Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
I dag besökte jag ett svampställe som jag plockat trattisar och gulisar under ca 5 års tid.
Jag har gått igenom lokalen kors och tvärs, upp och ned.
Så idag, kommer jag till en liten plätt med ormbunkar, fuktigt och mitt framför mina ögon ser jag rödgul trumpetsvamp, ca 15 st i varierande storlek.
Hur kan det gå till? Hittade inga fler, det är ingen myr el kärr.
Såg inga tecken på att det var länsat. Kan det bara vara en liten plätt med några få el kan jag förvänta mig att…mer…
Av de flesta en mkt uppskattad matsvamp och en relativt “vanlig” svamp, samt ovanligt lätt att känna igen. Har dock aldrig sett den i affärn(möjligtvis torkad,kanske) eller inte ens på restaurang (Örebro). Finns den ute i handeln?? Eller bunkrar folk??
Äntligen kan även jag sälla mig till dem som jublar över alla rödgula trumpeter i år. Hade nästan gett upp när vi snubblade över ett kärr som trots rådjurens kalasande hade mer än vi kunde plocka. Kunde hittat dem några dagar tidigare, många var övermogna och hade äckliga inneboende! Tog åtta timmar att rensa dem - men ändå.......
Svamplycka kallas det visst!
Hittade några märkliga kantareller idag. Trodde först att det var narrkantareller, för formen påminner om dem.
Spenslig fot. Färgen mycket mer åt aprikos/orange än “normala” kantareller. Luktar som vanlig kantarell. Växte bland hassel och ek.
Vanlig C. cibarius eller ngt annat? De kanske ser ut så när de växer med hassel? (Inte mina vanliga kantarellmarker…) Ett tag var jag inne på C. friesii, men åsarna har samma färg som resten av svampen.
“Normal” kantarell till vänster, “...mer…
Har ni vägarna förbi Haninge ska ni hålla ögon öpnna lite extra, tydligt bra goliatmarker där. Måste ta mig dit i helgen.
Som de flesta vet handlar jag med svamp i Värmland. Det finns gamla trådar her som blivit lite småheta i ämnet, men jag tycker det vore kul med en ny debatt. Att det är tråkigt att hamna i spåren efter en proffsplockare är ju självklart, det drabbar även mig, då jag är en smått fanatisk plockare på fritiden. En tröst jag har funnit är att åtminstone de Gula kantarellerna ökar i produktion per ytenhet och år ju hårdare de plockas. Om det betyder att de skjuter nya kroppar för…mer…
Ett ”modestum”-rykte säger att vad som nu kallas glaucopus egentligen är scabrosus, medan våra ”modestum” är den riktiga glaucopus, beskriven just från mina svampmarker.
Den som lever får se, men det låter ju inte alldeles heltokigt… Årets ”modestum” från min lokal kommer jag att högtidligen donera till riksmuseet.
I tisdags kväll såg den ut ungefär så här i blixtskenet!
Just nu finns det en mångfald av giftiga svampar, till skillnad mot på försommaren.
Nu till min fråga: Kan man göra avkok av någon/några arter för insektsbekämpning, t.ex bladlöss, rapsbaggar m.m. och spara detta ett drygt halvår tills det är dags att dräpa smådjävlarna. Enligt min mening bör något svamp gift lämpa sig för detta ändamål.
Tacksam för råd och tips.