Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 290 visningar
10 svar

frågetecken från i somras

Lena J

26 jan 2009 kl. 15:18

Några frågetecken från i somras,
samtlig från norra Västerbotten.
1:1 på murken stubbe
10/7-08
1:2-3 på gräsmatta/dikeskant
29/8-08

0 327 visningar
6 svar

Vårtecken, äntligen:)

Enelie, Linköping

28 jan 2009 kl. 15:59

Det har varit en osedvanlig mörk, mulen och dimmig vinter i år, tycker jag.
Kroppen är trött och själen sover:(
Men nu börjar våren så smått göra sig påmind i alla fall:)

0 304 visningar
12 svar

Svampstaff

Monica A

25 jan 2009 kl. 22:31

Idag var jag ute i ekbackarna bortanför Bjärka Säby och försökte hitta blektickan som du rapporterat. Jag har ju koordinaterna men det hjälpte inte. Fanns den på en nedfallen gren? Uppe i ett träd, högt eller lågt? Om du kan beskriva platsen och trädet mer för mig, åker jag dit igen och letar! Nu fick jag glädja mig åt epålettsvamp, raggskinn i massor, brunskinn, vinterticka och en del annat obestämt.Och backarna är vackra i sig!

0 324 visningar
35 svar

Mat och näring

Susan

25 jan 2009 kl. 10:49

Hittade en intressant hemsida.De flesta här på svampguiden är ju intresserade av mat och näring.
http://www.aktavara.org/

0 451 visningar
11 svar

Arresterad!

Sverker Olsson

11 okt 2008 kl. 17:55

Blev för en vecka sedan arresterad vid inresa till Kanada, Halifax för smuggling av halucigen drog. Svampen i fråga var plockad på tomten och var trattkantarell. Denna sades innehålla 75.500cc Psilocybin.

Vet någonnågotom detta?

0 456 visningar
24 svar

Fingersvampar ?

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 10:51

Hållit på med namnlösa fingersvampar länge och blir bara mer och mer osäker.
1.Fotat i höstas,växer i granskog.
  Kan det vara R.flava.

Taksam för era förslag.
Det kommer två til.

0 224 visningar
3 svar

En BLEK dag;)

svampstaff

27 jan 2009 kl. 19:29

När jag tog ner tickan från eken, fick jag se 10-tal blektickor över huvudet:)

0 252 visningar
2 svar

Gumman undrar?

svampstaff

27 jan 2009 kl. 21:37

Jag har inte en susning vad hon fotat?

0 528 visningar
8 svar

Pappersgröppa?

Enelie, Linköping

27 jan 2009 kl. 19:31

Jag är osäker, vad tror ni?

0 1177 visningar
9 svar

Fågelmatare...

Totte Gbg

19 jan 2009 kl. 18:31

Tallgboll dödade mes!
Vad har ni för fågelmatare?
Den här va inte bra för den knäcker nacken på småfåglar :(

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=470973

0 320 visningar
2 svar

Kantöra på gran?

Enelie, Linköping

28 jan 2009 kl. 15:43

Är det kantöra på gran eller är jag ute och cyklar?
De lär ju kunna växa på gran ibland.

0 532 visningar
6 svar

behöver hjälp

Dieter Endom

28 jan 2009 kl. 13:48

frun hittade och fotade svamparna.
Jag ser dom bara på bild och är osäker på arterna.

Bild 1 = vad är det?
Bild 2 & 3 = vintermussling?

0 1071 visningar
15 svar

Jätteticka på ek?

svampstaff

26 jan 2009 kl. 20:15

Har frågat förut, men nu fick jag en bunt svampböcker att dregla över från tradera:)
(sambon handlar)och tyckte jag kände igen jättetickan?
vanlig i skåne, men inte i mellansverige står det.Kan det vara en sån tro? 10meter från en phellinus pini:)

0 336 visningar
6 svar

Blandade frågetecken från dagen

svampstaff

27 jan 2009 kl. 19:39

Strävticka tror jag iaf. först?

0 1182 visningar
6 svar

Ohyra 2

Nilla59

23 jan 2009 kl. 18:35

På var sin sida av trappan har vi en Lagerhägg Prunus laurocerasus. Två år i rad har det varit en (osynlig) ohyra och ätit på den så det blivit dessa hål. Någon som vet vad som hänt och ev kur.

0 759 visningar
6 svar

Ej svamp. Ohyra.

Sofia, Skåne

23 jan 2009 kl. 00:51

Jag undrar om någon har något bra tips på hur man blir av med silverfiskar. Vi har dem nu i hela huset. Vi är helt desperata, men vi vill helst inte använda gift.

0 454 visningar
10 svar

Kakelplattor med svamp

Nilla59

23 jan 2009 kl. 18:38

Här är våra kakelplattor med svampmotiv som vi har i köket. (Man kan aldrig få nog ;)

0 245 visningar
5 svar

Vem gör vad med vem?

"JAS" Helsingborg

24 jan 2009 kl. 11:48

En dyna antar jag och en Ribbrynna Phlebia radiata på hagtorn men vad är det som händer?

0 361 visningar
23 svar

Oj vilken dag...

Madde Småland

25 jan 2009 kl. 19:47

Idag kom vi ut i bokskogen och det var fullt ös med 3 barn och en hund. :) Barnen hittade mer än jag han med.
En del av det vi hittade var borst-, fnösk- och klibbticka, kantarellmussling växte överallt, även lunglav, brunskinn, ribbgrynna mm.

En del av det vi hittade är jag osäker på så här kommer lite bilder.

Serie 1, har jag äntligen hittat ostronmussling? bild 3, är det vinterticka?

0 572 visningar
8 svar

Räknat fågel ;-)

Totte Gbg

25 jan 2009 kl. 18:23

Idag räknade jag 1 fågel ;-)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone