, men bättre sent än aldrig:)

De första 3 bildserierna är från 09-08-21 och de första 2 växte i samma mossiga dike jämte en grusväg. Det är i en granskog med inslag av tall men de närmsta träden var gran.

0 1850 visningar
3 svar

Senska VS "Baltiska kantareller

Jonnie

16 sep 2009 kl. 16:12

Jag lovade ju att kolla upp hur det förhöll sig med kontrollen av de importerade kantarellerna som säljs i våra butiker. För att detta skall bli överskådligt och förståerligt måste en del begrepp redas ut..

Så här ligger det till:

De som skall sköta tillsynen över livsmedel som säljs i våra butiker i tex Kristinehamn eller Örebro är den LOKALA miljö och hälsovårdsnämnden.
DE gör inga som helst kontroller på svamp om det inte finns en skälig misstanke om att det inte st…mer…

0 1128 visningar
1 svar

taggig trattkantarell

Tina

17 sep 2009 kl. 11:36

Hej.
Jag är ovan svamp pockare och har hittat en trattkantarell med som små taggar uppe på hatten. I övrigt ser den ut som de andra jag plockat och som är trattkantareller. Jag plockade de “taggiga” svamparna på samma växtplats som de andra. Nu har jag läst här i svampguiden att det inte finns några giftiga svampar som ser ut som kantareller men jag känner mig ändå fundersam.
Mvh

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone