Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 248 visningar
2 svar

Färgklick och frågetecken

gunhild i Kåddis

12 jan 2009 kl. 15:22

Gullkröset känner jag igen men de övriga från i dag är jag osäker på.

0 636 visningar
8 svar

Vildsvin i Grimstaskogen? mm

Ragnhild, Vällingby

13 sep 2008 kl. 17:51

Fick just höra att vildsvin finns på norra Munsö. Och om dom är simkunniga är det säkert en enkel match för dom att simma över till Färingsö, gå tvärsöver och sedan simma över till Grimstaskogen. Idag har vi plockat svamp i en liten skog utanför Rimbo och där var det uppbökat på sina håll runt träd. Kanske vildsvin?
F ö är det gott med vildsvinsstek, kanske med trattkantarellssås och gelé?

0 249 visningar
1 svar

Flugsvampar i granen

Nilla59

12 jan 2009 kl. 12:50

Här är mina flugsvampar jag har i granen.

0 581 visningar
3 svar

Kötticka

Tina Nordberg Kolsva

12 jan 2009 kl. 11:02

med frågetecken.Tycker att det är en sådan, och den växte på björk.
Läste att den växer på barrträd.
Är det ingen kötticka eller växer den på löv åxå?

0 388 visningar
12 svar

Liten vit skivling...

RasBohlin

10 jan 2009 kl. 16:56

...som jag glömde att fråga om i somras, växte i parkmiljö, under ek.

0 254 visningar
6 svar

Glömt namnet

Tina Nordberg Kolsva

11 jan 2009 kl. 20:42

på den här brunpudrade, hade den med i augusti 2007. Hjälp mig.

Bild 2. Första gången jag hittat den, och det blev ett trettondagsfynd. Kan ni den?

0 267 visningar
10 svar

Behöver hjälp med fler

Madde Småland

11 jan 2009 kl. 20:44

Hittade idag fler som såg ut som de småttingar som jag fick förslag kantarellmussling på. De här satt på en gren som låg på marken så de var enklare att fota.
Så serie 1 bild 1 & 2 är på småttingarna
bild 3 på en skål

0 249 visningar
6 svar

Har ni sett dessa så här?

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 20:25

Några bilder på min vanligaste, Ostronmussling alltså men ikväll skall jag visa dem som inte många har sett dem innan, någon vanlig bild oxå förståss för det blev lite att skörda idag. det räcker till en omelett för 2.

0 248 visningar
3 svar

Id-hjälp önskas

Enelie, Linköping

11 jan 2009 kl. 19:34

Den här växte på lövlåga.
Jag hittade den 11/8-08.
Den var ganska tunn och mjuk som en mussling.

Några förslag eller gissningar?
Tacksam för hjälp.

0 546 visningar
5 svar

Svampställe bland antikviteter

Jan A, Uppsala

8 jan 2009 kl. 22:08

De som tittade på Antikrundan från Söderköping i kväll såg också ett fint svampställe. På de trädkantade gräsmattorna som ibland syntes, skördas ibland stjärnhovstryffel.  Från slutet av juli till i oktober, och ibland senare, kan det löna sig att kolla, inte alltför långt från de träd som är ”mykorrhizakompisar till svampen. Hemuppgiften är att ta reda på dessa!

0 309 visningar
17 svar

Ska inte störa!

svampstaff

10 jan 2009 kl. 21:16

Men har studerat artportalen ingående nu ett par nätter, Och finner den ganska enkel att rapportera fynd i.För enkel!Dvs. Har noggrant kollat fynd i min omgivning,gjorda av “svampillrar” som jag?
Men merparten,nämre 99% har INGEN bild på sina fynd?Vilket jag betäcknar som anmärkningsvärt?Ej heller nån medobservatör?
Det hela blir ju då inte speciellt seriöst i mina ögon.Koordinater till trots,med en noggranhet på 500 m, Nä känns inte speciellt trovärdigt, om man vill vara seriö...mer…

0 233 visningar
3 svar

Blå svamp

Lena M

11 jan 2009 kl. 10:56

Jag har inget namn på denna som växte i sågspån på vedbacken i okt. -08 ( kalkhaltig mark ) Kan det vara en blårödling ?

0 254 visningar
1 svar

Phellinusarter

gunhild i Kåddis

11 jan 2009 kl. 10:17

Inspirerad av Alfs talltickor startar jag en tråd med phellinusarter….
Börjar med denna som växer på mina älskade granar.

0 631 visningar
2 svar

Köp träd nu!!

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 10:29

Jag lägger ner restaurang besöket i kväll och köper träd i stället. Det blev 1 björk och 2 tallar. Kom igen nu och haka på:))

0 273 visningar
3 svar

Vad kallas det här

Lena M

10 jan 2009 kl. 16:00

fenomenet ?
På en död, stående gran fanns mängder med tickor långt upp på stammen och de satt vid grenfästena. Jag har aldrig sett något sådant tidigar , är det vanligt förekommande och vad för slags tickor ?

0 705 visningar
1 svar

Vril och björkticka

Bo E

9 jan 2009 kl. 15:55

Lite mer fotografiska minnen…

0 284 visningar
5 svar

Var hör dessa hemma?

"JAS" Helsingborg

8 jan 2009 kl. 20:05

Har 2 arter ur detta släkte, var hör de hemma eller bildar de ett eget. är de busksvampar eller tickor eller är jag bara korkad som vill stoppa in dem i ett fack?
serie 1 Vårtöra.

0 605 visningar
2 svar

Ett trollsmör kryper fram.

"JAS" Helsingborg

9 jan 2009 kl. 21:24

Letar och letar och hittar en del och inte en del men denna var rolig att hitta.

0 782 visningar
34 svar

Träna Latin!

Elisabeth Jansson

8 jan 2009 kl. 16:32

Hej på Er Alla!
                    Nu,börjar jag med en ny variant om ni är intresserade men jag börjar inte med A utan med den familjen som tillhör en av mina favoriter.

Så här hade jag tänkt (lite av Lenas förslag)
Jag skriver ett latinskt namn på en svamp och visar en bild,sedan ska nästa person svara det svenska namnet och skriva in ett nytt latinskt namn på en svamp I SAMMA FAMILJ och visa ett foto på svampen,ett som man har tagit själv. Det kommer säkert att bl…mer…

0 406 visningar
6 svar

Någon som vet

Lena M

9 jan 2009 kl. 15:34

Nu har jag irrat runt i hasselskog och kärrområde i hopp om att få se trollhand, men icke. Däremot frysta musslingar och vinterskivlingar och så dessa två som jag vill veta vad de heter.
Tunn vit ticka på död gren, kanske al och så det svarta , krös eller vad, det kändes mjukt.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone