Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 390 visningar
20 svar

Småmissarna

Tina Nordberg Kolsva

20 feb 2009 kl. 10:29

Mamma Stina har ledig dag i dag,storasyster Lilly från ett tidigare äktenskap har ryckt in som barnsköterska.

0 316 visningar
9 svar

Tittut..

Stefan HBG

2 mar 2009 kl. 19:11

att dom här aldrig ger upp!
Finns väl hur mycket som helst sunkiga men nya dyker upp på oväntade ställen. Har väl plockat 20 liter hattar i tidig vinter innan jag tröttnade.

0 252 visningar
0 svar

Svampformer

gunhild i Kåddis

3 mar 2009 kl. 20:03

Visst blir man glad när man hittar såna former på björktickan?
Fyll på denna tråd med flera såna.

0 372 visningar
7 svar

Vad har jag hittat?

Monica A

2 mar 2009 kl. 22:21

Tog en tur i ekhagarna söder om Linköping igår. På stammen av en ek hittade jag den här tickan, som är 10-15 cm stor. Den verkar sjunga på sista versen, överdragen av ett svartgrått skikt, men i en spricka lyste köttet alldeles orange! Porlagret är c:a 0,5 cm tjockt och nu alldeles svart, och köttet är torrt och trådigt. Förslag någon?

0 592 visningar
4 svar

Efter skogsbrand

Jörgen

3 mar 2009 kl. 10:57

Hej alla. Tog denna bild på Tolvmanstegen utanför Strömstad förra vintern. Området utsattes fö en skogsbrand några år tidigare. Det syns dåligt men objektet sitter på en björk och och är vid fästet hård och riktigt träig. Är detta någon form av en svamp eller är det en skada i trädet som uppkomit av branden. Där hängde ännu en längre upp i trädet men den hade inte öppnat sig som den på bilden utan såg mest ut som en träig igel.

0 304 visningar
7 svar

Vackra tickor

Tina Nordberg Kolsva

2 mar 2009 kl. 10:31

på gammal lövstubbe, och så silkeslena. Sidentickor i en underbar rosett. Sedan ett jättefynd med borsttickor. Minst 20 lågor alla lika fulla.Är det någon som samlar på dem? ;)

0 591 visningar
14 svar

Hämtade rottickan...

svampstaff

1 mar 2009 kl. 20:18

Idag, vilken sort är det nu då tro?
På rotvälta från björk.

0 254 visningar
1 svar

Mikroskopering

gunhild i Kåddis

2 mar 2009 kl. 13:59

0 492 visningar
6 svar

Vad är egentligen en asp?

gunhild i Kåddis

28 feb 2009 kl. 19:22

Testa dina kunskaper om naturen!
http://www.naturensar.se/Global/Quiz/quiz2.html
Det är naturens år i år!

0 246 visningar
2 svar

En del att läsa om

Jan A, Uppsala

2 mar 2009 kl. 11:52

finns som vanligt i Linköpings svamklubbs månadsnotis.
http://svampklubben.org/mars2009.html

0 287 visningar
0 svar

Intressant artikel

Dieter Endom

2 mar 2009 kl. 11:02

Hänvisning i Natur & Trädgård nr 1 2009, Forskning.

http://diss-epsilon.slu.se/archive/00001804/

0 377 visningar
6 svar

Nytt försök- svamp på ek?

Monica A

26 feb 2009 kl. 21:28

Jag har visat de här svamparna förut. De växer på ek, men kan någon tipsa mig om vad det kan vara?

0 281 visningar
2 svar

Frågetecken från idag?

Enelie, Linköping

28 feb 2009 kl. 21:04

Flera växte på samma låga.
Storlek ca. 5-15 cm.

Ticka? Poring?

0 303 visningar
6 svar

Linköping med omnejd

Enelie, Linköping

28 feb 2009 kl. 20:34

Kanske någon har tänkt sig en tur till Kärna Mosse i helgen?...och har teleobjektiv.

Vid norra infarten/till scoutstugan sitter någon form av tickor högt uppe i en stor gammal ek. (Det är första stora eken precis när man svänger in på grusvägen, till vänster om vägen).

Jag är nyfiken på vad det är men mina kamera räcker inte till för att fota dem.

0 292 visningar
2 svar

Vilken svamp?

SvenD

1 mar 2009 kl. 16:13

Ytterligare en gammal diabild jag scannat. Någon som kan komma med ett förslag vad detta skulle kunna vara för rödskivling (för det måste väl vara en sådan)?

0 288 visningar
2 svar

Björktagging

klas jaederfeldt

1 mar 2009 kl. 18:15

skulle kunna vara ett bra namn på denna nya art. Ursäkta skojade bara :-) det är en missväxt Björkticka (obs inget photoshoptrix den såg ut så)

0 313 visningar
6 svar

Iskristall - inte svamp.

Bo Reyer

27 feb 2009 kl. 18:47

Förrförra helgen hittade jag denna bland många andra på Långforsens is i Sala. Kvällen innan låg det täta sjok av dimma i skymningen över isen och efter en kall natt bildades dessa. Garanterat äkta!

Nu till en helt annan sak. I tisdags köpte jag en ostbit till extrapris på ICA. Det stod OCKELBO med stora bokstäver, men när jag läste den finstilta texten under framkom det att osten var framställd i Polen. Kan man lita på att något från Ockelbo är äkta vara???

0 1268 visningar
17 svar

Torkad svamp i affären

gunhild i Kåddis

22 feb 2009 kl. 14:12

Fina förpackningar,fina svampar, många sorter, tips om användning och tillagning på baksidan,bäst före datum,fint framsatta i affären och namn och tel.nr. till den svampkonsulent som har plockat, torkat och förpackat svamparna. Kul att se sånt lokalproducerat på Kvantum. Pris för samtliga sorter 59 kronor för 20 gram.

0 851 visningar
4 svar

Ätliga

Lena M

27 feb 2009 kl. 20:16

Har suttit och bläddrat i Nordstedts ” Stora svampboken” och förundrat mig över svampar som står som ätliga. Visserligen är den tryckt 1985 så vissa är kanske omvärderade, några exempel.
Rosenfingersvampen och scharlakansröd vårskål, båda sällsynta men ätliga.
Stor klubbsvamp som fanns så mycket i höstas var också ätlig liksom rabarbersvampen.
Minst ett 20-tal arter till ansågs höra dit, svampar som jag trott vara oätliga.  Roligt iaf. att titta, läsa och lära.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone