Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 280 visningar
4 svar

Ny tråd/Gul Kantarell.

Robban O-hamn

9 jan 2009 kl. 23:05

Förlåt men kan inte hålla mig:)
Men det här med Gul kantarell eller inte ! är det inte lite som snopp eller penis? Pattar eller Tuttar? Kärt barn har många namn.
Själv har jag tagit till mig Kantarell och Trattkantarell, m.m.
Men blir inte ledsen om någon säger det jag inte tycker, för alla vet ju vad det är. Bara en liten tanke!  (Förlåt)!

0 328 visningar
8 svar

Repitition Tickor

Tina Nordberg Kolsva

9 jan 2009 kl. 11:23

Minns ni dessa tickor, de var med förra året?

0 1258 visningar
17 svar

dieter m.fl

stisse/mjölby

21 dec 2008 kl. 17:52

Jag tänkte en gång för alla försöka få reda på hur det förhåller sig med oxalsyra i citrongul slemskivling.Enligt dig dieter är påståendet en skröna.jag läste i boken min svampbok av Pelle holmberg och Görel kristina näslund att svampen innehåller oxalsyra.boken är från 80-talet.har nya rön kommit fram?.

0 985 visningar
7 svar

skrubbtaggsvamp

Irene A

9 jan 2009 kl. 14:18

Till Elisabeth J och andra som kan vara intresserade…

Till att börja med citerar jag klas från Riksmuseet (släktet Hydnellum, månadens svamp augusti 2004):

Zontaggsvamp, Hydnellum concrescens
Zontaggsvampen är en brun svamp med en hattdiameter på som mest 7 cm. Ofta är den zonerad och något trattformad. I tratten är svampen ofta knölig och ojämn. Den luktar mjölaktigt. Zontaggsvamp skiljs från skrubbtaggsvamp (nedan) på att den har sporer med långsträckta vårtor, så kallade…mer…

0 320 visningar
6 svar

Fler ?-tecken...

Lena J

8 jan 2009 kl. 22:42

Hej!
Har fler bilder jag vill ha hjälp med!
Dessa är från i början av juli,tagna på Bälingeberget i Norrbotten.
Tycker att det ser ut som någon mussling eller är jag helt fel ute?
bilderna:

0 703 visningar
18 svar

brun brandskål? m.fl.?

"JAS" Helsingborg

4 jan 2009 kl. 21:15

Har en gång fått förslaget brun brandskål? på denna, vad tror ni?
serie 1.

0 341 visningar
2 svar

AGARIUS, champinjoner

Lena M

9 jan 2009 kl. 08:28

Knölchampinjon tror jag att det är, rätta mig om jag har fel.

Har förstått att svamparna kan vara svåra att artbestämma utan mikroskopering men säkert finns det flera av er som kan och har bilder på arter.

0 386 visningar
36 svar

Njaa..

svampstaff

7 jan 2009 kl. 00:10

Struntar nog i det här med svampar!
Verkar bara vara en mkt.mkt. liten grupp av inbördes stjärnor, som sysslar med det?
Går nog över till mina fåglar och fiskar istället.
Offrar inte livet en gång till, för en sketen saffransticka, som ingen ens tittar på!!

0 342 visningar
8 svar

Irene A* /den kunde du?

"JAS" Helsingborg

8 jan 2009 kl. 22:54

Gud vad jag har letat bland trådarna men tji igen. Jag är hundra på att jag hade denna i sep. och irene hade ett svar då men vad? Nu har jag några senare bilder av samma så vi får se vad du säger nu?

0 518 visningar
28 svar

AMINATA , flugsvampar

Lena M

8 jan 2009 kl. 15:34

Kan inte ni som har bilder inom det släktet lägga ut dem ?
Fortfarande har jag svårigheter att skilja på brun, panter och gråfotad flugsvamp.
Vi kan väl ta det i lugn takt, vi har vintern på oss att titta på olika arter, efter att vi gått igenom dem kan väl någon bestämma vilka vi skall kolla på härnäst.
Kom loss !
Jag börjar med en som jag kan , röd flugsvamp.

0 2361 visningar
38 svar

Artportalen

Lena M

3 jan 2009 kl. 11:06

Tänkte försöka lägga in en ny rapport med bild ( rosenfingersvampen )men det blir stopp. Måste jag reg. inlägget först och sedan bifoga bild, hur gör ni ?

0 378 visningar
3 svar

Svamp-plocka & laga

Dieter Endom

9 jan 2009 kl. 11:46

Är titeln på en liten trevlig bok med svampbilder av Micke Krikorev och en hel del svamprecept. Utgiven av Bra böcker och inköpt på ICA-Maxi i Solna. Boken ingår i en serie med småformatböcker. Vi köpte två böcker för 69:-kr tillsammans. Mycket prisvärd och innehållet slår Bert Karlssons alster med hästlängder.

0 697 visningar
23 svar

copyright bilder

gunhild i Kåddis

6 jan 2009 kl. 14:49

Minns någon “tråden” som handlade om detta? Det fanns beskrivning på hur man skulle märka sina bilder.

0 292 visningar
0 svar

Foton på champinjoner

Micki

9 jan 2009 kl. 01:20

Svampboken på http://www.naturplats.com börjar nu vara riktigt hyggligt i skick, men än saknar jag bilder på champinjoner, musseroner, murklor, Rödgul trumpetsvamp och Stolt fjällskivling för att nämna några.

Har ni bra foton på dessa svampar eller något annat som saknas på http://www.naturplats.com, så skicka dem till mikasund@gmail.com, så sätter jag upp dem.

Om ni vill kan ni före klistra in ert namn eller initialier i högra hörnet på fotot.

0 691 visningar
18 svar

Fågelrapportering 2009

Jan A, Uppsala

6 jan 2009 kl. 11:26

Snart är det dags att räkna vinterfåglar.
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5434&typ=1
Förra årets resultat finns också på sajten liksom tips om hur det går till.
Precis som för rapportering till Artportalen så är dock instruktionerna dåliga.:((
En del tips och annat – från förra årets räkning – finns att hämta här:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=86351&fnr=1&sok=jan

0 472 visningar
9 svar

Svampchutney?

Kerstin i Vellinge

7 jan 2009 kl. 21:43

Hej,

Första gången i forumet men läser det med stort intresse. Smakade en gång på en restaurang små bitar av kantareller i en lite halvtjock lag och det var jättegott.
Enligt köket i restaurangen fanns det olja, vinäger, honung och salt i lagen, säkert några hemligheter också. Någon som har ett recept?

0 273 visningar
3 svar

Ibland kan det misslyckade bli något

anithau

8 jan 2009 kl. 11:14

Denna bild är misslyckad men ändå för mig tilltalande.Vill bara visa den. Min första reaktion - kasta den.

0 14516 visningar
12 svar

Frysa Kantareller???

Lotta

10 sep 2008 kl. 16:28

Har köpt lite kantareller,nu är jag helt novis om svampbehandling,har bara hållit mig till champinjoner som avnjutits direkt.
Hur går jag tillväga om jag vill frysa in kantarellerna,ska dom förvällas eller ska dom stekas först?
Tacksam för svar.

0 521 visningar
104 svar

Ny variant hjärnträning!

Elisabeth jansson

2 jan 2009 kl. 20:44

Jag skriver ett SVENSKT svampnamn och den bokstaven som svampens namn slutar på ska nästa svampnamn börja med.

INGEN FÅR SKRIVA TVÅ GÅNGER UTAN ATT NÅGON ANNAN FORUMDELTAGARE SKRIVIT ETT NAMN EMELLAN!

Den här varianten tar aldrig slut och vissa bokstäver kommer aldrig att förekomma som första bokstav och många bokstäver kommeratt återkomma.

NU KÖR VI: Brandticka

0 387 visningar
13 svar

Lite repetition

Tina Nordberg Kolsva

7 jan 2009 kl. 17:42

De här har varit på tapeten under hösten.Minns ni dem ? Stjärnorna väntar med att svara hoppas jag.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone