Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 261 visningar
0 svar

spindling fråga

Mattias Andersson

16 sep 2009 kl. 19:07

Rapport från mykologiveckan i Halland. Skivsopp, parasitsopp, bläcksopp är några exotiska soppar som vi hittat. Men nu till frågan. En telamonia i anomalusgruppen. Vackert violett mycelfilt i fotbasen. I bokskog, bilden tyvärr något oskarp. Förslag?

0 414 visningar
6 svar

Misstänkt förgiftning uppklarad

Karl S

16 sep 2009 kl. 15:02

Har just undersökt de svampar som Chris sparade efter hon misstänkt att en giftig spindling kommit med i hennes kantareööskörd (se en tidigare tråd som Chris startade).

Det är fråga om Cortinarius limonius, eldspindlig, alltså inte C. specisissimus, toppig giftsp. Bilden som visades var något otydlig, men stärker ändå disgnosen C. limonius.

Det känns skönt att veta, och jag antar att hon själv kommer att tala om att hon mår bra.

0 945 visningar
9 svar

Parasollfjällskivling ?

HIK

15 sep 2009 kl. 20:42

Ganska små exemplar

0 277 visningar
4 svar

Vilken cortinarius?

HIK

16 sep 2009 kl. 00:41

Tycker den verkar lik Orangebrun spindelskivling skivorna skiftar i brunorange.

0 277 visningar
0 svar

Korrigering...

Jonnie

16 sep 2009 kl. 16:35

SVENSKA kantareller skall det vara och naturligtvis Statens Livsmedelsverk, (det är ju själva f..)

0 404 visningar
5 svar

4 taggsvampar

gunhild Nordås

24 aug 2009 kl. 18:21

I dag såg jag en del taggsvamp, dom bleka har jag nästan bränt upp i pannan, dom tre andra har jag på bild vet inte vilket som är bättre.

0 280 visningar
6 svar

Skålar vid brandplats

Tina Nordberg

15 sep 2009 kl. 09:59

Var i Sundborn i helgen och vid en lägereld vid älven hittade jag de här skålarna. De växer direkt på kolen. De största var en dryg cm, de minsta såg jag inte föränn på datorn hemma.Hittar inget som liknar.
Vill gärna ha hjälp med dem.
Hittade åxå mina första grönskålar, en hel meter full.

0 531 visningar
14 svar

Tuvskivlingar igen

gunhild Nordås

12 sep 2009 kl. 16:21

Nu hittar jag flera men det är nog samma sort. Vore bra att veta namnet av nån kunnig.

0 320 visningar
5 svar

Veckans höjdpunkter

zingo

15 sep 2009 kl. 18:03

Gul trumpet för andra gången.
Svart trumpet för första gången letat i 20 år.
Blomkålssvamp den första jag sett livs levande och smakat. Fantastiskt god -kniper nog förstaplatsen i smak o konstistens.

0 610 visningar
10 svar

champinjon

Annvi

15 sep 2009 kl. 09:28

Är detta en champinjon som går att äta, den är plockad på en åker

0 436 visningar
12 svar

090913 Liten minifjällskivling???Sköldskivling?

Bo E

15 sep 2009 kl. 11:34

Fler fynd från söndagen.
Den första var en märklig fjällskivlingsliknande minisvamp med angenäm doft.
För liten att tugga på, tyckte vi…

Bild 3 visar vad jag nu antar vara sköldskivling, men jag blir aldrig riktigt säker på hur man skiljer dem från strecknagelskivling så jag vill gärna ha ett utlåtande av nån som kan dehär arterna ordentligt…

0 380 visningar
6 svar

090913 gissa på dehär då...

Bo E

15 sep 2009 kl. 13:06

Märkte att alla fynd från i söndags inte kanske var så självklara för alla, även de jag inte sätter frågetecken för.

Så vi gör en liten gissningslek av några.

1. inte så känd för norrlänningarna kanske?

2. inte på marken utan nån meter upp…

3. växer inte på träd, poserar bara för fotografen…

0 617 visningar
13 svar

Kalle Johan ???

BEnny

15 sep 2009 kl. 15:05

Vore ju kul om detta är Karl-Johan ???

http://nuolja.se/kj/kj.htm

//Benny

0 326 visningar
16 svar

Vaxings hjälp..

Frida

13 sep 2009 kl. 21:13

Den här klart röda vaxing växer på betesmark. Det var flertalet men “nyuppsprungna” så de blir nog större sedan. Klart röda på hatten. Hatten klibbig i väta , fot torr. Jag får den inte o stämma riktigt med något så jag hoppas på lite expert hjälp :)

Tusen tack på förhand

0 399 visningar
2 svar

Kremla

HIK

15 sep 2009 kl. 23:11

Vilken kremla? Bilden är överexponerad foten är mer blålila Ser ut som en Tårkremla men växer i granskog skarp smak.

0 253 visningar
1 svar

kärt återseende

klas jaederfeldt

15 sep 2009 kl. 23:04

var och inventerade vedsvamp i dag söder om Mälaren, på en liggande askgren såg jag vita tickor, OK, Skeletocutis nivea trodde jag, men för ordninges skull skulle jag ta med en bit å mikroskopiera skär loss lite ticka och stoppade i en plastpåse,ser plötsligt att delar av svampen är röd,där jag tagit på den, jag hade funnit en Physisporinus sanguinolentus Sårticka , tror att det åtminstånde var 10 år sedan sist

0 242 visningar
6 svar

Mussling ?

HIK

15 sep 2009 kl. 17:30

Vad är detta för något?växer på högstubbe förmodligen Al sammetsluden hatt mörkbrun. Hattkanten kal svagt strimmig och rödtonad.Skivorna ljusbruna skiveggen ljusare än skivorna och sågtandad ingen fot, svampen har mjuk konsistens.

0 232 visningar
12 svar

En skål och en sopp

"JAS" Helsingborg

15 sep 2009 kl. 12:07

Skålen har jag frågat på i min “värmlandstråd” men ej fått något svar så då frågar jag igen. Soppen som jag antog är en Kärrsopp Leccinum holopus men efter lite kollande på nätet blir jag osäker, någon som har en kommentar till den?

0 4605 visningar
36 svar

TOPPSLÄTSKIVLIGAR VA?

Marie annonym

13 sep 2009 kl. 16:17

Hitta dessa på min sons rumm och undrar om det är det jag tror det är

0 439 visningar
13 svar

Otrolig Guldåder!

zingo

15 sep 2009 kl. 17:56

Måste bara få delge er vad jag stötte på idag. Gick tillbaks till fjolårets fyndplats för gul trumpetsvamp och hittade såna ofattbara mängder att min första tanke var “det här finns inte”
Det är alltså en delvis fuktig sydväst sluttning jag följde och hur jag än vred och vände på mig så fanns bara mer o mer.
Det bokstavligen rann trumpeter utför.
Jag följde backen över en gammal körväg, delvis genom ett hygge med bara torrt gräs, enar, ris och täller över ytterligare e…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone